2014-05-30, 09:31
Medlem
TBC i Skåne skall nu förhindras... genom att man fortsättningsvis litar till invandrarnas omdöme och goda vilja....

Citat:
Gratis TBC-test för alla kvinnor från högriskländer.
Det har CSK haft på försök något år och nu kommer hela Skåne att omfattas av strategin.
– TBC är visserligen sällsynt, men det är fortfarande en dödlig sjukdom och vi sparar både hälsa och resurser om den upptäcks i tid, säger Gilbert Tribo (FP) ordförande Närsjukvårdsberedningen.

Varje år diagnostiseras cirka 600 TBC-fall i Sverige. I 85 procent av fallen är de drabbade födda i utlandet.
För att förhindra att smittan sprids, både till de närmsta familjemedlemmarna och till allmänheten, har Region Skåne nu beslutat sig för att i möjligaste mån sätta stopp tidigt.

Citat:
För asylsökande finns en lagstadgad skyldighet för landstingen att erbjuda hälsokontroll. Anslutningsgraden till hälsokontrollerna har dock sedan många år varit låg (cirka 50 % de senaste åren), och dessutom är det stora grupper av invandrare som inte erbjuds hälsoundersökning alls, bland annat många anhöriginvandrare.
Hur många kvinnor handlar det om?
– Baserat på statistik från Region Skåne skulle detta innebära mellan 1100–1300 kvinnor per år i Skåne.
Kostnaden förväntas bli cirka 500 000 kronor årligen. Varje test kostar 400 kronor

http://www.nsk.se/article/20140508/KRISTIANSTAD/140509555/-/tbc-ska-stoppas-tidigare-i-skane
Citera
2014-05-30, 10:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
TBC i Skåne skall nu förhindras... genom att man fortsättningsvis litar till invandrarnas omdöme och goda vilja....
Vilken naiv text!
Citat:
Baserat på statistik från Region Skåne skulle detta innebära mellan 1100–1300 kvinnor per år i Skåne.
Kostnaden förväntas bli cirka 500 000 kronor årligen. Varje test kostar 400 kronor
De får det att låta så enkelt. Ops! Du verkar ha TBC. Här får du en tablett! Nu är du frisk.
400 kronor / test är heller ingen överväldigande kostnad.

Men reportern ställer inte följdfrågorna. Denne konstaterar bara att tolv procent testade positivt för TBC (en del av dessa har säkert varit falskt positiva).

MEN vad händer när någon konstateras ha latent TBC? Ställ den frågan! Svaret är att då insättes personen på en behandling med tre kombinationspreparat och behandlingen ska fortgå i minst sex månader. Under tiden ska personen kontrollera sina värden regelbundet så att lever och njurar inte tar stryk. DESSUTOM (notera!) är det oerhört viktigt att patienten FAKTISKT tar tabletterna exakt som hon/han ska. OM den här personen i hemlighet hoppar över tabletter för att denne inte accepterar biverkningarna (det är inga snälla preparat) eller för att denna inte förstått vikten av att följa instruktioner finns en betydande risk att den (förhoppningsvis) känsliga stammen av TBC utvecklas till en som tål antibiotika.

Vi har sett fall i Sverige av TBC där det inte finns någon bot. TBC där ingen antibiotika längre har effekt.

SÅ, lång text men kontentan är att VISST - det ÄR utmärkt att man försöker spåra upp människor med TBC. MEN den obekymrade ton som präglar artikeln är sprungen ur okunskap. Dels handlar det inte om en kostnad på 500 000 - DET är toppen på det ekonomiska isberget - dels är detta ett betydligt större problem/hot än reportern har vett att inse.
Citera
2014-05-30, 11:38
Medlem
Jag har ett årsgammalt barn, bad om råd att han förutom vanliga vaccinationer skulle få tbcvaccin då jag var orolig. Fanns absolut ingen anledning enligt BVC. Ja man kanske är pjoskig men om han nånsin skulle insjukna i detta. (Inkubationstiden är lång) då jävlar vet jag inte vad jag gör. Hittills är han förskonad från mångkultur men sedan då. Vi har akut brist på dagisplatser i kommunen, det enda stället där det finns plats är "integrationsdagiset" där t o m fröknarna talar serbokroatiska. Kan bara tänka mig på alla baciller från hela världen som frodas i dessa lokaler.!
Citera
2014-05-30, 11:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVENSK O STOLT
Jag har ett årsgammalt barn, bad om råd att han förutom vanliga vaccinationer skulle få tbcvaccin då jag var orolig. Fanns absolut ingen anledning enligt BVC. Ja man kanske är pjoskig men om han nånsin skulle insjukna i detta. (Inkubationstiden är lång) då jävlar vet jag inte vad jag gör. Hittills är han förskonad från mångkultur men sedan då. Vi har akut brist på dagisplatser i kommunen, det enda stället där det finns plats är "integrationsdagiset" där t o m fröknarna talar serbokroatiska. Kan bara tänka mig på alla baciller från hela världen som frodas i dessa lokaler.!
TBC är trots allt en ovanlig sjukdom. Vi ser ca 600 fall per år där >85% är födda och smittade utomlands. Av de som smittas som är födda i Sverige har så gott som alla minst en utländsk förälder. Det talar för att det krävs en rätt så stor exponering för att bli smittad. Så BVC har antagligen rätt i sin bedömning. Vaccinet i sig är heller inte helt riskfritt - vilket måste vägas in i bedömningen.
Citera
2014-05-30, 13:15
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVENSK O STOLT
Först och främst ska du veta att vaccinet är inte särskilt effektivt så det bästa du kan göra för att skydda ditt barn är att välja rätt dagis, av flera skäl.

Om detta inte går:
Barnet ska enligt riktlinjerna idag vaccineras om det finns någon i hushållet som har eller har haft TBC. Dagis likställs troligen med hushåll och om det finns en massa otestade barn och personal från länder med hög prevalens TB så kan du ju hävda för läkaren att man bör ta det säkra före det osäkra. I annat fall kan du antingen kontakta någon privatklinik som sysslar med vaccinationer och betala själv eller kontakta infektionsklinik och fråga dem, du kan t ex skicka en egenremiss. Ring ditt sjukhus och fråga.
Ett annat alternativ är att gå till din ordinarie läkare och hävda att du och barnet ska åka till Sydafrika och att barnet kommer att komma i nära kontakt med lokalbefolkningen. Detta är också en indikation för vaccination inom den offentliga vården men troligen kommer de då vilja pracka på dig en massa andra vacciner också.
Citera
2014-06-05, 09:46
Medlem
Tack för era inlägg. Jag struntar i tbcvaccin försöker hålla Lillen borta från mångkultur istället!
Citera
2014-06-23, 19:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Ebolaepidemin i Västafrika är bortom kontroll, säger experterna. Jag sätter en liten slant på att den första epidemin i Europa kommer att ske i massinvandringens Sverige.
Citera
2014-06-23, 19:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ebolaepidemin i Västafrika är bortom kontroll, säger experterna. Jag sätter en liten slant på att den första epidemin i Europa kommer att ske i massinvandringens Sverige.

Rasist ! Beror helt säkert på svenskens exponering vid utlandsresor... Fråga ullenhag Not
Citera
2014-06-23, 19:46
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Rasist ! Beror helt säkert på svenskens exponering vid utlandsresor... Fråga ullenhag Not

Ja, det kommer väl att heta så. Eller "Svenskar har faktisk haft ebola sedan Erik av Pommerns tid". Eller så blir det något dravel om att det är de socioekonomiska förhållandena och den strukturella rasismen som gör att halva befolkningen dör i ebola.
Citera
2014-07-01, 12:38
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2014-07-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ja, det kommer väl att heta så. Eller "Svenskar har faktisk haft ebola sedan Erik av Pommerns tid". Eller så blir det något dravel om att det är de socioekonomiska förhållandena och den strukturella rasismen som gör att halva befolkningen dör i ebola.
Att läsa den här tråden gör mig verkligen illamående. Det känns inte bra att afrikaner bor i mitt kvarter. En del av dem verkar friska och är helt OK på alla sätt. Men ganska många ser inte ut att ha någon bra hälsa. Min hyresvärd som givetvis är godhetsapostel av stora mått bor 20 mil härifrån och kommer hit mycket sällan. Om han läser den här tråden så kommer han nog aldrig hit mera.
En del afrikaner kastar sopor överallt så att stora råttor börjar att invadera källare och på gården. Snart är kackerlackor och loppor ett faktum. Det är så äckligt. Kan det verkligen vara värt hyrespengarna han tjänar extra på afrikanerna? Tror inte det. Saneringar, råttjakt och dålig PR måste vara dyrt och dåligt för affärerna.
Förresten, Ebola smittar väl med kroppsvätskor som HIV? Verkar inte så farligt om man håller sig borta ifrån sådana som kan vara smittade. Har jag fel där?
Citera
2014-07-01, 15:58
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttallrik
Att läsa den här tråden gör mig verkligen illamående. Det känns inte bra att afrikaner bor i mitt kvarter. En del av dem verkar friska och är helt OK på alla sätt. Men ganska många ser inte ut att ha någon bra hälsa. Min hyresvärd som givetvis är godhetsapostel av stora mått bor 20 mil härifrån och kommer hit mycket sällan. Om han läser den här tråden så kommer han nog aldrig hit mera.
En del afrikaner kastar sopor överallt så att stora råttor börjar att invadera källare och på gården. Snart är kackerlackor och loppor ett faktum. Det är så äckligt. Kan det verkligen vara värt hyrespengarna han tjänar extra på afrikanerna? Tror inte det. Saneringar, råttjakt och dålig PR måste vara dyrt och dåligt för affärerna.
Förresten, Ebola smittar väl med kroppsvätskor som HIV? Verkar inte så farligt om man håller sig borta ifrån sådana som kan vara smittade. Har jag fel där?

Du vet att negrerna brukar hosta rakt ut? Salivet yr i luften... Sett det väldigt många gånger i lokaltrafiken.
Läkare utan gränser skriver:
Många av dem som drabbas av ebola utvecklar snabbt influensaliknande symptom med hög feber, matthet, huvudvärk samt mag- och muskelsmärtor. Det kan ta från 2 till 21 dagar efter smittotillfället. Detta följs av kräkningar, diarré, utslag samt lever- och njursvikt. I slutet av sjukdomsförloppet kan det uppstå blödningar.

Ebola smittar från människa till människa genom infekterade kroppsvätskor som saliv och blod men också via nysningar och hosta. Viruset kan även överföras vid kontakt med döda kroppar i samband med begravning. Det händer också att människor smittas av djur som infekterats. Var viruset håller sig gömt mellan de utbrott av ebola som inträffat är fortfarande en gåta. Flyghundar misstänks vara bärare av viruset och utgör därför en så kallad reservoar.
http://www.lakareutangranser.se/ebola-0

Men det är väl priset du får betala som vill ha exotiska män som du skrev i någon annan tråd
Exotiska män bär på exotiska sjukdomar, ett grattis är kanske på sin plats?

Som sagt akta dig för hostande negrer i lokaltrafiken, de hostar dels rakt ut (de täcker varken med hand, armveck eller någon näsduk eller liknande och är det inte ebola så har de nästan alltid resistent TBC, en annan trevlig sjukdom.

Men så kan det gå när ni kärringar ska importera negerpenis. Tack för den passningen kärringjävlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in