Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 23:42
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag skulle vilja säga nej helt och hållet då vi inte har i Sverige som i USA att man kan få lägre straff om man samarbetar, förhandla om straffet med åklagaren osv..

Trodde att det var skillnad i Sverige på att ange sig själv (vilket kan ge mildrad dom) och att erkänna ett brott under en förhandling eller förhör etc.(som inte ska påverka en dom).
Citera
2014-07-01, 23:52
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
När hon styckade så var det för att kunna få ut kroppen ur lägenheten, en sk transportstyckning och då gör man det endast för att lättare kunna transportera bort kroppen. Kanske var det egentligen det hon ville ha hjälp av JN med, bära bort kroppen från lägenheten?

Ja, det är jag helt med på. Men varför allt besvär för att sen ange sej själv så kort efter var vad jag syftade till. Om det var hennes syfte att döda BO så var det ju inte nödvändigt att dessutom stycka henne. det lär ju knappast vara till hennes fördel. När hon ändå gjort sej allt besvär kan man undra varför hon inte ens försökte komma undan med det. Hon måste ju haft ett syfte och en plan med sitt agerande
Citera
2014-07-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Nu har jag ju aldrig själv testat just en fogsvans på en kropp, varken mänsklig eller djur, men såg används flitigt inom styckningsbranschen. Googla på köttsåg, så ser ni att tänderna är ganska snarlika storleken på en fogsvans, men något mindre. Bandsåg används också mycket flitigt.

Nu har jag aldrig testat JUST en fogsvans på en kropp.....

Får man fråga vad du testat på kroppar då?...Yxa? Kniv? Vinkelslip? Annat?
Citera
2014-07-01, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det här när polisen säger att de fått information på ett väldigt ovanligt sätt kan det vara att LL levde och lyckades ringa 112 och tala om vem som har attackerat henne men att hon inte fick fram mer än så?

Nej det är nog mer att Jonna ringde själv och dessutom följde med polisen och pekade ut vart hon dumpat den styckade kroppen.

På tal om att ringa så HOPPAS JAG VERKLIGEN att polisen har Lovisas telefon och att dem även kollar skickade sms mellan Jonna och Lovisa, det sägs ju finnas sms där Jonna hotar Lovisa och säg det t ex finns ett dödshot eller hot om misshandel då kan Jonna vara rätt körd.
Citera
2014-07-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag upplever rent generellt att svenska domstolar snålar med bestraffning så ofta som det går. Jag är fortfarande chockad över det milda straffet för styckmördaren i Boden. Iom att JH inte hade med sig hela kitet av verktyg till LL första gången så tror jag att själva dödandet kommer att betraktas som tämligen förvirrat och impulsivt. Sen har hon varit tillmötesgående också och erkände snabbt, så det är nog till hennes fördel samt att hon är ostraffad sedan tidigare.

Ah imponerande lång lista faktiskt! Och sen återstår väl ett visst mörkertal också. Jag har ju hört talas om några av dessa offer innan men att det fanns så många fler är oroväckande. Proffsiga mördare eller dåliga/för få utredare? Antar att många styckmord är gjorda av organiserade kriminella, så de har andra resurser än "vanliga" mördare.

Ja gud vilken stress och ångest man skulle ha ständigt. Det skulle definitivt förstöra mitt liv om jag gick runt med en sådan hemlighet. Jag kan bara tänka mig hur alla grova okända brottslingar kände sig när polisen började kunna använda sig av DNA-spår. Vad jag förstår har många cold case blivit lösta tack vare detta.

Det tror jag absolut! Det får henne att framstå som mer sympatisk och samarbetsvillig. Det brukar ge rabatt.

Det är faktiskt som så (jag har tidigare suttit som nämndeman) att man får inte ge straffrabatt i svenska rättsväsendet för att någon varit samarbetsvillig.
Citera
2014-07-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Trodde att det var skillnad i Sverige på att ange sig själv (vilket kan ge mildrad dom) och att erkänna ett brott under en förhandling eller förhör etc.(som inte ska påverka en dom).

Nej det ska faktiskt inte ge mildare dom att ange sig själv, inte vid ett så här grovt brott i alla fall.
Citera
2014-07-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Ja, det är jag helt med på. Men varför allt besvär för att sen ange sej själv så kort efter var vad jag syftade till. Om det var hennes syfte att döda BO så var det ju inte nödvändigt att dessutom stycka henne. det lär ju knappast vara till hennes fördel. När hon ändå gjort sej allt besvär kan man undra varför hon inte ens försökte komma undan med det. Hon måste ju haft ett syfte och en plan med sitt agerande

Om Jonna inte hade ringt och angett sig själv så hade polisen förr eller senare hittat Lovisas kvarlevor, det hade blivit en utredning om mord och förhören hade börjat, förr eller senare hade Jonna kallats till förhör och då hade det varit besvärligt för henne att grannarna sett henne smyga utanför JA´s lägenhet och att hon även ringt på en granne efter ett bråk. Bråk med vem? Då hade JA berättat att Lovisa sovit över hos honom och polisen hade satt samman 1+1 och fått det till 2.

Och då JN inte ville hjälpa henne heller och hon nog inte hade någonstans hon kunde fly så valde hon att ge upp.

Hon lyckades med det hon ville göra, döda och förinta Lovisa helt och hållet och nu ska hon försöka få det till vållande.
Citera
2014-07-02, 00:05
Medlem
Citat:
Nej det är nog mer att Jonna ringde själv och dessutom följde med polisen och pekade ut vart hon dumpat den styckade kroppen.

På tal om att ringa så HOPPAS JAG VERKLIGEN att polisen har Lovisas telefon och att dem även kollar skickade sms mellan Jonna och Lovisa, det sägs ju finnas sms där Jonna hotar Lovisa och säg det t ex finns ett dödshot eller hot om misshandel då kan Jonna vara rätt körd.

Det här med att polisen säger att de fått information på ett ovanligt sätt hoppas jag har med telefoner att göra. Att det på en eller annan telefon finns klara bevis på vad som har hänt.

Tänk om LL trodde att JH skulle hota henne och därför satte på sin telefon på inspelning innan hon öppnade dörren? Om hon nu öppnat dörren, det verkar väl inte vara helt klart men att det finns något inspelat som klargör vad som har hänt.

Hon kan ha babblat en massa när hon högg med hammaren och stack med kniven. Nu ska jag döda dig din XXXXX eller liknande.

Bara spekulationer så det är inget som jag vet något om. Är bara så nyfiken på vad detta med information på ett ovanligt sätt betyder.
Citera
2014-07-02, 00:07
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Om Jonna inte hade ringt och angett sig själv så hade polisen förr eller senare hittat Lovisas kvarlevor, det hade blivit en utredning om mord och förhören hade börjat, förr eller senare hade Jonna kallats till förhör och då hade det varit besvärligt för henne att grannarna sett henne smyga utanför JA´s lägenhet och att hon även ringt på en granne efter ett bråk. Bråk med vem? Då hade JA berättat att Lovisa sovit över hos honom och polisen hade satt samman 1+1 och fått det till 2.

Och då JN inte ville hjälpa henne heller och hon nog inte hade någonstans hon kunde fly så valde hon att ge upp.

Hon lyckades med det hon ville göra, döda och förinta Lovisa helt och hållet och nu ska hon försöka få det till vållande.

Vilket ju hade varit enklare om hon bara skickat hammaren i skallen på henne.
Citera
2014-07-02, 00:43
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Det är faktiskt som så (jag har tidigare suttit som nämndeman) att man får inte ge straffrabatt i svenska rättsväsendet för att någon varit samarbetsvillig.

Ah där ser man. Tror du att det kan ske inofficiellt då? Att de som erkänner oftare får minimistraffet ändå?
Citera
2014-07-02, 00:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Hur mycket vi än funderar och grubblar över detta hemska fall så kommer vi aldrig att till fullo få veta varför hon mördade henne och hur hon kunde utföra en styckning av kroppen. (Jonna kanske inte själv vet). Jag tror det ligger utanför de flesta människors fattningsförmåga hur man kan mörda och stycka.
Citera
2014-07-02, 00:49
Citat:

Det hade inte varit kört för JH för att polisen kom o knackade på. Hon hade bara sagt att hon åkt över till JA för att hämta sina grejer, när hon ringde på öppnade LL, efter lite tjafs fick hon sina grejor och när hon stack var LL frisk o kry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in