2014-06-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet faktiskt inte. Om hon hade dödats genom ett slag med ett trubbigt föremål så är det lite underligt att dödsorsaken inte är känd ännu och att ingen är åtalad.
Om hon var väldigt skör räckte det kanske med en näve? Eller att hon ramlade mot något?
Hon stannade hemma, de andra gick ut till Valborg och hon var ännu sämre, oväntat mycket sämre när de kom hem?
Det här ryktet om att inte ett ben var helt i kroppen är ju väldigt besvärligt - jag har fastnat för det och det har säkert många av er också gjort. Ju mer man funderar på saken desto tydligare blir det att vi vet så förfärligt lite
Citera
2014-06-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om hon var väldigt skör räckte det kanske med en näve? Eller att hon ramlade mot något?
Hon stannade hemma, de andra gick ut till Valborg och hon var ännu sämre, oväntat mycket sämre när de kom hem?
Det här ryktet om att inte ett ben var helt i kroppen är ju väldigt besvärligt - jag har fastnat för det och det har säkert många av er också gjort. Ju mer man funderar på saken desto tydligare blir det att vi vet så förfärligt lite
Håller med dig vi vet väldigt litet.....men tycker o fantiserar i avvaktan .
Citera
2014-06-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Håller med dig vi vet väldigt litet.....men tycker o fantiserar i avvaktan .
Ja, visst är det underligt att det som såg så givet ut plötsligt kan förvandlas till en (mord)gåta?
Men jag är fortfarande övertygad om att hon inte tagits om hand på ett bra sätt av sina vårdnadshavare. För att uttrycka det milt. Återstår att se hur illa det varit och vad de faktiskt gjort med henne.

Eftertanke: det är kanske den här ovissheten som fått pappan och andra anhöriga att inte berätta allt om misstankar och spekulationer om dödsfallet för Yaras mamma? Säkert har pappan fått veta något om oklarheterna i utredningen och varför allt tar så lång tid? Utredarna spekulerar ju inte i så fria former som flashbackare gör, även om de måste vara öppna för allt?
Senast redigerad av tantigheter 2014-06-28 kl. 00:11. Anledning: tillägg, eftertanke
Citera
2014-06-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ja, visst är det underligt att det som såg så givet ut plötsligt kan förvandlas till en (mord)gåta?
Men jag är fortfarande övertygad om att hon inte tagits om hand på ett bra sätt av sina vårdnadshavare. För att uttrycka det milt. Återstår att se hur illa det varit och vad de faktiskt gjort med henne.

Eftertanke: det är kanske den här ovissheten som fått pappan och andra anhöriga att inte berätta allt om misstankar och spekulationer om dödsfallet för Yaras mamma? Säkert har pappan fått veta något om oklarheterna i utredningen och varför allt tar så lång tid? Utredarna spekulerar ju inte i så fria former som flashbackare gör, även om de måste vara öppna för allt?

Du är både för och emot samtidigt om samma sak, diskuterar med dig själv som om detta vore en dagbok, och bortser från fakta i saken. Allt är inte sekretess eller saker som man måste invänta Blekinge tingsrätts dom för att begripa.

Vi vet att flickan sändes i väg ensak till ett främmande land där skitfarsan antog att hon kommer bli försörjd! Och omhändertagen!

Vi vet att många sett att hon farit illa och anmält, eller påtalat detta och inget har skett. Hon hade blåmärken, var ensam med bebisar, var och gjorde tvätt i tvättstugan, hon var utlåst från det så kallade hemmet, hade blåmärken, snattade riskakor och du fabulerar om leukemi, skör och andra naturliga dödsorsaker när ambulanspersonalen gråter när de ser flickan.

Om man själv som förälder ser på hur flickan hanterades blir man mycket ledsen, för jag och de flesta människorna upphör aldrig att vara föräldrar. Jag kan inte förstå en mamma som inte har koll på allt som sker med barnen och trots Facebook är ovetandes, och väljer att stanna kvar i Gaza för att säkra eventuell asylansökan i stället för att åka till Sverige på begravning, när nu mannen envisas med att begrava flickan i Sverige, förankrad på svensk begravningsmark.

Att begrava flickan i Sverige visar hur mycket dumheter som tolereras, och hur förödande det är med dubbla budskap om politik och asyl. Vi har de som lagstiftar och de som tycker, och i detta fall har tyckare fått in en klan till Sverige som innebär trubbel.
Citera
2014-06-28, 11:17
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte. Om hon hade dödats genom ett slag med ett trubbigt föremål så är det lite underligt att dödsorsaken inte är känd ännu och att ingen är åtalad.

Än så länge är det sekretess, vi får beväpna oss med tålamod tills FUPen är klar. Ingen är åtalad, men två personer är häktade och kommer bli åtalade när åklagaren har färdigställt åtalet.

Det är sommar nu, åklagare och domstolar arbetar på sparlåga med akuta ärenden, och förlängning av häktning går på slentrian. De har viktigare åtaganden för sig än dessa två filurer som är i tryggt förvar. Jag utgår ifrån att de flesta inom rättsväsendet har semester med familj och vänner, njuter av det svenska sommaren på landet och till sjöss! Du vet väl att Sverige stänger på sommaren under semestrarna?
Citera
2014-06-28, 11:21
Medlem
Citat:

Jag förstår att det blir besvärligt för dig med alla rykten om flickan, och särskilt ryktet att alla hennes ben var brutna; för du får det inte till att gå ihop. Som att hon kanske ramlade eller var skör!
Citera
2014-06-28, 11:24
Medlem
Citat:
Vi vet inte vad Yara dog av. Har ni funderat på att det finns en möjlighet att hon inte blev mördad av sina anhöriga som hon bodde hos.

Ja, det kan ha kommit utomjordingar eller "någon annan" till Karlskrona, och då är det ingens fel att flickan dog och hade ett eländigt och kort liv.
Citera
2014-06-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det kan ha kommit utomjordingar eller "någon annan" till Karlskrona, och då är det ingens fel att flickan dog och hade ett eländigt och kort liv.

Seriöst. Vad dog hon av - varför är inte obduktionen klar. Är det svårt att avgöra vad hon dog av. Om hon dödades av någon - vem i så fall. Amani eller Rami.
Citera
2014-06-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är både för och emot samtidigt om samma sak, diskuterar med dig själv som om detta vore en dagbok, och bortser från fakta i saken. Allt är inte sekretess eller saker som man måste invänta Blekinge tingsrätts dom för att begripa.

Vi vet att flickan sändes i väg ensak till ett främmande land där skitfarsan antog att hon kommer bli försörjd! Och omhändertagen!

Vi vet att många sett att hon farit illa och anmält, eller påtalat detta och inget har skett. Hon hade blåmärken, var ensam med bebisar, var och gjorde tvätt i tvättstugan, hon var utlåst från det så kallade hemmet, hade blåmärken, snattade riskakor och du fabulerar om leukemi, skör och andra naturliga dödsorsaker när ambulanspersonalen gråter när de ser flickan.

Om man själv som förälder ser på hur flickan hanterades blir man mycket ledsen, för jag och de flesta människorna upphör aldrig att vara föräldrar. Jag kan inte förstå en mamma som inte har koll på allt som sker med barnen och trots Facebook är ovetandes, och väljer att stanna kvar i Gaza för att säkra eventuell asylansökan i stället för att åka till Sverige på begravning, när nu mannen envisas med att begrava flickan i Sverige, förankrad på svensk begravningsmark.

Att begrava flickan i Sverige visar hur mycket dumheter som tolereras, och hur förödande det är med dubbla budskap om politik och asyl. Vi har de som lagstiftar och de som tycker, och i detta fall har tyckare fått in en klan till Sverige som innebär trubbel.

Jag är ledsen att behöva vara så här brutal, men låt oss låtsas att du finge vara åklagare för en dag och att du dessutom fick välja mål själv. Du väljer just detta mål och far fram på samma sätt som i denna tråd. Vad skulle hända? Jag är säker på att du skulle tvingas löpa gatlopp i pressen, inte bara för att det finns människor och journalister som är så dumma som jag, utan därför att det du gör visar en så bottenlös okunskap om vad som menas med ett rättssamhälle (som du gärna själv vill åtnjuta när det behagar, antar jag) och en förfärande inkompetens i olika juridiska angelägenheter.
Bevisa motstsen, varsågod! Och då med utgångspunkt i "fallet Yara". Det blir en strålande introduktion i ämnet.
Hur ska en åklagare få detta fall att hålla på ditt sätt?
Citera
2014-06-28, 14:39
Medlem
Citat:
Seriöst. Vad dog hon av - varför är inte obduktionen klar. Är det svårt att avgöra vad hon dog av. Om hon dödades av någon - vem i så fall. Amani eller Rami.

Obduktion är klar eftersom de fick begrava flickan, men än så länge är det sekretess.

Eftersom dessa filurer fortfarande är häktade har inte obduktionen friat dem, eller inte heller kommit fram till att flickan dog av naturliga orsaker eller självförvållad skörhet!

Det är den stora frågan; vem av dessa dödade flickan, eller om det är båda. Det kommer att framkomma vad polisen och åklagaren kommit fram till när åtalen är klara. Sen är det upp till domstolen att ta ställning till om åklagaren uppfyller sin bevisbörda, enligt åtalet med de slutsatser hon kommit till.

Jag tror mycket hänger på lojaliteten och kärleken mellan dessa två äkta makar och till de egna barnen. Om någon av dessa berättar trovärdigt vad som skedde så är händelseförloppet en sak som kan ändra utgången för kvinnan. Det är bara för henne att tuta och köra, med förtryckt kvinna snack och elak man så har hon stora chanser att få sympatier. Det var trots allt mannen som hade det juridiska ansvaret och bestämde. Jag tror på att kvinnans advokat vet hur hur ska få fram att hennes klient också är offer för en manskultur.

Personligen så tycker jag att de båda är lika vidriga, och jag är glad för deras barn skull, som säkert fått en bra hem i sommar. De får uppleva svenska sommaren med bad, glass, bullar, saft och bär i en svensk familj. Så som barn ska ha det.
Citera
2014-06-28, 14:47
Medlem
Citat:
Jag är ledsen att behöva vara så här brutal, men låt oss låtsas att du finge vara åklagare för en dag och att du dessutom fick välja mål själv. Du väljer just detta mål och far fram på samma sätt som i denna tråd. Vad skulle hända? Jag är säker på att du skulle tvingas löpa gatlopp i pressen, inte bara för att det finns människor och journalister som är så dumma som jag, utan därför att det du gör visar en så bottenlös okunskap om vad som menas med ett rättssamhälle (som du gärna själv vill åtnjuta när det behagar, antar jag) och en förfärande inkompetens i olika juridiska angelägenheter.
Bevisa motstsen, varsågod! Och då med utgångspunkt i "fallet Yara". Det blir en strålande introduktion i ämnet.

Vresrosen är ingen åklagare. Hen är en privatperson. Åklagaren har dessutom valt ännu en omhäktning av paret på sannolika skäl misstänkt för mord. Ett par med en rad anmälningar om misshandel och vanvård av en 8 årig flicka.

Empatin många känner med flickan är inte spelad.

Själv blir jag så pass illa berörd av dina och Nantales senaste inlägg att jag egentligen inte har lust att kommentera. Så jag avstår.
Citera
2014-06-28, 14:51
Medlem
Citat:

Jag är inte i trådarna på yrkets vägnar vilket ger mig stor frihet att framföra det jag vill och hur jag vill. Om jag vore åklagare skulle jag hålla på sekretessen, så din fråga är en no brainer.

Detta är ett mål ingen åklagare behöver löpa gatlopp i pressen för. Ett enkelt mål trots det tragiska som skett. Som åklagare är det bara att invänta obduktionen, alla polisförhör och övrig utredning som polisen gjort, där det handlar om att samla in bevisning.

Åklagaren har i detta fall, när åtalet är klart; teknisk bevisning, skriftlig bevisning och hur många vittnen som helst om hon önskar framföra muntliga vittnesmål.

I ett rättssamhälle så har vi också brottsofferperspektivet, särskilt när det rör sig om en värnlös 8-årig flicka. Det enda som återstår av flickans tid på jorden, är rättssamhället som nu representeras av åklagaren. En uppgift som går ut på att visa att denna lilla flickas liv hade ett värde, och att ingen hade rätt att ta hennes liv.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-06-28 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in