Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Är det säkert att du inte är försvarsadvokat för du har ju hur många trovärdiga förklaringar som helst till fördel för GM.

Om vi glömmer renoveringen för ett tag så kan vi ju testa skyddsvinkeln lite. JH beger sig alltså hem till LL för att tala ut, inget annat. Men eftersom att LL är stor och stark och dessutom har misshandlat JH för inte så länge sen så tar hon med sig en hammare ifall LL skulle få ett nytt vredesutbrott och gå till attack. Och mycket riktigt så får LL ett hjärnsläpp och löper fullständigt amok och JH måste ta till hammaren att försvara sig med. Men i tumultet som uppstår tappar hon hammaren som hamnar utom räckhåll. Nu är LL FULLSTÄNDIGT VANSINNIG och JH kämpar för sitt liv. Då får hon tag på en kniv som ligger framme och sticker LL i nödvärn.
Nu ligger LL död på golvet och JH får total panik och tror att hon ska få livstid för mord så hon försöker städa undan det som har hänt. Man tänker knappast klart i ett sånt här läge. Men sen på kvällen så bryter hon totalt ihop av samvetskval och larmar själv polisen. Så allt har skett i nödvärn och domen blir då brott mot griftefriden.
Ja, det där fungerar ju faktiskt. Det kommer ligga LL i fatet att hon agerat våldsamt mot JH på offentlig plats. Jag hade nog tagit med mig något att skydda mig med om jag skulle bli tvungen att träffa någon som tidigare gjort mig illa, då jag är liten precis som JH. Är man liten till växten så känner man sig ofta väldigt utsatt då man vet att man är i underläge rent fysiskt. Det kan JH och hennes advokat spinna vidare på, definitivt. Sen att styckningen skedde oplanerat efteråt kan också fungera. Vem skulle inte drabbas av panik om man råkat dödat någon liksom? Då kan hon hävda att hon helt tappade det och agerade konstigt på grund av chock och rädsla.
I USA hade JH nog kunnat komma undan med denna historia då det är lätt att måla ut LL som en person som drivit JH till denna gärning. Juryn skulle mycket möjligt kunna ta hänsyn till JH:s utsatthet och att hon blivit kränkt flera gånger av LL (triangedrama, slagsmål). LL skulle kunna målas upp som en större tjej som gett sig på en liten och fysiskt försvarslös tjej på krogen. Att det skedde på offentlig plats gör saken värre då LL skulle kunna målas ut som en mobbare som förnedrar sitt offer framför publik. LL strular dessutom med en kille som JH har känslor för. Det kan JH:s advokat hävda var medvetet och utstuderat för att vara elak mot JH. Sedan kan advokaten måla upp en snyfthistoria om att JH endast ville rida på sina hästar och leva ett idylliskt liv på landet, men att förnedringen och rädslan som LL orsakat gjort att JH tappat livsglädjen och varit på väg att förlora allt. När JH till slut bestämmer sig för att ta och snacka med LL och försöka rätta till situationen så väljer LL att åter igen bete sig hotfullt, men då har JH med sig ett vapen för att kunna försvara sig med... och ja, ni känner till resten. Att JH dessutom ser ut som en helt normal och snäll liten tjej gör ju inte saken bättre för LL:s försvar.