Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 13:16
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men mordet/misshandeln ägde väl rum runt 6 på morgonen. Och tur och retur hem enligt google map är en restid på 2x47minuter, låt säga att hon var hemma bytte om och rastade hundarna enligt vittnes uppgift i 40 minuter. Kan det fungera hon började jobbet 15 vad jag förstått??

Citerar mig själv! Om jag inte kommer ihåg fel hade grannen sett henne och de vinkade runt 9-10 lite luddigt där
Citera
2014-06-28, 13:19
Medlem
Att plötsligt sluta med vissa mediciner utan nedtrappning kan ställa till det rätt duktigt
Det har ju visat sig vara så vid några skolskjutningar i USA
Källa P3 dokumentär
Citera
2014-06-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbraZue
Dessutom ångrar ju hon sig av någon anledning och anmäler sig själv, är väl självdestruktiv och stämmer troligen inte med att utgå från att hon vore psykopat. edit menar självdestruktiv i förhållande till ett psykopatiskt beteende - fel ordval här , men försök tyda vad jag menar.

Ångrar sig gör hon nog mest pga av straffet hon kommer få (hon ringde ju endast efter övertalning). Hon erkänner inte mord, utan vållande till annans död och misshandel. Dvs det hon som bäst kan komma undan med givet de fakta som ligger på bordet.

Jag blir iom detta fall lite nyfiken på JH som person. Vem är hon? Hur var hennes uppväxt? Hennes skolgång?

Jag tar för givet att hon döms för mord. Om hon bedöms som psykiskt störd, isf hur länge får hon då vård? Om hon döms till fängelse, blir det livstid (dvs icke tidsbestämt) eller blir det tidsbestämt, och isf hur länge?
Citera
2014-06-28, 13:31
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror på uppgiften men får inte ihop hur hon tog sig tillbaks från annan ort, buss kanske? Annan ort låter längre än några hundra meter tycker jag.

Fick hon skjuts, i så fall av vem?
Jag undrar också varför hon tyckte det var viktigt att flytta på LL:s bil öht.
Citera
2014-06-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Nu fattar jag ingenting hade LL över 3 promille alkohol i kroppen? Hon skulle ju åka till jobbet på eftermiddagen.

Vad menar du?
Citera
2014-06-28, 13:41
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bal1
En teori är ju att hon injicerat alkohol för att döda sitt offer, kanske inte hade mod att hugga ihjäl henne när hon var halvt ihjälslagen redan.

Hon borde ju trots allt förstått att man inte kan injicera något utan cirkulation på blodet.

Tycker det här blir värre och värre för varje dag.
Sen är det ju inte som på CSI heller, att man bara kör in en nål i armvecket och spruttar på, man ska ju in med nålen i en ven också och vanligtvis behövs lite utbildning för det.
Senast redigerad av reemka 2014-06-28 kl. 13:46.
Citera
2014-06-28, 13:50
Medlem
13579111317s avatar
Om det återgivna händelseförloppet stämmer i stora drag, så kan jag svårligen se hur GM ska komma undan en morddom. Alla väsentliga komponenter finns med - planering, uppsåt och likgiltighet.
Det faktum att hon tog bilen och transporterade sig till brottsplatsen, medförde ett livsfarligt vapen och dessutom letade reda på en kniv på brottsplatsen för att slutföra dådet visar tydligt planering och uppsåt. Att hon lämnade BO död eller döende visar lika tydligt på likgiltighet.

Enda sättet för GM att "klara sig undan" är om hon bedöms varande otillräknelig vid tillfället.

Väldigt intressant fall för övrigt.
Citera
2014-06-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Ångrar sig gör hon nog mest pga av straffet hon kommer få (hon ringde ju endast efter övertalning). Hon erkänner inte mord, utan vållande till annans död och misshandel. Dvs det hon som bäst kan komma undan med givet de fakta som ligger på bordet.

Jag blir iom detta fall lite nyfiken på JH som person. Vem är hon? Hur var hennes uppväxt? Hennes skolgång?

Jag tar för givet att hon döms för mord. Om hon bedöms som psykiskt störd, isf hur länge får hon då vård? Om hon döms till fängelse, blir det livstid (dvs icke tidsbestämt) eller blir det tidsbestämt, och isf hur länge?

Det är väldigt intressant det där med att hon ringde så snabbt efter och vad som ledde fram till samtalet.

"JH försöker få Jn att hjälpa henne men han får henne att kontakt polisen ist" står det i Aftonbladet.

* Hjälpa henne med vad?? Hon har ju redan gjort mer på egen hand än vad majoriteten i denna tråd trodde var möjligt, fortfarande ältas det om att tiden inte räcker osv, en gång för alla: tiden räckte uppenbarligen och: ja hon styckade henne på egen hand.

Men vad skulle han hjälpa henne med undrar jag?

* Varför bad JN JH att kontakta polisen trots att " han inte förstod att ett mord begåtts", vad hade hon bett honom göra för henne och vad trodde han egentligen att hon gjort som polisen skulle veta? Det kan inte ha varit: Jag har bråkat med LL igen. Inte med tanke på att LL vid den tidpunkten ligger i delar i skogen, hus ka hon sen förklara detta för JN.

Det mesta är ganska logiskt i hur hon agerar fram till att hon själv ringer polisen. Köper inte att hon plötsligt insett vad hon gjort eller tänker på påföljden.

Hon har:
Flyttat flera bilar
Åkt hem till sig för att hämta styckningsredskap OCH spruta med alkohol
Åkt till jobbet och varit som vanligt
Transporterat delarna till Hällabrottet

SEN plötsligt fått dåligt samvete/insett sitt brott? Nepp skulle inte tro det. Kanske om hon varit under inflytande av någon substans som plötsligt går ur kroppen, men då skulle hon inte "varit som vanligt" på jobbet kan man tycka.

Någon som har annan teori än: plötsligt fått dåligt samvete/insett sitt brott?
Citera
2014-06-28, 14:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Till alla er som tycker att det knappt är lönt för försvaret att ens försöka få till en mildare dom än mord kan ju ta en titt på yrkandet från mordrättegången mot bröderna som flydde till Kosovo.

Citat:
Niklas Berisha medger misshandel men hävdade, via sin advokat, att det skedde i nödvärn. Philip Dacic medger att han skjutit 25-åringen i ryggen men hävdar nödvärn. 17-åringens advokat vill att händelsen rubriceras som dråp, rapporterar Hallandsposten.

Skam den som ger sig eller hur. Visst pekar det mesta mot mord för JH men det finns alltid positiva vinklar att hitta för en påhittig FA.
Citera
2014-06-28, 14:05
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Om det återgivna händelseförloppet stämmer i stora drag, så kan jag svårligen se hur GM ska komma undan en morddom. Alla väsentliga komponenter finns med - planering, uppsåt och likgiltighet.
Det faktum att hon tog bilen och transporterade sig till brottsplatsen, medförde ett livsfarligt vapen och dessutom letade reda på en kniv på brottsplatsen för att slutföra dådet visar tydligt planering och uppsåt. Att hon lämnade BO död eller döende visar lika tydligt på likgiltighet.

Enda sättet för GM att "klara sig undan" är om hon bedöms varande otillräknelig vid tillfället.

Väldigt intressant fall för övrigt.

Jag tycker också att detta blir lite Knutby -betonat, landet, mysiga människor, hammare någon skrev att hon hade vampyrintresse. kanske hon identifierade sig med ondska.. är det någon som vet mer om det. Hon ser väldigt söt och go ut på flera bilder. Det gör att det för mig blir så svårt att förstå.
Senast redigerad av BarbraZue 2014-06-28 kl. 14:09.
Citera
2014-06-28, 14:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Ja den bästa förklaring hon kan ge är att hon tog med den som skydd pga rädsla för LL, men det rimmar illa med att hon självmant söker upp LL under rådande omständigheter. Hon ser dessutom till att dom är ensamma när det sker.

Nej det blir svårt för lilla Jonna det här
Är det säkert att du inte är försvarsadvokat för du har ju hur många trovärdiga förklaringar som helst till fördel för GM. Om vi glömmer renoveringen för ett tag så kan vi ju testa skyddsvinkeln lite. JH beger sig alltså hem till LL för att tala ut, inget annat. Men eftersom att LL är stor och stark och dessutom har misshandlat JH för inte så länge sen så tar hon med sig en hammare ifall LL skulle få ett nytt vredesutbrott och gå till attack. Och mycket riktigt så får LL ett hjärnsläpp och löper fullständigt amok och JH måste ta till hammaren att försvara sig med. Men i tumultet som uppstår tappar hon hammaren som hamnar utom räckhåll. Nu är LL FULLSTÄNDIGT VANSINNIG och JH kämpar för sitt liv. Då får hon tag på en kniv som ligger framme och sticker LL i nödvärn.

Nu ligger LL död på golvet och JH får total panik och tror att hon ska få livstid för mord så hon försöker städa undan det som har hänt. Man tänker knappast klart i ett sånt här läge. Men sen på kvällen så bryter hon totalt ihop av samvetskval och larmar själv polisen. Så allt har skett i nödvärn och domen blir då brott mot griftefriden.
Citera
2014-06-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Krävs det inte att detta med att hjälpa till med renovering kan styrkas? Exempelvis tidigare telefonkontakt, sms, mejl, vittnesuppgifter eller dylikt? Om inget av detta finns och ingen kontakt dem emellan finns registrerad tror jag att det blir platt fall.
Det är åklagaren som måste motbevisa scenariot. Men det är en dålig förklaring som kan motbevisas enkelt. Det bästa som hon kan säga är att hon åkte ditt för att prata med LL men hon var samtidigt rädd för henne eftersom hon hade blivit slagen av LL tidigare, därför tog hon en hammare med sig för att LL skulle inte våga att hoppa på och slår henne. När LL öppnade dörren och såg henne, sa att nu ska du få jäveln och gick in. Hon uppfattade att LL ville hämta nåt vapen, fick panik och slog henne bakifrån.

EDIT:
Efteråt såg jag att shopnglad och Sgt.Bland har skrivit sånt scenario tidigare
Senast redigerad av matematiker 2014-06-28 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in