Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
På sid 24-25 i externutredningen finns en skildring av Ys sista skoltid. Stor frånvaro, orolig lärare som inte fick träffa henne vid ett hembesök.
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf
På sid 32 i utredningen finns ett stycke som beskriver hur skolpersonal kan bli bemötta av soc då de försöker anmäla missförhållanden.
Jag har just läst de sidorna - det är förfärlig läsning.
Vad kan ha hänt i början på mars som gjorde att hennes situation försämrades så påtagligt?
Familjen, moster blev helt otillgängliga och hon blev nedstämd och tacklade av. Om hon också var väldigt besviken över att mamma inte skulle komma snart, så skulle väl de två MGM ha varit sig mer lika (alltså något mer tillgängliga); det måste ha varit något annat ...
En annan sak som berör mig väldigt illa är att hon inte var förtrolig med någon utomstående.
Hembesök och där sitter hon så korrekt och väluppfostrad! De vuxna talar för henne. Isch! Sedan fick hon väl smörj när bilen rullat iväg. Jag vet att jag tjatar, men tanken på det är så obehaglig. Respekt för barnen och så talar man om dem i deras närvaro och med dem i andras ...
Hon måtte ha känt det som att alla vuxna var i maskopi med varandra, rena sammansvärjningen mot henne