2014-06-28, 14:49
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
(FB) Varför horar dagens svenska kvinnor?

Då tycker jag du kan läsa Jennifers tidigare inlägg och ta en funderare på om hon är en kvinna eller om hon är en kreativ man som tycker att det är kul att provocera. Hon är lika mycket kvinna som Babianen.
Citera
2014-06-28, 14:51
Medlem
10sekunders avatar
Citat:
För denna trådens syften drar vi gränsen för sexuellt utmanande vid klädsel/smink du inte skulle bära i ett sammanhang där det är viktigt att framstå som förtroendeingivande. Exempelvis i arbetet på ett bankkontor.

Förklara då för mig hur det avgörs exakt. Ett par vanliga tjejjeans och en t-shirt/topp med standardurringning skulle kunna ses som olämpliga i vissa jobbsammanhang men inte på krogen, t.ex. Har det att göra med hur väl tilltagen kroppsdelen som framhävs är, kanske?
Citera
2014-06-28, 14:51
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
För bara drygt hundra år sedan var det sensuellt att få en skymt av en kvinnas smalben och vrister. Modet förändras givetvis. Bara för att det gått för långt i mitt tycke, och det i princip är fritt fram att gå på krogen i bikini så betyder det inte att män ska kunna ta på dessa kvinnor hur och när de vill.

Medhålles och poängteras i trådstarten.

Citat:
Det kommer alltid att finnas kvinnor som gillar att klä sig utmanande för att få blickar men det finns hör o häpna även kvinnor som klär sig efter modet och har urringat och kortkort för att de själva tycker att det är fint och inte för att de vill bli kladdade på eller ses som ett objekt.

Hmmm... Ok, hur går det ihop?
Skulle jag tex kunna killa runt i en tröja som bär texten "White Power" och rationellt bortse från signalerna som skickas enbart för att jag tycker tröjan i sig är fin?

Citat:
Nu är det några år sedan jag själv var tonåring men det mode som var då är inte att jämföra med det som gäller idag. Gå in på vilken online klädshop som helst, tex. Nelly, och det finns bara kortkort eller motsatsen maxiklänningar, urringningarna både fram och i rygg ska vara djupa. Varför det blir modernt beror på många faktorer, något nytt måste hela tiden tas fram, köpare måste finnas, varför köps vissa kläder, varför uppskattas vissa kläder, varför matas vi med reklam där budskap framgår och formar oss, varför formas vi av reklamen, varför är allt tvetydigt.........och varför generaliserar vi män och kvinnor hela tiden???

Som sagt, jag ser inget negativt i människor som vill projicera sin sexualitet på omgivningen.
Frågan är om man kan klä sig sexigt men ändå tro att det inte har något med sex att göra?
Citera
2014-06-28, 14:58
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Öhhhh....bankkontor, du kan ju inte mena att du tycker en kvinna är sexuellt utmanande om hon har kort kjol och en liten urringning när det är sommar och du ser henne på stan i en vanlig affär? Eller bekräftar du härmed att du som man ständigt tänker på sex och att kvinnor därför måste skyla sig jämt?

Hmm, det är förstås svårt med gränsdragningar, men om kläderna du nämner inte är det minsta sexuellt utmanande, varför kan hon inte bära dom på sitt jobb på banken?

Olika människor har olika stort libido. Mitt är ganska högt, men det betyder naturligtvis inte att jag inte kan kontrollera mina sexuella impulser. Har inga som helst önskemål eller synpunkter på hur folk väljer att klä sig. Det är inte vad tråden handlar om.
Citera
2014-06-28, 15:00
Medlem
Citat:
Medhålles och poängteras i trådstarten.

Hmmm... Ok, hur går det ihop?
Skulle jag tex kunna killa runt i en tröja som bär texten "White Power" och rationellt bortse från signalerna som skickas enbart för att jag tycker tröjan i sig är fin?

Som sagt, jag ser inget negativt i människor som vill projicera sin sexualitet på omgivningen.
Frågan är om man kan klä sig sexigt men ändå tro att det inte har något med sex att göra?

Vad som är sexigt ligger i betraktarens ögon om det inte är uppenbart slampig klädsel.
Jag ser otal män i shorts och bar överkropp på sommaren, hur många av dem som jag tycker är sexiga är försumbart.
Din liknelse med "white power" haltar. Du får i så fall jämföra den tröjan med någon tjej som har en tröja med text på som anspelar till sex.
Citera
2014-06-28, 15:03
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Då tycker jag du kan läsa Jennifers tidigare inlägg och ta en funderare på om hon är en kvinna eller om hon är en kreativ man som tycker att det är kul att provocera. Hon är lika mycket kvinna som Babianen.

Orkar inte researcha Jenninfers trovärdighet. Det har ändå ingen större bäring på trådens frågeställning huruvida Jenninfer är ett troll eller inte.

Berätta gärna istället varför Jenninfer har fel och på vilket sätt hon har fel.
Citera
2014-06-28, 15:05
Medlem
Citat:
Hmm, det är förstås svårt med gränsdragningar, men om kläderna du nämner inte är det minsta sexuellt utmanande, varför kan hon inte bära dom på sitt jobb på banken?

Olika människor har olika stort libido. Mitt är ganska högt, men det betyder naturligtvis inte att jag inte kan kontrollera mina sexuella impulser. Har inga som helst önskemål eller synpunkter på hur folk väljer att klä sig. Det är inte vad tråden handlar om.

Därför att den generella bilden av bank-kläder inte har urringningar eller mycket korta kjolar. På sommaren kan man ha uppknäppta blusar eller urringade t-shirts som inte är enligt dresscoden på en bank men ändå inte är annat än vanliga kläder utan intentioner att vara sexig eller utmanande. Jag kan däremot ha samma urringning och längd på kjolen på olika plagg och det ena går under dresscode och det andra plagget duger bara på stranden.
Citera
2014-06-28, 15:05
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10sekunder
Förklara då för mig hur det avgörs exakt. Ett par vanliga tjejjeans och en t-shirt/topp med standardurringning skulle kunna ses som olämpliga i vissa jobbsammanhang men inte på krogen, t.ex. Har det att göra med hur väl tilltagen kroppsdelen som framhävs är, kanske?

Detta är ju förstås ingen exakt vetenskap. Jag uppterade mitt inlägg med lite bildlänkar på klädsel om jag anser faller i respektive kategori. Naturligtvis finns det gråzoner.
Citera
2014-06-28, 15:07
Medlem
10sekunders avatar
Citat:

Ibland kan det vara svårt att se sig själv som sexig och förstå hur andra uppfattar en och andra gånger är man mer medveten om det och det blir nästan som att gå in i en roll. Det behöver inte alltid ha med män att göra. När jag var 11/12 brukade jag leka Britney Spears och Christina Auguilera för jag tyckte de var snygga, häftiga och självsäkra, allt som jag inte kände mig. Jag kan också jämföra mig med kompisar när vi klätt upp oss "Damn vad snygg kropp hon fick i den där klänningen och håret ligger perfekt, så vill jag också se ut!"
Citera
2014-06-28, 15:10
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Därför att den generella bilden av bank-kläder inte har urringningar eller mycket korta kjolar.

Och detta har inget att göra med att plaggen du nämner kan anses som sexuellt utmanande? Vad har det då med att göra?

Citat:
På sommaren kan man ha uppknäppta blusar eller urringade t-shirts som inte är enligt dresscoden på en bank men ändå inte är annat än vanliga kläder utan intentioner att vara sexig eller utmanande. Jag kan däremot ha samma urringning och längd på kjolen på olika plagg och det ena går under dresscode och det andra plagget duger bara på stranden.

Det känns som att vi är eniga eller? Någonstans finns en gräns för när ett klädval blir för sexigt för att passa i en yrkesroll på en bank.
Har ett sexigt klädval något att göra med sex eller inte?
Citera
2014-06-28, 15:16
Medlem
Katzyns avatar
Jag är kvinna (om nån missat det)

Och jag betraktar främst klädsel som uttryck för personlig stil. Även om den inkluderar t.ex urringning eller kort kjol. Dvs inte som något som främst är tänkt att skicka sexuella budskap utan som handlar om estetik och smak när det gäller klädsel.

Det finns dock undantag, och de hör grovt tillyxat till klädsel som är så pass "utmanande" att man inte kan gå gatan ner utan att folk verkligen vänder sig om och råglor, dvs sånt som inte är inkluderat i någon sorts någorlunda accepterat mode/stil.

Då snackar jag om sånt som är närmast parodiskt utmanande, så som ja muskort kjol i bemärkelsen att åker den upp en cm ser man fittan eller så pass djup urringning att tuttar bokstavligen hänger ut ur ur den t.ex. Väl synliga underkläder hör också hit.

Sammanfattningsvis: Ja, det är korrekt att jag uppfattar sådan stil som ett uttryck för smak och estetik och inte ett tecken på att man försöker skicka sexuella budskap. Undantag finns dock vid påfallande extrema utstyrslar.
Citera
2014-06-28, 15:19
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Vad som är sexigt ligger i betraktarens ögon om det inte är uppenbart slampig klädsel.

Ok, så vi är eniga om att det finns sexuellt utmanande klädsel. Vi är eventuellt oense om var gränsen går. Är vi också eniga om att när en kvinna (i allmänhet) klär sig sexuellt utmanande är detta i syfte att skapa sexuell åtrå hos andra?

Citat:
Din liknelse med "white power" haltar. Du får i så fall jämföra den tröjan med någon tjej som har en tröja med text på som anspelar till sex.

Ok, ponera då att jag av rent estetiska skäl har rakat huvud, bomberjacka, kängor och en kaxig uppsyn. Bör jag förvånas om någon förväxlar mig med en nynazist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in