Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 00:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Så här skrev du om det andra mordet när det var en svart man som var misstänkt.

I det här fallet vill du alltså ha det till vållande till annans död. Eller möjligen dråp.

Nu är du inte längre så trött.

Och denna kvinna har ju ändå erkänt. Men ändå ska hon inte dömas. För att hon är kvinna och inte svart antar jag då med tanke på vad du skrivit mer i den tråden. Att detta skulle vara frågan om något annat än mord håller jag inte för troligt.

Kan du precisera vad som gör att hon inte borde bli fälld för mord? Vad är det som visar att det inte är ett mord hon har begått?
Jag tycker personligen att det krävs för mycket för att få till ett uppsåt som räcker för att döma till dråp i Sverige. Allför många kommer med påhittiga historier undan med vållande. Om det är en svart. vit, tjej, kille osv har inte med saken att göra. Man jag anser också att det är försvarets plikt att göra precis allt man kan för att klienten ska få ett så kort straff som möjligt. Man jobbar med vad man kan helt enkelt. Min personliga åsikt om just detta fallet är helt klart minst dråp. Men det är likväl försvarets plikt att försöka göra allt för att hålla nere straffets längd. Ska man tro på allt som har läckt ut om detta fallet så kan ju åklagaren yrka på livstid utan att ens behöva anstränga sig. Vilket måste vara oerhört ovanligt.
Citera
2014-06-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns ingen hiss.

Vilken bil var framkörd till porten? Jonnas bil, eller hennes pappas?

Jonnas pappas eftersom det är den hon använt sig av.
Citera
2014-06-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tycker personligen att det krävs för mycket för att få till ett uppsåt som räcker för att döma till dråp i Sverige. Allför många kommer med påhittiga historier undan med vållande. Om det är en svart. vit, tjej, kille osv har inte med saken att göra. Man jag anser också att det är försvarets plikt att göra precis allt man kan för att klienten ska få ett så kort straff som möjligt. Man jobbar med vad man kan helt enkelt. Min personliga åsikt om just detta fallet är helt klart minst dråp. Men det är likväl försvarets plikt att försöka göra allt för att hålla nere straffets längd. Ska man tro på allt som har läckt ut om detta fallet så kan ju åklagaren yrka på livstid utan att ens behöva anstränga sig. Vilket måste vara oerhört ovanligt.

Vad är det i det här fallet som du ser skulle kunna göra det till dråp? Vilka kriterier finns inte uppfyllda för att det ska vara mord?

Hur ska försvaret agera för att få det till dråp och inte mord enligt din uppfattning?
Citera
2014-06-28, 01:12
Medlem
Blir det Hinseberg så får ju syster och mamma nära när dom ska besöka JH. Något positivt i allt elände.
Citera
2014-06-28, 01:20
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kolla länkarna på första sidan.

Citat:

Hennes facebook är inte öppen vad det verkar?
Citera
2014-06-28, 01:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vad är det i det här fallet som du ser skulle kunna göra det till dråp? Vilka kriterier finns inte uppfyllda för att det ska vara mord?

Hur ska försvaret agera för att få det till dråp och inte mord enligt din uppfattning?
Om man går på vad som har läckt ut så finns det ändå en del man kan göra för att få det till dråp.
Redovisar lite punkter nedan:
* hammare är inget vanligt mordvapen, vet inte ens om det någonsin har hänt i Sverige att en kvinna har mördat en vuxen med det, alltså fanns det ingen planering att döda BO
* skada på handen vilket indikerar strid
* MGM larmar själv polisen, knappast något en "normal" mördare gör

Sen finns det även en del generella saker som väger positivt för GM, gissar här bara.
* tjej
* ung
* ostraffad
* ingen våldsam historia

Men försvaret måste först och främst få tyst på JH och invänta RU. Sen efter det så får man se hur man lägger upp taktiken.
Citera
2014-06-28, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Hur parkerar man någons bil på annan ort, och sedan åker och hämtar sin egen?

Kollektivtrafik så sent på kvällen? Eller ringer man en vän..?

Det kan möjligen vara här skyddande av brottsling kommer in.
Citera
2014-06-28, 01:25
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sinnen fulla bruk hit och sinnens fulla bruk dit. Att det inte funkar, eftersom det behövs en fungerade cirkulation i kroppen för att sprida alkoholen är ju en sak. Det har hon väl helt enkelt inte haft klart för sig - det tror jag uppriktigt sagt inte att majoriteten av svenskarna vet. Men vad avsåg hon att uppnå? Tänkte hon sig att polisen skulle tänka Hoppsan, den här styckade torson hade visst 3,41‰, då var hon säkert så jävla full att hon ramlade och bröt nacken av sig själv, vi avskriver brottsmisstankarna eller vadå, egentligen? Och hur noga räknade hon? Jag menar, övningen är ju rätt meningslös om den slutar i att rättsläkaren uppmäter en blodalkoholhalt på två procent...

Jag får inte ihop kombinationen av att hon å ena sidan under extrem press får en massa högst kreativa infall på hur man ska komma undan under, och att hon sedan bara pyser ihop som en ballong och erkänner. Någon sorts snarast manisk-depressivt handlingsmönster?

Jag får erkänna att det här fallet intresserar mig rent psykologiskt mer än något annat jag har stött på. Vem är Jonna egentligen?

Jag ställer samma fråga inom mig hela tiden. Är det så att vissa kanske är födda med det i sig. Eller att hon körde hela linan ut? Att det kanske är mer lustfyllt än vi trodde från början. En dröm som gick i uppfyllelse. Jag är uppriktigt skakad och tycker detta gått över alla sunda logiska tankar jag har. Det är nästan som om hon ville förinta allt som var den hon än gång varit. Vet någon om jag har rätt nu? Men skrev hon inte i bloggen att hon var vampyr. Och överskriften " Ge mig en evighet" vad menade hon. För det hon gjort är nått av det värsta jag tagit del av i verklig bemärkelse. Jag har en känsla av att hon uppfyllt en dröm, ilskan och lusten tog över
Citera
2014-06-28, 01:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Hennes facebook är inte öppen vad det verkar?
JH är den övre i bild. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33os46b&s=8#.U639XEPKSP9
Citera
2014-06-28, 01:28
Medlem
sabress avatar
Citat:
JH är den övre i bild. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=33os46b&s=8#.U639XEPKSP9

Efterbliven må jag vara, men inte så efterbliven att jag inte kan urskilja dem.
Citera
2014-06-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om man går på vad som har läckt ut så finns det ändå en del man kan göra för att få det till dråp.
Redovisar lite punkter nedan:
* hammare är inget vanligt mordvapen, vet inte ens om det någonsin har hänt i Sverige att en kvinna har mördat en vuxen med det, alltså fanns det ingen planering att döda BO
* skada på handen vilket indikerar strid
* MGM larmar själv polisen, knappast något en "normal" mördare gör

Sen finns det även en del generella saker som väger positivt för GM, gissar här bara.
* tjej
* ung
* ostraffad
* ingen våldsam historia

Men försvaret måste först och främst få tyst på JH och invänta RU. Sen efter det så får man se hur man lägger upp taktiken.

Jobbar du med juridik? Om man nu kom fram till att hon inte ska ha vård utan fängelse, hur skulle man tänka bäst då för att få det vållande eller dråp. Vilka huvudpunkter skull man inrikta sig på? Att hon är tjej men vad ska man säga kring detta att hon är tjej då som försvarare menar jag?
Citera
2014-06-28, 01:41
Medlem
versalers avatar
Det blir bara sjukare för varje artikel som dyker upp.
Hon verkar kolla my mycket krminalserier den där , slå & hugga , komma tillbala senare & sågar sönder offret.
Men hon erkänner inte mord ? såvida det inte kommit något nytt där.

Hon ska alltså slagit en hammare & knivhugg LL , kommit tillbaka & vips så får hon iden att stycka men mord erkänner hon inte.

Hon måste ha totalt avstängt psyke för att reda ut ett sånt här brottet.
Man styckar inte o paketerar delar med gott psyke direkt !
Väntar på FUB men den lär väl dröja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in