Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 00:53
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.P
Jag hittar inte artikeln där det bekräftas att JH och LL verkligen befann sej i hallen när grannarna klagade.
Här:
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ett-mord-som-kommer-att-ga-till-historien/ spekulerar reportern om det kanske var så men nåt annat står det inte..

Rättelse: Reporten spekulerar inte ens om vart JH och LL skulle befunnit sej vid påringningen, grannen noterade bara att det blev tyst..

Finns det en planritning av lägenheten?
Citera
2014-07-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo, men eftersom att GM bara har erkänt misshandel och vållande så är det jäkligt svårt att få det att gå ihop med att GM klubbar ner BO med hammaren så att hon nästan blir medvetslös, hämtar en kniv i köket och sen torterar BO under 20 minuter. Ett förlopp som slutar med att BO dör. Jag tror helt enkelt att den delen inte stämmer riktigt med vad GM har sagt i förhör. För det låter snarare som ett förlopp som ger ett livstidsstraff. Utan vittnen så har ju GM alla möjligheter att vrida historien till sin fördel istället.

Tror nog inte JH torterade LL i 20 min men att flytta en medvetslös människa från en (vad jag förstår) ganska trång hall, in i ett badrum kan ju låta en hel del. Klädhängare välter, saker sparkas omkring osv. I min lägenhet räcket det med att jag sätter mej mot en dörr som inte är stängd ordentligt för att det ska smälla till som tusan. Dessutom tror jag att uppgiften "20 min" bör tas med en nypa salt. Folk tenderar att överdriva/uppleva saker som längre än vad de är, särskilt när det kommer till jobbiga upplevelser, tex: "Jag hörde ett skrik som jag aldrig trodde skulle ta slut" osv..
Citera
2014-07-01, 00:58
Medlem
RegnochSols avatar
Lämnade inte JA lägenheten på morgonen? Om LL var vaken fanns det kanske ingen anledning för någon av dem att låsa. Annars kanske LL inte hann låsa innan JH kom. Om min sambo går ut och jag är kvar hemma och är vaken brukar jag låsa innefrån, om jag sover låser han utifrån. Det kanske är ett vanligt scenarie.
Citera
2014-07-01, 01:09
Medlem
Varför ringde man inte till polisen?
Expressen 2014-06-30... "Det gälla kvinnoskriket skar rakt igenom väggar och golv i det lyhörda hyreshuset i Askersund. Desperationen i nödropet gick inte att ta miste på. Två grannar gav sig ut i trapphuset för att se efter vad som stod på".
Citera
2014-07-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man aldrig har mördat någon med en hammare är det inte osannolikt att man inte lyckas att döda med en hammare. LL kan ha varit vid liv efter ett eller flera hammarslag i huvudet. Det kan ha varit LL skrik som grannen har uppfattat som bråk.

JH var sannolikt stressad, möjligtvis mått dåligt av att se LL lida, och ville få död på LL på ett annat vis än att fortsätta försöka med hammaren. Det kan vara i ett sådant läge som en kniv kom in i bilden.

Den där tjejen i Täby som mördades av en grannpojk, han som flydde ut genom ett fönster eller balkong, använde inte han en hammare? Knackade på dörren och knackade en hammare i skallen på offret?

Jag har aldrig mördat någon med en hammare men jag är bra jävla säker på att jag skulle klara av det om det skulle behövas, hammarens båda olika sidor funkar utmärkt att slå människor i huvudet med.
Citera
2014-07-01, 01:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Klart hon ska låsas in men jag tror många kan tycka synd om henne ändå. Det finns många brottslingar som man kan sympatisera med, som mår dåligt, som har blivit utsatta för skit och till slut hämnas/står upp för sig själva. Att kunna förstå någon som gjort något fel är höjden på empatisk förmåga. Att kunna tycka synd om den är höjden på sympatisk förmåga. Jag tycker det är bra att folk är empatiska och sympatiska samtidigt som man kan vara korrekt och tycka att handlingar bör ha konsekvenser. Den här dagis-pedofilen som nu är aktuell har jag svårt att känna medkänsla för, JH däremot, hon tycker jag synd om, så alla har väl gränser någonstans.

JH verkar inte tycka synd om någon, eller känna empati. Inte ens för sin egna familj.
Dessutom har hon brutit upp från förhållanden innan och där har väl alla överlevt.
Eller saknas någon?
Tror bara det finns en i världen som det är synd om och det är hon själv. Speciellt när LL förstört hennes framtida liv. (sett ur hennes perspektiv)

"Ge mig en evighet" heter hon på daily.news-något. Visst, livstid yrkar jag på.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-07-01 kl. 01:18.
Citera
2014-07-01, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Borde inte JA reagerat på att hans flickvän varken svarade på sms eller dök upp på jobbet under dagen?

Har JA försökt sms:a henne då, har det framgått någonstans?

Jag har för mig att jag läste någonstans att dem jobbar olika skift och inte träffas så värst ofta på arbetsplatsen.
Citera
2014-07-01, 01:31
Medlem
Citat:
Klart hon ska låsas in men jag tror många kan tycka synd om henne ändå. Det finns många brottslingar som man kan sympatisera med, som mår dåligt, som har blivit utsatta för skit och till slut hämnas/står upp för sig själva. Att kunna förstå någon som gjort något fel är höjden på empatisk förmåga. Att kunna tycka synd om den är höjden på sympatisk förmåga. Jag tycker det är bra att folk är empatiska och sympatiska samtidigt som man kan vara korrekt och tycka att handlingar bör ha konsekvenser. Den här dagis-pedofilen som nu är aktuell har jag svårt att känna medkänsla för, JH däremot, hon tycker jag synd om, så alla har väl gränser någonstans.

Det värsta är om hon skulle få rättspsykiatrisk vård för då måste hon släppas så fort läkarna anser att hon är frisk. Det har hänt att en som mördat blivit släppt efter 1 år då läkaren friskförklarade honom, sen mördade han igen.
Citera
2014-07-01, 01:34
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
JH verkar inte tycka synd om någon, eller känna empati. Inte ens för sin egna familj.
Dessutom har hon brutit upp från förhållanden innan och där har väl alla överlevt.
Eller saknas någon?
Tror bara det finns en i världen som det är synd om och det är hon själv. Speciellt när LL förstört hennes framtida liv. (sett ur hennes perspektiv)

"Ge mig en evighet" heter hon på daily.news-något. Visst, livstid yrkar jag på.

Vi vet ju inte hur JH känner, om hon ångrar sig och känner skuld. Det kan vi bara gissa oss till. Att erkänna och berätta så mycket som hon gjort tyder på att hon inte är iskall enligt mig. Jag tror att hon ångrar sig men det får vi nog se sen.
Citera
2014-07-01, 01:37
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man aldrig har mördat någon med en hammare är det inte osannolikt att man inte lyckas att döda med en hammare. LL kan ha varit vid liv efter ett eller flera hammarslag i huvudet. Det kan ha varit LL skrik som grannen har uppfattat som bråk.

JH var sannolikt stressad, möjligtvis mått dåligt av att se LL lida, och ville få död på LL på ett annat vis än att fortsätta försöka med hammaren. Det kan vara i ett sådant läge som en kniv kom in i bilden.

Den där tjejen i Täby som mördades av en grannpojk, han som flydde ut genom ett fönster eller balkong, använde inte han en hammare? Knackade på dörren och knackade en hammare i skallen på offret?

Han var ju också riktigt förslagen.Han täppte till grannarnas titthål med lera.Sedan ringer han på hos 13-åringen med ett brev i handen och säger att det är hennes och att det kommit "fel" (lögn).När hon är distraherad av brevet överraskar mördaren och slår till med hammaren i huvudet och ansiktet.

Tänkte ev. att JH kanske också har kört en rövare och på det viset fintat.Kanske sagt att hon inte ville vara osams med LL längre o.s.v.Hammaren kan hon ju ha dolt i byxlinningen.

Om JH var rädd för vad LL skulle kunna hitta på tror jag inte hon skulle åkt dit överhuvudtaget.

Och det borde vara ganska säkert att hon både visste att JA lämnat lägenheten och att LL var kvar där ensam.Det var nog förutsättningen för hennes planer med hammaren.
Citera
2014-07-01, 01:39
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det värsta är om hon skulle få rättspsykiatrisk vård för då måste hon släppas så fort läkarna anser att hon är frisk. Det har hänt att en som mördat blivit släppt efter 1 år då läkaren friskförklarade honom, sen mördade han igen.

Näe precis, rättspsyk är inte rätt i detta fall. Det tycker jag att man kan spara till psykotiska personer. Fängelse borde det bli. Frågan är bara för vad, om det är för misshandel och vållande till annans död, dråp eller mord. Ska bli spännande!
Citera
2014-07-01, 01:46
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Vi vet ju inte hur JH känner, om hon ångrar sig och känner skuld. Det kan vi bara gissa oss till. Att erkänna och berätta så mycket som hon gjort tyder på att hon inte är iskall enligt mig. Jag tror att hon ångrar sig men det får vi nog se sen.
Jo, hon är väldigt "iskall". Hur sjutton lyckas man annars att döda och sedan stycka en kropp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in