Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-06-29, 14:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Du kan skapa en kryptera disk image, som du sedan kan spara saker i.

Här har du hur man gör detta: http://support.apple.com/kb/ht1578

Edit: Bytte från image fil, till disk image.
Skulle föredra att köra en sådan lösning med bra lösen som inte sparas i datorn. Jag skulle också föredra att lagra det känsliga på en extern enhet, eftersom den smidigare kan gömmas än en dator.
Citera
2014-06-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Cold boot(via USB, moderkort, firewire), dumpa ram live och kopiera hela disken i körande läge. Numera standard för IT-forensiker.

Detta måste dock göras inom en kort period då datorn stängts av så som jag förstått det? Herr konstapel måste vara där och kyla inom 0-3 min efter avstängning? Går det på något vis att skydda sig mot cold boot (jag vet att google finns men när det ändå handlar om fb's säkerhetsexpert så... ja).
Citera
2014-06-29, 18:44
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amakiri
Detta måste dock göras inom en kort period då datorn stängts av så som jag förstått det? Herr konstapel måste vara där och kyla inom 0-3 min efter avstängning? Går det på något vis att skydda sig mot cold boot (jag vet att google finns men när det ändå handlar om fb's säkerhetsexpert så... ja).
Det beror på vilket krypteringsprogram som används samt vad du är ute efter. Om du utför en cold boot så snabbt som möjligt så är ju risken större att mer data kommer finnas i RAM och skulle du inte hitta krypteringsnycklar så finns risken att du hittar annan viktig data så som cache. Det är svårt att svara på hur lång tid det kommer ta men 3 minuter räcker inte.

Ang. skydd så har jag ju skrivit en tråd om anti-forensik: (FB) Tråden om Anti-forensik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in