Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Nej jag jobbar inte direkt med juridik men har viss juridisk utbildning. Läs mina tidigare inlägg för ideer om hur man ska få det till dråp. Men man måste få tyst på JH först och invänta RMU sen kan man lägga upp taktiken efter det. I såna här fall utan vittnen så har ju försvaret en viss fördel men inte om GM sitter och babblar för mycket. Men i detta fallet så blir det ju svårt att komma undan hammare och styckning som båda givetvis inte väger positivt för GM. Men ett dråp vill jag definitivt inte utesluta än. Hammare är som sagt ett mycket ovanligt mordvapen för kvinnor så det finns nog vissa chanser att komma undan med dråp. Och vilken kallblodig mördare är så urbota dum att ringa snuten efteråt och erkänna allting? Den sista meningen kan man ju direkt föreställa sig att FA drar i rättegången.
Vilka förmildrande omständigheter finns som talar till JHs fördel?
Citat:
Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
Hoten mot LL(om de stämmer)
Uppsökningen av BO
Att slå med hammare
Hugga med kniv
Injicera alkohol
Stycka
osv är högst besvärande för JHs del
Att LL snott JHs kille är knappast en sådan omständighet