Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-28, 19:04
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu svänger vi oss hejdlöst med ord som ovanligt och sällsynt utan att egentligen förstå innebörden.

Att personer, oavsett kön, mördar sina rivaler är ytterst ovanligt i Sverige överlag. Män mördar oftast inte sina rivaler utan oftare sina kvinnor/ex.

När kvinnor mördar så är det vanligaste offret en familjemedlem, man/sambo, föräldrar eller barn. Men när en kvinna mördar en annan, utomstående kvinna, så är det nästan varje gång på grund av svartsjuka eller rivalitet.

Därför är det inte ovanligt att motivet, i de fall en kvinna mördar en annan kvinna, är svartsjuka eller rivalitet.

Hur JN hanterade sin situation är inte alls ovanligt, det sker förmodligen dagligen i Sverige att kvinnor konfronterar sina rivaler, med ord, näthat och till och med handgripligen. Att det mellan varven leder till grövre våldsamheter och död är dock sällsynt, men alla former av våldsbrott kan sluta olyckligt, oavsett om man saknar uppsåt.

Du utrycker dig lite klumpigt när du säger att hon mördare för att hon mådde dåligt, ungefär som att säga att någon som tappat hammaren på fotet slängde den på foten. Det finns inget som talar direkt för att hon hade några planer på att mörda någon, oavsett hur hon mådde.

Hon ville förmodligen konfrontera offret, kanske ge igen för tidigare händelser eller skrämma henne och det ena ledde till det andra vilket slutade med att offret dog. När väl det skeendet är över så spelar inga händelser därefter någon roll för det är då den automatiska skyddsmekaniken träder in och därefter agerar mördare olika.

VIssa bryter ihop, andra sticker medan några röjer upp i syfte att skydda sig själv. Hon valde att skydda sig själv och agerade därefter lugnt och metodiskt och sedan åkte och arbetade, precis som vilken dag som helst.

Jag håller inte med dig, förklara hur ett nackslag med hammare som man tagit med hemifrån kan tydas som konfrontera. Jonna har uppenbarligen skickat hot sms till brottsoffret. Det har 14 dagar innan utdelats örfilar dom anmäldes till polis som misshandel. Uppenbart enligt AB källa hade JA gjort slut med henne alltså finns ingen konkurrent, men hon ser det så. Det är sorgligt men detta mordet med injektioner av alkohol i Det försvarslösa offret och att hon återvänder med en såg säger mig att hon är förbi sjuk hon är riktigt skruvad. Att sen kunna arbeta och ha ett styckat lik i bilen utanför går inte att bortförklara. Vad tror du?
Citera
2014-06-28, 19:09
Moderator
OYs avatar
Jag glömde att nämna en detalj ur de pm som jag fick för några dagar sedan. Informationen har visat sig stämma med det vi har fått höra genom media och polisen tycker jag, så varför inte det här?

JH har haft koll på LL där hon bor.

Jag tolkar det som Zinkgruvan, där är hon skriven?
Citera
2014-06-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag håller inte med dig, förklara hur ett nackslag med hammare som man tagit med hemifrån kan tydas som konfrontera. Jonna har uppenbarligen skickat hot sms till brottsoffret. Det har 14 dagar innan utdelats örfilar dom anmäldes till polis som misshandel. Uppenbart enligt AB källa hade JA gjort slut med henne alltså finns ingen konkurrent, men hon ser det så. Det är sorgligt men detta mordet med injektioner av alkohol i Det försvarslösa offret och att hon återvänder med en såg säger mig att hon är förbi sjuk hon är riktigt skruvad. Att sen kunna arbeta och ha ett styckat lik i bilen utanför går inte att bortförklara. Vad tror du?

Klart att hon är skruvad. Men frågan är om hon har en allvarlig psykisk störning i juridisk mening. Alltså om hon ska dömas till vård i stället för fängelse.

Sen fanns det vittnet till det här örfilandet? Vem attackerade vem först där? Det har jag inte fattat än.
Citera
2014-06-28, 19:17
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Klart att hon är skruvad. Men frågan är om hon har en allvarlig psykisk störning i juridisk mening. Alltså om hon ska dömas till vård i stället för fängelse.

Sen fanns det vittnet till det här örfilandet? Vem attackerade vem först där? Det har jag inte fattat än.

Det är ju det man undrar hela tiden. Beteendet är lite väl strukturerat eller är mördare det?
Citera
2014-06-28, 19:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Jag förstår dig nu!

Men då jag har missförstått två inlägg redan ikväll så tar jag och drar mig ur tråden för dagen och öppnar en till öl.

Ska man inte bli smart av alkohol?

Beror kanske på om man dricker eller injicerar det, prova.

Är JH sjuksköterska, undersköterska, någon som har koll?
Citera
2014-06-28, 19:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nja, 200 ml sprutor är standard inom vården (och då även inom veterinärmedicin måste jag utgå ifrån). Vi använder dem till blåssköljningar, kateterspolningar, sårdebridering, sondmatning mm...

Tillagt: Nu anser jag det dock otroligt att hon skulle ha fullt en sådan med alkohol då de är ganska otympliga, speciellt om de är fyllda till max. Dessutom är de extremt svåra att hantera med kanyl påsatt utan rätt teknik vilket kräver erfarenhet och övning.

Hon kan ju gått tillgång till droppnålar eller liknande? För hon jobbade ju som PA eventuellt någon på hennes rutt har någon typ av dropp medicinering eftersom hon kunde hitta vener för nålen. Ytterligare nått dom ger mig planerings vibbar
Citera
2014-06-28, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Beror kanske på om man dricker eller injicerar det, prova.

Är JH sjuksköterska, undersköterska, någon som har koll?

Personlig assistent, naturprogrammet på gymnasiet.

Enligt tråden...
Citera
2014-06-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Jodå. Det finns många kulturer där det är ok att ha ihjäl de otrogna, vilket jag förklarat tidigare.

Vi kan sammanfatta det med att du tycker allt mördande är likställt med diagnos rubbat. Jag menar att det finns bakgrundsfaktorer och primal beteenden som driver oss till dito situationer.

Det betyder inte att det är okriminellt, bara att det kommer ske så länge vi människor har fötterna på jorden, hur rubbat du än anser det vara.

Det finns våld som kan tvingas ur de flesta människor beroende på vad nöden kräver, dvs i vissa situationer kan det ju till och med vara ovanligare att inte ta till dödligt våld för att försvara sig eller närstående. Viss typ av våldsam hämnd som leder till död kan av vissa anses vara "normalt", tex om ditt barn utsätts för allvarlig skada. Men inte det Jonna utsattes för. Många, många kvinnor förlorar sina hästar, män och mår dåligt utan att ta till hammaren.

Väldigt intressant att kvinnor och män dömdes olika i Frankrike, då ansåg man alltså att män som mördar begår ett mindre brott (pga att de ansågs som mer "normalt" än när kvinnor dödar?), det stämmer ju överens med statistiken i alla fall!

Jag har inte nämnt något om diagnoser.
Citera
2014-06-28, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nja, 200 ml sprutor är standard inom vården (och då även inom veterinärmedicin måste jag utgå ifrån). Vi använder dem till blåssköljningar, kateterspolningar, sårdebridering, sondmatning mm...

Tillagt: Nu anser jag det dock otroligt att hon skulle ha fullt en sådan med alkohol då de är ganska otympliga, speciellt om de är fyllda till max. Dessutom är de extremt svåra att hantera med kanyl påsatt utan rätt teknik vilket kräver erfarenhet och övning.

Hon har haft hästar, garanterat har hon satt sprutor många gånger.
Citera
2014-06-28, 19:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Personlig assistent, naturprogrammet på gymnasiet.

Enligt tråden...
Inte bara tråden. http://www.expressen.se/nyheter/kartlaggning-pekar-ut-tiden-for-styckmordet/
Citat:
Tog studenten 2008 från naturvetenskapliga programmet på en skola i Småland, med genomgående bra betyg. Fick bland annat betyget väl godkänt i ämnet stresshantering. Flyttade från Småland till Örebro efter studenten och arbetade vid tidpunkten som personlig assistent.
Citera
2014-06-28, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte bara tråden. http://www.expressen.se/nyheter/kartlaggning-pekar-ut-tiden-for-styckmordet/

Ville ha lite bakgrundsinformation, hennes ev. kompetens inom medicin och anatomi. Som sagt hästeriet kan förklara att hon kan sätta en spruta och också att hon hade tillgång till en spruta. Tillgång till alkohol förstår man ju, verkar vara en riktig suput.
Citera
2014-06-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Så vitt jag vet är inte tjejer med borderline mer aggressiva än tjejer utan. Däremot kan killar med den diagnosen vara det, men det är ovanligt att killar ens får den diagnosen. Jag har känt runt 10 st tjejer med den diagnosen, de är oftast över-empatiska och får skuldkänslor för minsta lilla. Definitivt inte en mördar-diagnos.

Jag kan tänka mej att, oavsett om JH har någon diagnos eller inte så kanske känslorna tog överhand och hon gjorde som hon gjorde. Jag tror att många psykiatriska tillstånd gör att man överreagerar på vissa saker, att känslorna blir för starka. Kanske har hon varit med om något tidigare i livet, t ex övergivenhet. När hon nu i vuxen ålder återigen blir övergiven så väcks dessa tidiga känslor av t ex övergivenhet och de tidiga känslorna tillsammans med de nuvarande känslorna av gör att det blir alldeles för mycket för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in