• 1
  • 2
2014-06-28, 00:01
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, även om jag inte är "lastgammal", så vekar det som om att "tiden" går allt fortare! Veckan är slut, när man tycker känna att det är torsdag?

Lite skumt? Har dygnet blivit kortare på något vis? Kanske någon "mikrosekund/ år" genom flera decennier? Har vår lilla blå planet ändrat sin hastighet? Är jordens rotationshastighet rubbat på något vis? Snurrar den någon mikrosekund fortare, år för år?

Och i så fall varför?
Citera
2014-06-28, 00:07
Medlem
Theangleaxes avatar
Time is relative - Albert Einstein
Citera
2014-06-28, 00:32
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Time is relative - Albert Einstein
Men inte alltid!
Citera
2014-06-28, 00:56
Medlem
Det är en psykologisk effekt.

För varje år du lever blir varje nytt år en bråkdel av din livslängd. När du är 10 år representerar varje år 1/10, när du är 80 representerar varje år 1/80. Detta innebär att det känns som att ditt liv går fortare och fortare för varje år du lever då åren representerar en allt mindre bråkdel i ditt liv.
Citera
2014-06-28, 01:45
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Hur menar du att sma barn skulle kunna tycka att tiden gar fort? Jamfort med vad? Om detta ar en tankegang du haft nar du rokt pa sa ta garna med det i tradstarten sa man slipper svara.
Citera
2014-06-28, 03:03
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Hur menar du att sma barn skulle kunna tycka att tiden gar fort? Jamfort med vad? Om detta ar en tankegang du haft nar du rokt pa sa ta garna med det i tradstarten sa man slipper svara.

Men han lyckades ändå få ett svar av dig. Och vi har skrivit ungefär lika lång text och varit reggade ungefär lika lång tid, om du inte har blivit snabbare på tangenterna så kan du gemföra med dig själv, tyckte du att ditt inlägg gick snabbare att skriva idag än för fem år sen?
Citera
2014-06-28, 11:36
Medlem
Jag tror int att det vad helt det du tänkte på men jag har förstått att månen påverar jordens rotationshastighet så att året alltid blir lite längre men de borde inte ge effekt på människan, då har vi nog samhället att skylla på antar jag.
Citera
2014-06-28, 13:00
Medlem
MeanMEs avatar
Finns ju en trevlig dokumentär på tuben om tid av Michio Kaku du kan titta på.
http://www.youtube.com/view_play_lis...C8B9A17F8A88A4

Behandlar din fråga vill jag minnas.
Citera
2014-06-28, 13:43
Medlem
Psykologi.

Ju mer saker du gör på rutin osv ju snabbare känns det som tiden går då det mesta du gör mest flyter på omedvetet.
Citera
2014-06-28, 22:15
Medlem
Mer filosofi.
Förändras den subjektiva uppfattningen av tid med att den objektiva tiden förändras?
Citera
2014-06-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Psykologi.

Ju mer saker du gör på rutin osv ju snabbare känns det som tiden går då det mesta du gör mest flyter på omedvetet.

jag tycker själv att barndomen kändes som en evighet, men nu så rusar åren iväg känns det som.

Det är nog som du säger, att att saker och ting går på rutin när man är äldre. Som barn så var allt så nytt och man lärde sig och fick uppleva så mycket nytt jämfört när man är vuxen.
Citera
2014-06-29, 21:46
Medlem
Kate80s avatar
Astronomi och rymdfart till filosofi.//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto