Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
För mig är en handling utifrån affekt att känslor övergår i ett beteende, en fysisk handling som ofta är påtaglig. För mig finns det ingen definierad tidsrymd.

Att det kan vara svårt att definiera tidsrymd är en sak, den måste ju dock finnas. Annars så har den alltid existerat och kommer alltid att göra eller så inte. Det blir en annan diskussion.

Kan tänka mig att psykologer och psykiatriker gärna vill veta vad hon har känt och tänkt. Vem vill inte det. Har man det som arbete och intresse så vill man förmodligen ännu mer.

Hela hennes livssituation var inte lätt men den var ju inte heller så svår att hon varit utsatt för extremt plågsamma livsbetingelser.

Citat:
1. En del psykologer använder termen affekt om själva känsloreaktionen som sådan och termen emotion om känsla riktad mot ett visst objekt.

2. Andra använder ordet affekt om starka känslor och emotion om svagare.

3. Termen emotion kan också stå för hela känsloreaktionen inklusive känsloupplevelse, känslouttryck och kroppsliga reaktioner. Ordet affekt används då om häftig känsloreaktion och som en typ av emotion.

4. En vanlig distinktion på 2010-talet är att a. affekt står för biologiskt grundläggande känsloreaktioner (grundaffekter) som ilska och rädsla, glädje och ledsenhet, avsky och förvåning, b. medan emotion står för känsloreaktioner som modifierats och nyanserats genom erfarenhet och c. känsla används om den subjektiva upplevelsen av en affekt eller emotion.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=affekt
Citera
2014-06-27, 22:25
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När bad JH JN om hjälp?

När han kom hem från jobbet, enligt Expressen...

http://www.expressen.se/nyheter/ringde-polisen--efter-sambons-overtalning/

"Expressen kan nu avslöja att det var den mordmisstänkta 24-åriga kvinnan själv, som sent på onsdagskvällen, angav sig för polisen.
Då hade hon just, i förtroende, berättat för sin ex-pojkvän och tillika sambo, om hur hon hamnat i bråk med en annan kvinna och hur det hade slutat illa.
– Han fick veta att något hade hänt, men han visste inte om att hon hade dött, säger Andreas Simon till Expressen."
Citera
2014-06-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
Har läckorna i Polishuset tagit helg och stängt av mobilen så stackarn måste jaga scoop på Flashback? Källa är överkurs, allt som står på Flashback är sant!
Jag lämnar inte ut någon.
Citera
2014-06-27, 22:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Efter att ha dödat sin kärleksrival injicerade 24-åringen den döda kroppen med alkohol.
– Hon ville att det skulle se ut som om offret varit kraftigt berusad, säger en poliskälla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19132521.ab

Efter jobbet körde hon i väg med 22-åringens bil och parkerade den på en annan ort. Sedan åkte hon och hämtade sin bil, med den styckade kroppen i, och körde till friluftsområdet vid Hällabrottet i Kumla där hon dumpade plastpåsarna.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-06-27 kl. 22:41.
Citera
2014-06-27, 22:39
Medlem
Willow1s avatar
Måste få säga något en reflektion om utseenden då dom övervikt och smink. Lovisa "Lollo" är i mina ögon jätte vacker, det strålar om henne och hon är som målad av Zorn. Hon är ingen sönder blonderad bimbo som har större fyllnad i bysten än hjärna. Och jag tycker även att GM är en mycket söt kvinna. Varför vill inte män idag se kvinnor utan ideal som är ren fake?

Tycker det om överviktig mm inte hör till i dissektionerna, eller tänker jag galet nu igen!
Citera
2014-06-27, 22:40
Bannlyst
Det finns olika nuvåer.
Nivå 1: Slå någon i huvudet. Svartsjuka.
Nivå 2: Sticka kniven i någon. Lite ofattbart.
Nivå 3: Börja skära i en människa. Mycket ofattbart.
Nivå 99: börja såga i ben och leder. Vilken nivp är man då på ?

Att det inte fanns någon begränsning ??
Citera
2014-06-27, 22:43
Medlem
Citat:
" Vid sextiden på morgonen k*ommer hon in i porten och när den 22-åriga kärleksrivalen öppnar l*ägenhetsdörren överfalls hon av 24-åringen, enligt källa till Aftonbladet."

Är det någon som vet om dörren hade dörröga?
Citera
2014-06-27, 22:44
Medlem
Hakkapelitens avatar
Alltså, man kan ju prata hit och dit om vad som helst här egentligen. Men personligen försöker jag hålla mig så mycket inom svart eller vitt, när det gäller "troligheter", som möjligt.

Hon hade ju setts sitta i bilen vid ett flertal tillfällen av en granne "som om hon väntade på någon". Sedan hade hon begett sig till lägenheten, MED hammaren.
Hade allt hänt som en tillfällighet så hade hon ju inte haft med sig hammaren. Sedan smäller hon hammaren i huvudet på offret, efter det hämtar hon en kniv och sticker den i henne flertalet gånger. Sedan åker hon hem och hämtar en såg...

Ingenting av detta låter som någon form av "stundens ingivelse" där man låter känslorna styra, utan mer som "kallt och beräknande".

Och det som gör det skrämmande är själva styckningen. Inte "hur" det går till utan "att" det händer. Skit samma om det hela sträcker sig över timmar, dagar eller veckor och man spyr och gråter under tiden man gör det. Det är "att" man gör det ifrån första början.
Citera
2014-06-27, 22:45
Medlem
Men så ologiskt tänkt av mördaren.varför injicera alkohol i kroppen? Skulle man tro att hon var "mindre " mördad?eller att hon berusad sprungit på en hammare och kniv flera gånger?Sen att injicera en avliden,förs ju inte runt i kroppen,ligger ju bara kvar alkohol lokalt...Fattar inte detta brott,så hemskt och fruktansvärt,helt ofattbart...tror vi kommer att få veta ännu värre detaljer snart...
Citera
2014-06-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakkapeliten
Alltså, man kan ju prata hit och dit om vad som helst här egentligen. Men personligen försöker jag hålla mig så mycket inom svart eller vitt, när det gäller "troligheter", som möjligt.

Hon hade ju setts sitta i bilen vid ett flertal tillfällen av en granne "som om hon väntade på någon". Sedan hade hon begett sig till lägenheten, MED hammaren.
Hade allt hänt som en tillfällighet så hade hon ju inte haft med sig hammaren. Sedan smäller hon hammaren i huvudet på offret, efter det hämtar hon en kniv och sticker den i henne flertalet gånger. Sedan åker hon hem och hämtar en såg...

Alltså, klubbar man ner en person med hammare så är det ju mer eller mindre planerat. det blir väldigt svårt att bortförklara hammaren.
Citera
2014-06-27, 22:47
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundown

Är det någon som vet om dörren hade dörröga?

Ok, från och med nu kommer jag sluta spekulera om vad som hänt.

Det där såg jag inte komma, tjejen har tittat alldeles för mycket CSI.

Tänk om hon bara klubbat ner LL och sen stuckit därifrån, då kanske hon klarat sig
Citera
2014-06-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vid sina sinnens fulla bruk och normalbegåvad, självklart håller logiska resonemang i det läget. Ingenting talar för att Jonna inte var vid sina sinnens fulla bruk, tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Efter att ha dödat sin kärleksrival injicerade 24-åringen den döda kroppen med alkohol.
– Hon ville att det skulle se ut som om offret varit kraftigt berusad, säger en poliskälla.

Hur vid sina sinnes fulla bruk är man om man försöker injicera något i en död kropp?

Citat:
24-åringen lämnade sedan den döende kvinnan på golvet och åkte hem för att bland annat byta sina blodiga kläder.
När hon återvände till lägenheten ett par timmar senare hade hon med sig en såg och en spruta med alkohol - som hon injicerade i den döda 22-åringens kropp.

Hon lämnade den döende kvinnan står det här.

Citat:
Att gärningsmannen ska ha injicerat alkohol i sitt offer är något som Ulf Åsgård beskriver som "mycket avvikande".
– Det är helt unikt. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Det är mycket, mycket, mycket avvikande

Jag tycker jag var långt ute i terrängen när jag spekulerade i om JH hade satt fingeravtryck på kniven och skurit sig själv, visat upp för VC och för kollegorna för att ha en backup i fall allt gick snett. Men nu vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in