• 1
  • 2
2014-06-27, 23:38
Medlem
Fick idag Oxascand 5 mg utskrivet att ta enbart vid behov (t ex flygning, etc). Jag kommer alltså inte knapra dessa dagligen. Jag fick dessutom ganska lite utskrivet skulle jag tro.

Vad kan jag förvänta mig för effekt när jag tar dessa i en orolig situation? Kan jag räkna med att bli helt lugn? När man googlar verkar det som att 5 mg är ganska lite? Hur lång tid innan "situationen" ska jag ta dessa, dvs hur lång tid innan de börjar verka?

Har tidigare fått Atarax som bara gjorde mig dåsig och trött.
Senast redigerad av kentuckyfry 2014-06-27 kl. 23:43.
Citera
2014-06-27, 23:52
Medlem
Effekten brukar komma efter en halvtimme uppåt en timme utifrån vad jag vet om denna medicin. Jag har själv inte erfarenhet av specifikt oxazepam (den aktiva bensodiazepinen i din medicin) men däremot av andra bensodiazepiner.

Vad för effekt som uppnås av denna typ av substanser är lugnande, muskelavslappnande och kommer att lindra din ångest. Oxazepam är i svagaste laget men är avsevärt starkare än atarax.

Ta medicinen så fort som du känner att du behöver det eller om du till exempel ska flyga en kort stund innan du går på planet. Den ihållande effekten av substansen är två till fyra timmar.

Fem milligram är ganska lite, ja. Har du däremot ingen som helst tolerans kan det räcka för dig att känna lindring.
Citera
2014-06-27, 23:55
Medlem
5 mg kommer inte ge något mer än en placebo effekt.
Citera
2014-06-28, 00:39
Medlem
Ok, men när får jag säger effekt då, 10 mg? Vill ju inte bli dålig av det.
Citera
2014-06-28, 01:14
Medlem
Har aldrig hört talas om att man får så lite utskrivet, båda mina systrar fick 10 mg utskrivet för flygrädsla. Ta minst 10' även det är en svag dos för någon som inte är van
Citera
2014-06-28, 01:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är du osäker på hur den medicinen verkar så kan du testa ordinerad dos en dag när du är hemma i lugn och ro.
Citera
2014-06-28, 10:46
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ok, men när får jag säger effekt då, 10 mg? Vill ju inte bli dålig av det.
Det är lite från person till person hur lättpåverkad man är. Mina är på 15 mg och brukar ta två. Så det är ju 30 mg jag tar. Ibland en. Vissa dagar kan jag bli lite snurrig i huvudet, lite som när man är salongsberusad, men andra dagar känner jag mig bara relaxad, lugn. Många pratar om bebisbenso osv, men Oxascand fungerar bra på mig, de gör precis det de ska göra. Lugnar ner.
Citera
2014-07-02, 20:27
Medlem
Körde först 5 mg inför en lite ångestladdad situation och märkte inget särskilt. Idag körde jag 10 mg och kan inte påstå att jag kände något särskilt av detta heller. Kanske ska ta minst 20 mg?
Citera
2014-07-18, 15:15
Medlem
Ska iväg och flyga snart. Kan jag ta 5x5 mg (25 mg) Oxascand? Har testat med 10 mg utan att känna något alls egentligen. Är 191 cm och 89 kg om det har någon betydelse. Vill inte riskera att flippa ut pga någon reaktion/överdos bara om det ens är möjligt? Vill ta tillräckligt för att jag ska vara helt avslappnad.

Ska man ta det 2 timmar innan flight? Verkar ju dröja innan det börjar verka?
Citera
2014-07-18, 17:07
Medlem
Cruella de Vils avatar
Det enda som jag skulle tro kan hända är att du blir seg/trött och somnar. Men flippa ur som på stilnoct m.m känns otänkbart (jag är inte utbildad på området, men jag tar oxascand själv och det är en svag benso). 25 mg är en låg dos. Kanske snurrar lite i huvudet, lite som salongsberusning.
Citera
2014-07-18, 17:12
Medlem
Powens avatar
25mg är inte mycket och inget du spårar ur av. Brukar vara vanligare att få stesolid inför flygresor och det fungerar mycket bättre. Du behöver troligtvis mer än 25mg om du är flygrädd och behöver slappna av.
Citera
2014-07-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
25mg är inte mycket och inget du spårar ur av. Brukar vara vanligare att få stesolid inför flygresor och det fungerar mycket bättre. Du behöver troligtvis mer än 25mg om du är flygrädd och behöver slappna av.

Helt värdelöst att de skriver ut sån skit då. Först fick jag Atarax och visste redan sedan innan att det är verkningslöst och det var det. Mådde ännu sämre av det med en äcklig trötthet. Oxascand 10 mg har inte gjort någon nytta alls. Får väl bli 35 mg då kanske. Det dör jag väl inte av?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in