2014-07-02, 00:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Det är ett avtal eftersom villkoret för medlemskapet är att man har läst och accepterat reglerna. Det gäller som ett avtal.
Du ser det alltså som ett juridiskt bindande avtal där du kan stämma Flashback för avtalsbrott om dina inlägg raderas utan att forumet lägger fram bevis för att de raderats i enlighet med regelverket?
2014-07-02, 00:40
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Det har ingenting med livsåskådning att göra, det är så det fungerar. Flashback är inte en del av vårat vardagliga samhälle där du har rättigheter. Du befinner dig på en hemsida ägd av någon annan, några "rättigheter" har du inte. Admin och moderatorerna försöker uppehålla regelverket ändå, som tur är, och det är därför de allra flesta av oss faktiskt är här.

Att du och Literal inte förstår att det helt enkelt är såhär det fungerar är ju ert problem, men det måste vara svårt att förneka en realitet. Några avtal skrivs inte och några rättigheter har vi inte.

Jag tror det behövs ett klargörande kring detta absurda påstående och jag hoppas diskussionen leder framåt, så långt att alla användare på Flashback forum förstår att de har rättigheter.

Spoilern innehåller ett axplock av inlägg från den här tråden som antyder att medlemmarna anser sig rättslösa.

Min åsikt är att vi har de rättigheter som regelverket påbjuder, Admins och moderatorer är tillsatta för att värna om att dessa upprätthålls.
2014-07-02, 00:42
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Regelverket berättar vilka krav som ställs på användarna, men var kommer rättigheterna in i det "avtalet"? (med undantag för 1.06 då, som är en rättighet regelverket medger)
Citat:
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."*- 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna
2014-07-02, 00:45
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ingen hindrar dig i din åsikt, och du får lov att skriva om den på Flashback....om reglerna följs.
2014-07-02, 00:46
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Jag tror det behövs ett klargörande kring detta absurda påstående och jag hoppas diskussionen leder framåt, så långt att alla användare på Flashback forum förstår att de har rättigheter.

Spoilern innehåller ett axplock av inlägg från den här tråden som antyder att medlemmarna anser sig rättslösa.

Min åsikt är att vi har de rättigheter som regelverket påbjuder, Admins och moderatorer är tillsatta för att värna om att dessa upprätthålls.
Man har ingen absolut rättighet att använda Flashback forum, men den som vill är välkommen om man följer reglerna.
Dock är det inga andra än admins som har sista ordet om det uppstår oenighet i tolkning av reglerna eller åtgärder utförd av moderator.

Flashback är ett diskussionsforum. Varken mer eller mindre. Man kastas inte i fängelse om man postat något som blir raderat, man bötas inte heller....man förlorar bara ett inlägg som man kan posta igen efter att ha ändrat det så att det följer reglerna.
2014-07-02, 00:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Citat:
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."*- 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna
Flashbacks ledning kommer inte att hindra dig vad du än går ut på balkongen och skriker, vad du än sprayar på husväggen, vad du än skriver i brev till Fredrik Reinfeldt.

Är det curlinggenerationen som gått vilse och tror att föräldrarna betalat flashback åt dem via skattesedeln? Var istället med och vårda forumet så det blir lätt att läsa och hitta i, och då kan ge mer till fler.

2014-07-02, 01:40
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo

Du tillåts skriva vad du vill sålänge det faller inom reglerna (som tur är), men det betyder inte att det är en "rättighet" som inte kan tas ifrån dig. Som sagt, i slutändan avgör admin och vad du anser vara din rättighet spelar då ingen roll. Vi har alltså påhittade "rättigheter" som kan tas ifrån oss när som helst utan förklaring. Vi skriver i en diktatur.

Nu menar jag inte att jag tycker att admin eller moderatorer borde göra som de vill och det gör de uppenbarligen inte heller. De försöker sköta forumet så bra som möjligt. Vad jag försöker komma fram till är att man inte kan säga och förhoppningsvis inte tro att admin inte gör precis vad fan han vill.
Senast redigerad av lamehater 2014-07-02 kl. 01:43.
2014-07-02, 01:51
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Vi skriver i en diktatur.

"Adminokrati" tror jag de brukar kalla det.
2014-07-02, 01:57
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
"Adminokrati" tror jag de brukar kalla det.

Låter som ett snäppet bättre uttryck.
2014-07-02, 06:54
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Fast det måste du förstå själv, att det inte fungerar så.

Ett avtal blir inte ogiltigt bara för att du är för korkad att läsa det.
Prova det annars vid nästa större affär du gör, mobilköp eller något, vänd dig sedan till försäljaren och säg att reglerna inte gäller dig då du inte läste avtalet och därmed inte behöver betala något eller vad fan som

Fast nu blandar du äpplen och kameler. Flashback har inget lagkrav eller en ruta att kryssa i har du förstått avtalet/reglerna du signar på medlemskapet. Du behöver alltså inte förstått reglerna på FB för att bli medlem punkt! Avtal vi köp av vara eller tjänst är inte applicerbart här!
2014-07-02, 07:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fast nu blandar du äpplen och kameler. Flashback har inget lagkrav eller en ruta att kryssa i har du förstått avtalet/reglerna du signar på medlemskapet. Du behöver alltså inte förstått reglerna på FB för att bli medlem punkt! Avtal vi köp av vara eller tjänst är inte applicerbart här!
Det har du rätt i. Man måste inte förstå dom, det måste man inte. Men man måste likförbannat acceptera och följa dom.
2014-07-02, 09:11
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ingen hindrar dig i din åsikt, och du får lov att skriva om den på Flashback....om reglerna följs.
Ni följer inte reglerna som avtalas.Yttrandefriheten som utlovas stryps med motiveringen att det är admins forum . Admin får alltså radera inlägg och censurera och det är kränkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in