2014-06-29, 16:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Den kan lösas genom att man utlyser vapenvila och ger separatisterna en möjlighet till amnesti och att lägga ned sina vapen utan påföljd. Samtidigt så kan man ge dem möjlighet till politisk diskussion om utökat självstyre, inom ramen för konstitution/grundlag.

På detta sätt så får man då anta att de ukrainare som trots allt väljer att bedriva fortsatt väpnad subversiv verksamhet gör det fullt införstådda med att de fortsättningsvis betraktas och behandlas som terrorister, samt illegala kombattanter i de fall det rör sig om utländska infiltratörer.
Jag tror inte detta räcker. Med allt som har varit och hänt mellan maktklicken i Kiev och de rysktalande i östukraina, så tror jag att självständighet måste finnas med som ett alternativ i en sådan här process. Och kom igen - vad är så hemskt med det? Jag tror få idag i Prag är ledsna för att Slovakien fick sin självständighet, lika lite som att man i Stockholm sörjer den upplösta unionen med Norge.
2014-06-29, 16:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag tror inte detta räcker. Med allt som har varit och hänt mellan maktklicken i Kiev och de rysktalande i östukraina, så tror jag att självständighet måste finnas med som ett alternativ i en sådan här process. Och kom igen - vad är så hemskt med det? Jag tror få idag i Prag är ledsna för att Slovakien fick sin självständighet, lika lite som att man i Stockholm sörjer den upplösta unionen med Norge.
Hade man vetat att Norge skulle bli ett mycket rikt land är det inte lika säkert att det gått så smärtfritt. I östra Ukraina finns rika tillgångar på t ex skiffergas, där västerländska bolag har stora intressen och redan tecknat avtal. Det är helt andra krafter inblandade i den här konflikten. Medborgarna i Ukraina är överspelade.
För övrigt hörde jag att PP träffar Soros idag. Lika barn leker bäst. Kanske Soros får köpa någon gruva billigt
2014-06-29, 16:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Problemet är pedagogiskt. Man ska inte kunna ändra nationsgränser med våld.

Vill de provinserna i Ukraina ha självständighet så kan man ta det den vanliga förhandlingvägen. På ett civiliserat sätt under lugna former.

Det brådskar ju inte. Sedan hör det ju till saken att en majoritet där inte vill ha självständighet.
2014-06-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Undrar hur många miljarder USA/Nato/EU betalat i mutor för att sin expansion österut? Sedan är det inte Ukraina som nation, som tecknat avtal med EU, utan juntan i Kiev. Folket har aldrig tillfrågats. Ett problem för Putin blir hur han ska hjälpa sydöstra Ukraina i framtiden. I de områdena är man ju helt oskyldiga till Kievs agerande.
300 nya lagar för EU-anpassning ska nu implementeras i Ukraina. Visumtvånget mot EU försvinner. En ny marknad öppnas för fattiga arbetslösa ukrainare, moldavier och georgier. Det är förmodligen det enda positiva för dessa länder.
Men snälla du, president och regering har godkänts av det Ukrainska folket och skall givetvis ha mandat att leda landet. Tror du Putin frågar ryssarna innan han agerar? I så fall hade ju inte Ukrainakrisen uppstått. Nej du, demokratin spirar i Ukraina och vissnar i Ryssland. Men varken Ryssland eller Ukraina har intresse av att strypa handel alltför mycket länderna emellan eftersom båda skulle drabbas hårt ekonomiskt. Utan omvärlden kraschar ju Ryssland (och dom flesta länder). Demokratin är nästan alltid avgörande för ett lands utveckling så Ukraina har stora chanser att segla om Ryssland ganska snart i den nedre välståndsligan.
2014-06-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
jag förstår att du förväntade dig att bli nämnd tillsammans med dina vapendragare tvålen och den psykotiske Seisma, har du också fantasier om ett hundratals år gammalt "väsen" som nu styr allt i Ukraina OCH Ryssland? Som styrde både Hitler och Putin som Seisma påstår?

Jag citerar bara er, det är ni som förolämpar er själva. Ert sjuka tal om nazister i Kiev, dina länkar till konstiga delar av internet med konspirationsteorier á la "En ding ding värld" och alla lögner ni försökt sprida som visat sig vara påhitt... Vi normala får öppna mål hela tiden, det är inte speciellt svårt att visa på er förvirring. Att ni känner er förolämpade och besegrade är ert eget fel, inte att vi andra är så bra debattörer. Hade ni berättat sanningar om Ukraina och Putins fascism så hade det gått bättre för er.

Här kan du läsa mer om din och Putins favorit Dugin och om hans nazistiska teorier:

http://www.sallskapet.org/ostblog/?p=4286
Ha, ha, du är helt borta, först gnäller du över att en del pratar om nazister i Kiev och konspirationsteorier och i andra andetaget drar du själv till med Dugin och dina konspirationsteorier.

Inser du att du nu har hybris då du går omkring hemma och tycker du äger tråden och försöker hacka håll på alla argument som inte passar med ännu dummare argument. Varför skulle folk i tråden känna sig besegrade, är det en tävling för sjukpensionerade dårar som dig som kan ägna all tid här? Du har ju fel i det mesta så att läsa dina inlägg är roande ibland men oftast blir man förbannad på dumheten. Vila lite eller prata med någon som förstår dig.

Har varit upptagen med arbete några dagar och denna tråd ger tyvärr inte längre någon information om läget i Ukraina. Det är mest Dugin, Putin och konspirationsteorier om Ryssland. Håller vapenvilan? Läste att Poroshenko gett folket i östra Ukrina lite mer ljus i mörkret då det gäller mer självbestämmande och då inte lika urvattnat som fredsplanen var i början. Jag läste också att han tyckte angreppet på ryska språket och kulturen var ett misstag från regeringen och det är en bra insikt. Problemet blir väl att om Poroshenko lovar för mycket så får han nog problem med galningarna i högra sektorn. Läste också att associationsavtalet med EU är klart för Ukraina, vet någon vad det innehåller och vilka krav som ställs? Delikat problem Poroshenko och regeringen har för att balansera ekonomin mellan Ryssland och EU och förmodligen blir det ekonomisk katastrof om inte Rysland är riktigt snälla (och varför skulle dom vara det nu, men man kan ju hoppas).
2014-06-29, 16:50
Medlem
OldWolfs avatar
Tänk att jag missat att det varit en folkomröstning i Ukraina där folket gav regeringen och president fullmakt att teckna ett avtal med EU
2014-06-29, 17:02
Bannlyst
Citat:
Alexander Dugin skriver en hyllningsartikel till Igor Strelkov. Alltid retar den någon
http://slavyangrad.wordpress.com/2014/06/29/dugin-ghost-strelkov/

Ren poesi av Dugin. Mycket vackert skrivet.

Jag gillar följande stycke.

Citat:
In the meantime, and just as he promised to no one in particular, i.e. to the Russian Mir [World], Igor Strelkov went further. Turning his face to the North, he must have thought like this: go to the left, and you’ll burn alive. Go to the right, and you will come home. And Strelkov went forward, to the North. Pointing at the map, at random, he landed on the city of Slavyansk. “What a good name!” – he thought. How close it is to my volunteer heart. There are Slavs here, as well as glory. This is my city. And then he advanced forward.
2014-06-29, 17:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tänk att jag missat att det varit en folkomröstning i Ukraina där folket gav regeringen och president fullmakt att teckna ett avtal med EU

Då har du missat en hel del. Presidentval var det i maj och den vinnande kandidaten sade att han var pro-EU.
2014-06-29, 17:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då har du missat en hel del. Presidentval var det i maj och den vinnande kandidaten sade att han var pro-EU.
Har folket i Ukraina haft möjlighet att rösta om man är för en anslutning till EU? PP stöds för övrigt av cirka 25% av landets röstberättigade. Regeringen är inte tillsatt efter en ny folkomröstning efter statskuppen i Kiev.
2014-06-29, 17:54
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Jag misstänker att Hitlertyskland blev anklagad med propagandans hjälp för att vilja få världsherravälde på liknande sätt som nu Putin blir anklagad för detsamma. Efter bolsjevikrevolutionen år 1917 direkt efter första världskrigets slut kontrollerades Ryssland av samma väsen som idag kontrollerar bl.a. EU. Tänk efter nu, om Hitler inte hade avsikten att få världsherravälde, då kunde han inte misslyckas pga Ryssland, eller hur? Skillnaden mellan Hitler och Putin är att Hitler lät sig luras att börja kriga på två fronter. På så vis skulle detta onda väsen, som tog kontrollen över Frankrike efter Pariskommunen 1871, lyckas med det de misslyckades med under första världskriget. Ja det blev många vändor det här och nu bombar detta onda väsen Öst-Ukrainas folk med avsikten att få Putin gå in i Ukraina för att sedan få mandat att gå vidare som utvecklar sig till ett världskrig. Allt detta har varit för att rädda sitt gamla system och bevara det och sitt intakt. Har inte profeterna genom historien talat om en ny jord och himmel, hur kan då det gamla bevaras? Kommer inte det som håller fast vid det gamla att då rensas ut? Inte undra på att ondskan är så vild.

Ok!

Då menar du att EU är förlängningen av en SATANISK dödskult där händelserna i Urinkaina utgör den tydligaste och ärligaste manifestation på vad detta i praktiken innebär, nu i denna här sista tiden i världshistorien!

Detta förklara onekligen en hel del av händelserna där!

Inte undra på att dom i Donbass, har börja hissa upp röda flaggor med Jesus på i checkpointsen!
Senast redigerad av naturtvål 2014-06-29 kl. 18:25.
2014-06-29, 18:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Har folket i Ukraina haft möjlighet att rösta om man är för en anslutning till EU? PP stöds för övrigt av cirka 25% av landets röstberättigade. Regeringen är inte tillsatt efter en ny folkomröstning efter statskuppen i Kiev.

De har alla möjligheter att välja en eu-motståndare till president i nästa val, om de finner det viktigt att hålla sig ifrån eu. Denna gång accepterade de iaf att välja en president som makade ukraina närmare eu.

I en land med representativ bemanning av de högsta lagstiftande organen behövs inga folkomröstningar.
2014-06-29, 18:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det är inte frågan om anslutning till EU. Då krävs folkomröstning enligt EUs egna regler. Men inte för ett handelsavtal.

Parlamentet utser regering och det är samma parlament nu som innan. Folkvalt. Presidenten är utsedd genom ett giltigt presidentval.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in