2014-06-22, 19:30
Medlem
Hej.

Tänkte göra en fotobok av mina bilder, har ni tips på sidor där man kan beställa?

Blir man nöjd med boken, menar hur brukar kvalitén vara?

Vill ha en fotobok med högsta kvalité.
gärna mer än 30 sidor

Kom gärna med tankar och tips
Senast redigerad av gammelfia 2014-06-22 kl. 19:35.
Citera
2014-06-30, 09:40
Medlem
felstavadds avatar
Kite sent svar kanske men ändå, mina förslag/tips:

Blurb.com
Apples egna via iphoto
Crimson.se

Har testat blurb och apple, apples är den med bäst kvalité anser jag, snyggt, bra tryck samt tjockt papper men även dyrast. Blurb.com var väldigt prisvärt, lite diffust tryck men det kan ha med att jag valde matt istället för högblank. De har fler alternativ jmf med apple gällande storlekar och former men hade tunnare papper än apples, antagligen för att böckerna kunde göras med fler sidor.

Apples kändes mer som en fotobok, omslagspapper samt foto på bokpärmen, tjockt papper, blurb hade bara motiv på omslagspappret och inte på bokpärmen.

Detta var några år sen och blurb har utvecklats sen dess med fler alternativ så kolla lite närmare och ta det jag skrev som enkla synpunkter som kanske inte gäller längre. Det där med omslagsbild på pärm/omslagspapper kan säkert vara en kostnadsfråga helt enkelt och går säkert att lösa för en 50-lapp extra.

Crimson.se har jag aldrig använt mig gällande fotoböcker men har beställt stora affischer genom dem, vet att de har fotoböcker också så jag tipsar om dem för att jag alltid tyckt de levererat med hög kvalité.
Senast redigerad av felstavadd 2014-06-30 kl. 09:45.
Citera
2014-06-30, 12:40
Medlem
BorgeHs avatar
Kul. Gör en fotobok. Folk blir glada av att få en, de är också lätta att ta fram och visa folk.

En annan aspekt är också att du slipper ge iväg bilderna i en datafil, som det lätt blir annars. Då blir dina bilder plötsligt "deras" och de kanske använder dem till annat än vad du vill.

Utöver de nämnda har jag testat:

http://fotoklok.se/fotobok

Tyckte det var mycket bra kvalitet, inga färgstick. Men beställningssidan var lite virrig.

Ett billigt alternativ är nog Fuji-direkt:

http://www.fujidirekt.se/asp/_products/index.asp

Men i en del tester i fototidningar brukar de klaga på kvalitén.
Citera
2015-01-04, 15:09
Medlem
photobox.se

Väldigt bra hemsida, bra kvalitè och prisvärt. Blir alltid lika nöjd när jag beställer därifrån!
Citera
2015-01-05, 04:02
Medlem
Crimsson har blivit utsedda till bästa val och mest prisvärd i tidningstester. Jag har använt dem och likaså ett par andra fotografer som jag känner, alla lika nöjda som mig. De trycker inte sin logga i böckerna, vilket är vanligt hos flera andra fotoboksleverantörer.
Citera
2015-02-18, 15:58
Medlem
I FotoInsight fotoböckerna med fotopapper inte längre välver sig utan öppnas helt 180º och ligger platt mot albumet. För de här fotoalbumen används en ny bindningsprocess då pappret är tjockare och fastare än pappret.
Citera
2015-02-20, 10:54
Medlem
Många fotoboksleverantörer använder mer än en underleverantör för trycket. Detta kan medföra att kvalitén på böckerna skiljer från gång till gång. Att någon således har haft en positiv erfarenhet från en leverantör betyder inte att nästa får samma kvalité...
/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in