2014-06-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vad är det som säger att inte han slagit ihjäl Y*r* för att sedan filma upprörd hustru.....sen undrar jag hur mycket 4-åring sett och hört? Det har ju gått bra att höra dagisbarnen i Ruda-Högsby

Det är väl bland annat därför det är en dålig ide att hala fram en mobil efter mordet. Om R inte filmat sig själv på väg till huset, uppför trappan, in genom dörren osv. Vilket verkar lite väl förutseende och säkert går att göra vid en omtagning efter mordet. Däremot kanske diskussionen med A kan ha betydelse i sekvensen.

Får Mats Alm vibbar om det här paret...hoppas inte.
Citera
2014-06-30, 18:46
Medlem
På sidan 15 i externutredningen utreder konsulten hur det gick till när R utsågs till vårdnadshavare. Jag fastnade för två saker.
1 Det framgår att handläggarna kände till stöldmisstankarna mot A (hon var inte dömd ännu).
2 Paret uppgav på en fråga att i deras kultur betraktas man som vuxen när man är 8 år. De sade sig också vara medvetna om att man inte ser det så i Sverige. Samtalet skedde med tolk, vilket tydligen gällde alla kontakter med familjen.

Jag kan inte citera ur PDF-dokument, den som är intresserad kan läsa
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf
Citera
2014-06-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Får Mats Alm vibbar om det här paret...hoppas inte.

Du får gärna förklara, jag vet inget om det fallet. Som PM om det är alltför OT.
Citera
2014-06-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Hörde idag att man inte är helt säker på att Pappan verkligen är pappa till Yara. Kan föreligga något bedrägeri försök men det känns nog lite för långsökt.

Var hörde du det?

Har spekulerats en hel del här på FB främst utifrån bilder och men verkar inte sannolikt. Att Y var duktig i skolan (trots alla hinder) tyder också på att biofamiljen tagit väl hand om henne i Gaza och är hennes riktiga biofamilj.
Citera
2014-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Du får gärna förklara, jag vet inget om det fallet. Som PM om det är alltför OT.

Sorry typiskt sånt man nog inte ska skriva på FB utan förklaring
Betyder bara ett känt fall där någon ljög och hittade på sanslöst otroliga historier.
Och faktiskt lyckades bli frikänd. Har ingen likhet med det här fallet förutom att det
kan bli långdraget och svårbevisat om det är R eller A som är skyldig.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-30 kl. 19:44.
Citera
2014-06-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Var hörde du det?

Har spekulerats en hel del här på FB främst utifrån bilder och men verkar inte sannolikt. Att Y var duktig i skolan (trots alla hinder) tyder också på att biofamiljen tagit väl hand om henne i Gaza och är hennes riktiga biofamilj.
Nja, pappan har väl inte ifrågasatts på det sättet. Bildfunderingarna handlade mer om hans trovärdighet när det gällde anledningen till att de skickade hit henne. Jag tror inte att bilden på henne framför den bombade skolan verkligen föreställer henne. Andra tror på den. Att pappan inte skulle vara pappan minns jag inte att det har spekulerats om.
https://anonfiles.com/file/7ccf2a002cee0b1d332ed1f8a3bc2d87
Citera
2014-06-30, 19:55
Medlem
Yaras och "biopappans" ansiktsdrag är påfallande lika!

På fotot "flicka i rosa jacka vid bombad skolbyggnad" syns inte Yara-det är en ANNAN flicka (med samma eller likadan jacka som Yara hade.
Citera
2014-06-30, 20:08
Medlem
På sid 24-25 i externutredningen finns en skildring av Ys sista skoltid. Stor frånvaro, orolig lärare som inte fick träffa henne vid ett hembesök.
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf

På sid 32 i utredningen finns ett stycke som beskriver hur skolpersonal kan bli bemötta av soc då de försöker anmäla missförhållanden.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-06-30 kl. 20:18. Anledning: Tillägg
Citera
2014-06-30, 20:23
Medlem
Citat:
På sid 24-25 i externutredningen finns en skildring av Ys sista skoltid. Stor frånvaro, orolig lärare som inte fick träffa henne vid ett hembesök.

Samtidigt håller flickan ihop fram tills två månader innan hon mördas. Skolan är en viktig pusselbit och jag har länge trott att Y slunkit under radarn just för att hon var så duktig och välanpassad. Det verkar också som hon inte längre orkar när hon får beskedet att föräldrarna inte kan komma som planerat.

Tack för pdf!
Hoppas alla som är intresserade av fallet läser det. Ger mycket info och bakgrund.

För dem som är intresserade av eller har problem med soc läs sid 32/33.
Citera
2014-06-30, 20:34
Medlem
Citat:

På sid 32 i utredningen finns ett stycke som beskriver hur skolpersonal kan bli bemötta av soc då de försöker anmäla missförhållanden.
Jag har just läst de sidorna - det är förfärlig läsning.
Vad kan ha hänt i början på mars som gjorde att hennes situation försämrades så påtagligt?
Familjen, moster blev helt otillgängliga och hon blev nedstämd och tacklade av. Om hon också var väldigt besviken över att mamma inte skulle komma snart, så skulle väl de två MGM ha varit sig mer lika (alltså något mer tillgängliga); det måste ha varit något annat ...
En annan sak som berör mig väldigt illa är att hon inte var förtrolig med någon utomstående.
Hembesök och där sitter hon så korrekt och väluppfostrad! De vuxna talar för henne. Isch! Sedan fick hon väl smörj när bilen rullat iväg. Jag vet att jag tjatar, men tanken på det är så obehaglig. Respekt för barnen och så talar man om dem i deras närvaro och med dem i andras ...

Hon måtte ha känt det som att alla vuxna var i maskopi med varandra, rena sammansvärjningen mot henne
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-30 kl. 20:39.
Citera
2014-06-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Yaras och "biopappans" ansiktsdrag är påfallande lika!

På fotot "flicka i rosa jacka vid bombad skolbyggnad" syns inte Yara-det är en ANNAN flicka (med samma eller likadan jacka som Yara hade.
Skönt att någon mer än jag som ser att det inte är Y*r*Tror bilden är arrangerad för att pappan ljuger om varför hon sändes hit.Fick hon någon hjälp här i såfall mot sitt trauma.
Citera
2014-06-30, 21:00
Medlem
Intervju med utredaren
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19143336.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in