Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-29, 16:25
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag har en drös med känsla dokument, excel filer och bilder som jag vill ska ligga totalt skyddat. Även om polisen skulle beslagta datorn skulle det vara näst intill omöjligt för dem att komma åt filerna. Jag sitter på en Mac. Hur ska jag göra? Vilka program ska jag använda?

Tack på förhand!
Citera
2012-08-29, 16:58
Medlem
Paijters avatar
Du ska kryptera hela hårddisken, inte bara mappen.
Citera
2012-08-29, 17:42
Moderator
^Eazs avatar
Du kan skapa en kryptera disk image, som du sedan kan spara saker i.

Här har du hur man gör detta: http://support.apple.com/kb/ht1578

Edit: Bytte från image fil, till disk image.
Citera
2012-08-29, 21:46
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Programvara - Mac OS

//mod
Citera
2012-08-29, 23:07
Medlem
Truecrypt
Citera
2012-08-30, 10:10
Medlem
Wh0jjys avatar
PGP Desktop Professional stödjer fullsystem-kryptering på OS X med AES-256. Annars kan du kryptera filer med TrueCrypt. Lita inte på Apples inbyggda kryptering som är AES-128, för svag kryptering och stor risk för bakdörrar.
Citera
2012-08-30, 11:51
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wh0jjy
PGP Desktop Professional stödjer fullsystem-kryptering på OS X med AES-256. Annars kan du kryptera filer med TrueCrypt. Lita inte på Apples inbyggda kryptering som är AES-128, för svag kryptering och stor risk för bakdörrar.

Fast är det bara en map (e.g. en disk image) och han har 10.5 så stödjer det AES-256.
Citera
2012-08-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wh0jjy

Är det inte XTS-AES, dvs 128 x 2 = 256.
Eller är jag helt fel ute?
Citera
2014-06-25, 14:16
Medlem
Macs egen krypting fungerar inte, polisen kom in i min dator och i min väns dator som hade mycket bra lösenord.. 100% dem har bakdörrar till FileVault.. Så med andra ord, använd inte det alls om ni vill känna er säkra.. Detta är FAKTA!
Citera
2014-06-25, 15:05
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yves81
Macs egen krypting fungerar inte, polisen kom in i min dator och i min väns dator som hade mycket bra lösenord.. 100% dem har bakdörrar till FileVault.. Så med andra ord, använd inte det alls om ni vill känna er säkra.. Detta är FAKTA!
Antagligen hade du och din vän bara dåliga lösenord. Hela krypteringen ligger i lösenordets stryka. Sen finns det sido-attacker.

FileVault, Bitlocker och Truecrypt är inga produkter som kommer göra dig 100% säker, men de flesta verkar tro det.
Citera
2014-06-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Antagligen hade du och din vän bara dåliga lösenord. Hela krypteringen ligger i lösenordets stryka. Sen finns det sido-attacker.

FileVault, Bitlocker och Truecrypt är inga produkter som kommer göra dig 100% säker, men de flesta verkar tro det.

Vad är det för slags sido-attacker polisen kan använda?
Citera
2014-06-29, 13:48
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldfata
Vad är det för slags sido-attacker polisen kan använda?
Cold boot(via USB, moderkort, firewire), dumpa ram live och kopiera hela disken i körande läge. Numera standard för IT-forensiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in