Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaianzenith
Det finns våld som kan tvingas ur de flesta människor beroende på vad nöden kräver, dvs i vissa situationer kan det ju till och med vara ovanligare att inte ta till dödligt våld för att försvara sig eller närstående. Viss typ av våldsam hämnd som leder till död kan av vissa anses vara "normalt", tex om ditt barn utsätts för allvarlig skada.

Allt handlar om att Jonna upplevde situationen som det hot du beskriver.
Jag har BETYDLIGT större förståelse för Jonna än motsvarande (korrekt statistisk) man som slår ihjäl kärringen för att hon vill lämna, enbart som ett rent kontrollbeteende.

Fråga1
Hypotetiskt: jag har tidigare ställt frågan om Jonna hade fått juridisk upprättelse för att LL spöade henne, hade mordet skett då enligt dig?

Fråga2
Du förringar återkommande motivet, tar bort delar.
Vad hade du gjort om jag snodde din fru, spöade dig på krogen inför dina polare där polisen läger ner fallet samt tvingade dig att flytta från huset och du dessutom fick sluta med din favorithobby?
Som grädde på moset låter din fru då och då få dig att tro att ni skall bli ihop igen, men hon sover över hos mig vecka ut och in

Skrivit under "Dagens ris" eller?
Citera
2014-06-28, 19:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag håller inte med dig, förklara hur ett nackslag med hammare som man tagit med hemifrån kan tydas som konfrontera. Jonna har uppenbarligen skickat hot sms till brottsoffret. Det har 14 dagar innan utdelats örfilar dom anmäldes till polis som misshandel. Uppenbart enligt AB källa hade JA gjort slut med henne alltså finns ingen konkurrent, men hon ser det så. Det är sorgligt men detta mordet med injektioner av alkohol i Det försvarslösa offret och att hon återvänder med en såg säger mig att hon är förbi sjuk hon är riktigt skruvad. Att sen kunna arbeta och ha ett styckat lik i bilen utanför går inte att bortförklara. Vad tror du?

Hon kan ha tagit med hammaren för att skydda sig, hon blev tydligen uppläxad en gång tidigare. Du har väl hört utrycket "dra aldrig ditt skjutvapen om du inte är beredd att använda det". Det kan vara så att hon hotade med hammaren och då blev konfronterad själv och tvingades att använda den.

Hammare är inte det första mordvapen jag skulle ta med mig om jag hade planerat ha ihjäl någon, men däremot skada någon, som att slå in knäskålarna, då hammare är ett bättre verktyg än en kniv.

Hot på sms och andra saker hon gjort innan händelsen talar inte entydigt för att hon ville mörda henne, däremot skrämma henne.

Om JA hade gjort slut så var nog JH än mer bitter, då hade han i så fall gjort sitt val, vilket är ett minst lika starkt motiv. Då fanns ingen annan utväg för JH än att skrämma iväg offret från JA, alternativt skada henne.

Att hon var i ett speciellt tillstånd, uppgiven, arg och förblindad av hat, kan jag hålla med om, men ingenting tyder direkt på att hon skulle vara ordentligt skruvad, iallafall inte av det som kommit fram hittills. Hennes handlingar efter händelsen talar dock inte för att hon är psykiskt sjuk, tvärtom verkar hon väl medveten om vad hon gjort och vad som krävs för att skydda sig.
Senast redigerad av Lalajlaj 2014-06-28 kl. 19:56.
Citera
2014-06-28, 19:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hade vi här på FB varit ute och "cyklat" angående de inblandade hade deras bekantskapskrets börjat dementera våra påståenden och spekulationer för längesedan.
Speciellt JH:s.
Citera
2014-06-28, 19:54
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milenna
Jag kan tänka mej att, oavsett om JH har någon diagnos eller inte så kanske känslorna tog överhand och hon gjorde som hon gjorde. Jag tror att många psykiatriska tillstånd gör att man överreagerar på vissa saker, att känslorna blir för starka. Kanske har hon varit med om något tidigare i livet, t ex övergivenhet. När hon nu i vuxen ålder återigen blir övergiven så väcks dessa tidiga känslor av t ex övergivenhet och de tidiga känslorna tillsammans med de nuvarande känslorna av gör att det blir alldeles för mycket för henne.

Om vi har två barn, dessa barn har en psykisk åkomma. Den ene lever i ett stabilt hem med föräldrar som delar intressen och peppar sitt barn. Garanterat flyter deras liv på men mamma och pappa kan ibland känna oro för en eller ett par situationer som barnet reagerar lite udda på. Hon/han växer upp och lämnar till slut hemmet...åter kommer här

I det andra hemmet stormar det, mamma gömmer vinflaskor och pappa är våldsam och gapig han kan också ta droger av andra former, det barnet börjar rulla utför och blir tidigt små kriminell och en del tar även droger av alla former. Han/ hon är utåt agerande och soc kopplas in.

Tillbaka till det vuxna barnet som curlats fram som nu ska klara sig utan skyddsnät. Och för att snabba på skapas det hinder som en frisk inte reflekterar över men som inte klaras av. Det växer och växer samtidigt med den dolda diagnosen.

Nått i den stilen kan förklara att ibland finns det förklaringar men de är inte uppenbara. Miljö eller miljöarvet kan påverka två likasinnade i otroligt olika riktningar
Citera
2014-06-28, 19:58
Moderator
OYs avatar
Spekulationer och åsikter om det mesta, men en fråga har inte ställts såvitt jag vet. Varför skedde mordet just den tidpunkten?

Går det att säga något om ev. planering och uppsåt om man ser till vald tidpunkt?
Citera
2014-06-28, 20:02
Medlem
Formsvackas avatar
KNULLADE JH med det ruttnande liket efter dödens inträde? Av ren intuition menar jag?
Citera
2014-06-28, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
KNULLADE JH med det ruttnande liket efter dödens inträde? Av ren intuition menar jag?

Kan du förtydliga dig?
Citera
2014-06-28, 20:05
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spekulationer och åsikter om det mesta, men en fråga har inte ställts såvitt jag vet. Varför skedde mordet just den tidpunkten?

Går det att säga något om ev. planering och uppsåt om man ser till vald tidpunkt?

JA hade först en fling med BO. Det tog paus och träffades inte på ett tag, då träffade JA JH och inledde en romans. Men vad man kan läsa mellan raderna kunde JA inte släppa tanken på BO. JH och LL har en catfight på krogen och JA gör slut med JH. JA åter upptar sitt förhållande med LL.
Citera
2014-06-28, 20:06
Medlem
Citat:
JA hade först en fling med BO. Det tog paus och träffades inte på ett tag, då träffade JA JH och iledde en romans. Men vad man kan läsa mellan raderna kunde JA inte släppa tanken på BO. JH och LL har en catfight på krogen och JA gör slut med JH. JA åter upptar sitt förhållande med LL.

Frågan är om LL gav JH örfilar och i så fall är det ju extra intressant att veta varför?

Vad var i anledningen till örfilarna ni som är insatta?
Citera
2014-06-28, 20:06
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förtydliga dig?

Mja utförde JH någon sexuell handling på det lemlästade liket? Såsom slick och/eller penetration med eventuellt finger. Som en ytterligare förnedrande handling.
Citera
2014-06-28, 20:07
Medlem
JH slog ihjäl LL, hämtade grejer att stycka med, gjorde det hon skulle och lastade in allt i bilen, sedan har hon enligt tidningen kört bilen till coop här och parkerat bilen, gått tillbaka och tagit 22 åringens bil (måste vara LL:s bil de menar) och kört till jobbet.
Citera
2014-06-28, 20:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
JA hade först en fling med BO. Det tog paus och träffades inte på ett tag, då träffade JA JH och iledde en romans. Men vad man kan läsa mellan raderna kunde JA inte släppa tanken på BO. JH och LL har en catfight på krogen och JA gör slut med JH. JA åter upptar sitt förhållande med LL.

Visst, men vad kan tidpunkten 06 berätta, varför just då. Behövde hon mycket tid, var det planerat att döda LL, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in