2014-06-27, 14:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar från SMHI ang. väderleksförhållandena den 5 december 1948.

Eftersom det har diskuterats en del hur om hur vädret var den 5/12-48, så mailade jag till SMHI. Det enda som har blivit bortaget från mailet är tjänstemannens namn. Erhöll följande svar från honom:

"Hej!

Denna period var mycket mild i hela landet, varm atlantluft strömmade hela tiden in. På kvällen den 5 december 1948 klockan 19 hade Härnösand +3.0 grader, Östersund hade +0.4 grader och Stensele -1.4 grader. En god uppskattning för Långsele är +1 grad, dvs en riktigt mild decemberkväll. Det fanns ingen snö på marken på någon av de tre nämnda stationerna, och säkerligen inte heller i Långsele.

På dagen den 5 december var det klart och soligt, men det mulnade på under eftermiddagen, och på kvällen var himlen helt molntäckt. Det blåste måttliga västliga vindar (ungefär 7 m/s) på dagen, men på kvällen var vinden bara ca 2 m/s.

Isförhållanden, från årsboken":

”I sjöar och floder. På grund av den för årstiden milda väderleken ökade isarna i Norrland endast långsamt under månaden. En del småsjöar i mellersta och södra Sverige gingo upp under månadens förra del, men lade sig åter under dess senare del.”

"Hoppas detta var till någon hjälp!

Mvh

SMHI"
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-27 kl. 14:41.
Citera
2014-06-27, 14:45
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Jag har funderat över hur svärmodern var i sitt sätt. Äktenskapet med Violas mor ska ha varit mycket lyckligt, var även detta äktenskap det?

Den nyfödde son som dog på gården året innan, finns kännedom om orsak till dödsfallet? Agnes hade lyckats föda Carl en son vilket var fint på den tiden. När denne dog var åter Viola "högst i rang" arvsmässigt. Jag funderar hur hon kände kring det och huruvida hon var bekväm med att det var Violas pengar som betalt gården de levde på.

Med överhängande risk för att bli utdömd som alltför spekulativ, fanns det svartsjuka gentemot Viola från Agnes sida? Kanske fanns avundsjuka på arvet efter hennes mor men också en känsla av att Viola tog för stor plats känslomässigt i förhållande till halvsyster E M?
Jag har helt nyligen börjat försöka sätta mig in Violas försvinnande, så jag har ännu inte full koll på vem som har sagt vad och vilka deras källor är. Men någonstans i tråden finns det en uppgift från någon som varit i kontakt med Landsarkivet i Härnösand och fått bekräftat att den avlidne pojken var son till Karl och han hustru, men att någon uppgift om dödsorsak inte fanns.
Citera
2014-06-27, 14:53
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag har helt nyligen börjat försöka sätta mig in Violas försvinnande, så jag har ännu inte full koll på vem som har sagt vad och vilka deras källor är. Men någonstans i tråden finns det en uppgift från någon som varit i kontakt med Landsarkivet i Härnösand och fått bekräftat att den avlidne pojken var son till Karl och han hustru, men att någon uppgift om dödsorsak inte fanns.
Okej, tack för svaret. Jag vet att spädbarnsdödligheten var högre än idag men det är nära till hands att tänka att det är mer än en slump att en familj förlorar två av sina barn inom loppet av ett år av två så skilda orsaker. Det med gossens frånfälle är i mina ögon alltså väldigt intressant. E M blev alltså ensam kvar i syskonskaran? Det måste ha varit tungt för henne att bära oavsett orsakerna till systers och brors bortgång.
Citera
2014-06-27, 15:22
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Hittade just en notis om Karl Widegrens farfarsfar, som var en mycket framstående och högt uppsatt militär. Bland annat så blev han tilldelad guldmedalj för tapperhet i fält, och utsedd till major i armén. När han lämnade den militära banan år 1832 blev han utsedd till Postmästare i Lund! Kanske hade Karls planer på att Viola skulle utbilda sig till postkassörska sin upprinnelse i detta, det verkar ju onekligen som om det var "fint" att arbeta vid Kungliga Postverket förr. Det stämmer bra med vad jag har hört på annat håll också, tydligen var postanställda förr till exempel tvungna att studera franska, eftersom det var det internationella postspråket.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2014-06-27 kl. 15:28.
Citera
2014-06-27, 15:24
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Hittade just en notis om Karl Widegrens farfarsfar, som var en mycket framstående och högt uppsatt militär. Bland annat så blev han tilldelad guldmedalj för tapperhet i fält, och utsedd till major i armén. När han lämnade den militära banan år 1832 blev han utsedd till Postmästare i Lund! Kanske hade Karls planer på att Viola skulle utbilda sig till postkassörska sin upprinnelse i detta, det verkar ju onekligen som om det var "fint" att arbeta vid Kungliga Postverket förr. Det stämmer bra med vad jag har hört på annat håll också, tydligen var postanställda förr till exempel tvungna att studera franska, eftersom det var det internationella postspråket.
Åh vad intressanta detaljer! 👍
Citera
2014-06-27, 16:30
Medlem
Hela förklaringen till att ruggiga historier gick om KW i den där lilla hålan tror jag inte ligger i att han skulle vara "en märkvärdig utböling"....man kan tänka sig att det fanns folk i byn som var tillräckligt mycket kattvänner för att betrakta honom som en konstigt känslokall och vidrigt hjärtlös människa efter den där djurplågerihändelsen han blev dömd för, jag skulle själv ha gjort det....det var verkligen över gränsen...

...och om det nu inte var han som slog ihjäl Viola, så tror jag inte hon kunde tänka sig att sova över i det huset, hon tänkte sig nog att fly till någon hon kände i byn som hon kunde sova över hos innan hon åkte i väg nästa dag till jobbet....och på vägen dit träffade hon någon, kanske i bil, som plockade upp henne....
Citera
2014-06-27, 16:46
Medlem
Vet någon, kanske signaturen Aurora Borealis, i vilken by i Anundsjö som Karl Widegren föddes och växte upp i? Har ju några kontakter där ... Tacksam för svar.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-27 kl. 16:53.
Citera
2014-06-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Okej, tack för svaret. Jag vet att spädbarnsdödligheten var högre än idag men det är nära till hands att tänka att det är mer än en slump att en familj förlorar två av sina barn inom loppet av ett år av två så skilda orsaker. Det med gossens frånfälle är i mina ögon alltså väldigt intressant. E M blev alltså ensam kvar i syskonskaran? Det måste ha varit tungt för henne att bära oavsett orsakerna till systers och brors bortgång.
Hej, du är inne på samma tankar som jag. Oj vad man beklagat stackars Karl som mist först ett spädbarn, sen en dotter!
Alltså, jag kan inte tro på det där förrän annat bevisats. Med de grymma fasoner han hade står han onekligen närmast på listan över misstänkta för mig, med hustru Agnes som medhjälpare.
Kan inte fatta att han går fri genom hela saken! Lyssnade på en gammal radiointervju med kriminalaren som var inkopplad då, Janne hette han ...
som höll i undersökningarna. Han gjorde ju allt för att undvika misstänka Widegrens, han svarade onaturligt på frågorna. Poliser får ju inte erkänna om de gjort fel. Och Karl Widegren kunde konsten att dupera, övertyga! Som litet finare - och rätt smart . gick man inte emot honom. Ladugårdsgolvet blev ju aldrig upprivet då Karl sa "Varsågoda, men jag vill ha ersättning". Tänk att polisen bara godtog allt han sa ...
Citera
2014-06-27, 17:04
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag tror också att Karl Widegrens härkomst låg honom i fatet vad gäller "utböling-skap" och annat. Visserligen var han född i Norrland, och uppvuxen i en familj med många barn. Fadern står som skogsuppsyningsman i kyrkböckerna, och senare som som torpare. Men går man en generation bakåt så upphör förmodligen alla likheter med de flesta andra invånare i Helgum.

Karl Widegrens far föddes som ende sonen till en godsägare i Skåne, vars släkt är noggrant utforskad och innehåller ett antal adliga namn. Namnet Widegren togs av Karls farfars farfars farfar någon gång på 1600-talet, antagligen i samband med att familjen flyttat från Danmark till Sverige. Tidigare hette de Hvedstorp i efternamn, och jag antar att namnet Wetzdorf som Karl och en av hans bröder hette är en omskrivning av detta.

Karl Widegrens far lär ha ärvt en skapligt stor förmögenhet efter sin far godsägaren som dog 1886. Jag har sett siffran 90 000 kronor, vilket motsvarar drygt 6 miljoner i dagens penningvärde enl. en tabell jag slog i. Efter vad som sägs på en släktforskarsida på nätet så lär han dock ha satt sprätt på pengarna innan han flyttade till Norrland och bildade familj med Karl Widegrens mamma.

Hur som helst - även om Karl Widegren inte växte upp i rikedom, så kan säkert hans bakgrund bidragit till att han hade en lite annorlunda framtoning som person än vad som var vanligt på bygden. Kanske ansågs han som "snobbig" och "fin". Kanske hade han ett annat sätt att bete sig, kanske var han mer bildad, kanske hade han en annan uppfattning om utbildning och andra drömmar om sina barns framtid. Jag vet inte, jag bara spekulerar!

Intressant info! Tackar!
Citera
2014-06-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Det var intressant att se KWs familjebakgrund - inte alls otänkbart att en 'utböling' som sett bättre dagar uppfattades som dryg och fisförnäm av lokalbefolkningen. Orsaken att KW kallades 'kattgreven' torde vara att det fanns en riktig greve som hette Gösta Patrik Hamilton, en alkoholiserad figur som i Uppsala roade sig med att låta två taxar bita ihjäl en katt. 'Kattgreven' Hamilton blev notorisk på kuppen och det skrevs mycket om honom i tidningarna. Folket i Helgum borde ha hört talas om honom.
Det fanns väl på den tiden - liksom idag - somliga som bar sig illa åt mot katter. Karl Widegren är dömd för kattplågeri och fick betala böter, det står i kriminalkrönikor att det bevisats. Han kan ha blivit en ny "kattgreve" eller så "förväxlades" de två kattplågarna.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-27 kl. 17:09.
Citera
2014-06-27, 17:16
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Hej, du är inne på samma tankar som jag. Oj vad man beklagat stackars Karl som mist först ett spädbarn, sen en dotter!
Alltså, jag kan inte tro på det där förrän annat bevisats. Med de grymma fasoner han hade står han onekligen närmast på listan över misstänkta för mig, med hustru Agnes som medhjälpare.
Kan inte fatta att han går fri genom hela saken! Lyssnade på en gammal radiointervju med kriminalaren som var inkopplad då, Janne hette han ...
som höll i undersökningarna. Han gjorde ju allt för att undvika misstänka Widegrens, han svarade onaturligt på frågorna. Poliser får ju inte erkänna om de gjort fel. Och Karl Widegren kunde konsten att dupera, övertyga! Som litet finare - och rätt smart . gick man inte emot honom. Ladugårdsgolvet blev ju aldrig upprivet då Karl sa "Varsågoda, men jag vill ha ersättning". Tänk att polisen bara godtog allt han sa ...
Okej, så det blev alltså aldrig uppgrävt? Jag hade förstått det som att det grävdes upp och grävdes djupt men att man ej fann något. Någonstans har jag läst att en bygranne menat att de skulle ha haft större framgång om de grävt efter ytterkanten och inte i mitten.
Citera
2014-06-27, 17:22
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Det var intressant att se KWs familjebakgrund - inte alls otänkbart att en 'utböling' som sett bättre dagar uppfattades som dryg och fisförnäm av lokalbefolkningen. Orsaken att KW kallades 'kattgreven' torde vara att det fanns en riktig greve som hette Gösta Patrik Hamilton, en alkoholiserad figur som i Uppsala roade sig med att låta två taxar bita ihjäl en katt. 'Kattgreven' Hamilton blev notorisk på kuppen och det skrevs mycket om honom i tidningarna. Folket i Helgum borde ha hört talas om honom.

Intressant! Tack för den informationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in