2014-06-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vi vet inte vilket psykiskt skick Y*ras mamma är i efter dotterns död. Och om hennes omgivning väljer att säga att det är en olycka för att skona mamman.

Vad som är märkligt är att hon inte vet utifrån hur det sociala livet ser ut i Palestina. "Alla" vet allt om viktiga händelser i Gaza och på Västbanken. Om nu inte omgivningen agerar på ett annat sätt mot mamman utifrån att hon mår mycket dåligt? Spekulationer men förstår inte hur de kan dölja det annars. Social interaktion och kontroll är bara förnamnet när man är i Palestina.

Men just att de vill förhöra henne är väl inte så märkligt hon är ju mor till Y och nära släkt till MGM.

Edit/Pappan åkte ju för att närvara vid dotterns begravning jag kan inte tro annat än att mamman vet att Y*ra är död. Vad hon inte vet är kanske hur.

När Yaras far ansökte om visering till begravningen så florerade uppgifter här på Flashback om att också mamman sökt men inte fått visering eftersom hon vägrat att avstå från sin ansökan om tillstånd att invandra hit som anhörig till Yara. Tror man på denna uppgift blir det nästan rimligt att tro att mamman inte fått höra att Yara var död. Kanske åkte pappan till ambassaden med hela sin familj i syfte att ta dem till Sverige för att de skulle ansöka om asyl här. Men samtidigt var det bara pappan som visste att Yara var död och att de egentligen på väg till hennes begravning.
Citera
2014-06-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
När Yaras far ansökte om visering till begravningen så florerade uppgifter här på Flashback om att också mamman sökt men inte fått visering eftersom hon vägrat att avstå från sin ansökan om tillstånd att invandra hit som anhörig till Yara. Tror man på denna uppgift blir det nästan rimligt att tro att mamman inte fått höra att Yara var död. Kanske åkte pappan till ambassaden med hela sin familj i syfte att ta dem till Sverige för att de skulle ansöka om asyl här. Men samtidigt var det bara pappan som visste att Yara var död och att de egentligen på väg till hennes begravning.

Resonemangen byggde på den här artikeln.

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-i-sverige-vill-halla-om-min-dotter/

Citat:
Madleen och Mohammed Alnajjar har tidigare sökt uppehållstillstånd i Sverige.

Det låg dem i fatet när de nu ville komma till Sverige för att begrava sin dotter.

– Man kan inte beviljas visum om det anses att syftet inte är en vanlig resa och man kan anta att personerna tänker stanna i landet. Men Alnajjars fru ansökte aldrig om visum, säger UD:s presschef Anna Burè Kervefors till Expressen.

Ett citat till ur samma artikel:
– De idkade utpressning mot oss. Om vi skulle ta tillbaka vår gamla ansökan om uppehållstillstånd skulle båda få åka. Men min fru vägrade skriva på ett sådant papper – därför kommer jag ensam, säger Mohammed Alnajjar till Expressen.

Anna Burè Kervefors säger:

– Det var inte alls fråga om någon utpressning. Flickans pappa var på generalkonsulatet i Jerusalem i går och var mycket nöjd och tackade för all hjälp som han fått. Konsulatet har snabbat upp visumprocessen.
Citera
2014-06-27, 21:21
Medlem
Citat:

Men var framgår det att mamman inte skulle veta att Y*ra är död?
Vad jag läst så vet hon inte att flickan är mördad och att nära släktingar till henne troligtvis är GM.

Jag gissar på att omgivningen håller henne ovetande för att jag kan inte komma på något annat sätt att dölja att Y sannolikt är mördad. Och att mamman är i dåligt skick för annars skulle hon veta. Jag vet att jag är tjatig men vi talar medelklass. Och Palestina där du inte kan gå på toa utan att alla vet.

Var sägs att mamman inte vet att Y är död?
Citera
2014-06-27, 21:34
Medlem
Var sägs att mamman inte vet att Y är död?[/quote]

Ingenstans, tvärtom, det framgår att hon vet det, men inga omständigheter, tydligen.
Citera
2014-06-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men var framgår det att mamman inte skulle veta att Y*ra är död?
Vad jag läst så vet hon inte att flickan är mördad och att nära släktingar till henne troligtvis är GM.

Jag gissar på att omgivningen håller henne ovetande för att jag kan inte komma på något annat sätt att dölja att Y sannolikt är mördad. Och att mamman är i dåligt skick för annars skulle hon veta. Jag vet att jag är tjatig men vi talar medelklass. Och Palestina där du inte kan gå på toa utan att alla vet.

Var sägs att mamman inte vet att Y är död?

Ingenstans när det gäller uppgifterna i media om viseringsansökan. Men det är bara pappan som säger att mamman inte fått veta. Jag vet inte om han menar att hon inte fått veta att dottern är mördad eller att hon inte ens fått veta att dottern är död. När det gällerviseringsansökan så kan jag pga att jag jobbat med sådant säga att Sverige inte gärna ger visum till hela familjen- inte ens om det gäller begravning- om man bedömer att det finns hög risk att familjen hoppar av och ansöker om asyl i Sverige. Just i det här fallet fanns en sådan risk. Men jag tycker ändå att de som borde fått komma hit för att ta farväl av Yara är hennes systrar och inte pappan.
Citera
2014-06-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ingenstans när det gäller uppgifterna i media om viseringsansökan. Men det är bara pappan som säger att mamman inte fått veta. Jag vet inte om han menar att hon inte fått veta att dottern är mördad eller att hon inte ens fått veta att dottern är död. När det gällerviseringsansökan så kan jag pga att jag jobbat med sådant säga att Sverige inte gärna ger visum till hela familjen- inte ens om det gäller begravning- om man bedömer att det finns hög risk att familjen hoppar av och ansöker om asyl i Sverige. Just i det här fallet fanns en sådan risk. Men jag tycker ändå att de som borde fått komma hit för att ta farväl av Yara är hennes systrar och inte pappan.
Mamman har ju en egen facebook-sida med släktingar vilka laddad upp åtskilliga bilder på Y*r* efter att de fått besked om flickans död.Skulle detta ha undgått henne??? Nej tror inte det...........men dödsorsaken vet hon kanske inte.Misshandlad till döds av sin egen bror o hans hustru!!!!
Citera
2014-06-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Mamman har ju en egen facebook-sida med släktingar vilka laddad upp åtskilliga bilder på Y*r* efter att de fått besked om flickans död.Skulle detta ha undgått henne??? Nej tror inte det...........men dödsorsaken vet hon kanske inte.Misshandlad till döds av sin egen bror o hans hustru!!!!

Vi vet inte vad Yara dog av. Har ni funderat på att det finns en möjlighet att hon inte blev mördad av sina anhöriga som hon bodde hos.
Citera
2014-06-27, 22:43
Medlem
Citat:
Vi vet inte vad Yara dog av. Har ni funderat på att det finns en möjlighet att hon inte blev mördad av sina anhöriga som hon bodde hos.
Ja.
(det var därför jag funderade på hennes medicinska historia, bl.a. (det som är "bl.a." har jag inte nämnt.))
Citera
2014-06-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja.
(det var därför jag funderade på hennes medicinska historia, bl.a. (det som är "bl.a." har jag inte nämnt.))

Om hon hade haft någon allvarlig sjukdom när hon kom hit så hade det säkert kommit till kännedom för svenska sjukvården. Men det kan förstås vara så att hon blev sjuk här och att hennes fosterfamilj inte förstod vad det var för fel på henne. Man kan faktiskt få blåmärken och börja halta utan att man blivit misshandlad. Till exempel om man drabbats av akut leukemi.
Senast redigerad av nantale 2014-06-27 kl. 23:20.
Citera
2014-06-27, 23:18
Medlem
Citat:
Om hon hade haft någon allvarlig sjukdom när hon kom hit så hade det säkert kommit till kännedom för svenska sjukvården. Men det kan förstås vara så att hon blev sjuk här och att hennes fosterfamilj inte förstod vad det handalade om. Man kan faktiskt få blåmärken och börja halta utan att man blivit misshandlad. Till exempel om man drabbats av akut leukemi.
Men det trubbiga föremålet som påstås ha tillfogat henne skada är det något som hon snubblat över då?
Citera
2014-06-27, 23:24
Medlem
Citat:
Men det trubbiga föremålet som påstås ha tillfogat henne skada är det något som hon snubblat över då?
Nu blir det omöjligt ... tanken är svindlande, men för att komma med ett konkret förslag till svar: visst kan hon ha blivit slagen, men hon var kanske av medicinska skäl väldigt skör
Återigen: jag förlåter inte aga med döden som följd bara för att jag försöker fundera över olika möjligheter.
Dubbelgarderar: jag förlåter ingen aga alls!
Citera
2014-06-27, 23:25
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte. Om hon hade dödats genom ett slag med ett trubbigt föremål så är det lite underligt att dödsorsaken inte är känd ännu och att ingen är åtalad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in