Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 12:28
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
De sa iafall att det hette likvaka när vi åkte in där på sjukhuset och Fonus hade lagt honom på en brits mörkt i rummet och tända ljus runt omkring... var faktiskt en av de jobbigaste upplevelser jag haft klarade knappt att gå in i rummet.
Jag förstår det. Jag har också suttit vid avlidnas sängar och tagit farväl.
Men... du måste ju också förstå att folk undrar vad du menar när det du säger skiljer sig så mycket från vad andra lägger in i begreppet likvaka.
Egentligen är detta OT så jag lämnar det nu.
Citera
2014-06-27, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En eloge för att inte ha hjälpt en mördare?

En eloge till att övertalat JH att överge sig till rättvisan, sådant att kroppen och bevis inte förgicks.
Han kunde ju ställt till en scen, ringt Polisen och skrämt iväg JH.

Dessutom visste han inte att LL var mördad, bara att något hänt.

Förvisso hade vi haft en roligare tråd ett par dagar, med en mördarjakt, men då hade mer skada än nytta uppkommit i fallet.

Så tänkte jag.
Citera
2014-06-27, 12:32
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Jag förstår det. Jag har också suttit vid avlidnas sängar och tagit farväl.
Men... du måste ju också förstå att folk undrar vad du menar när det du säger skiljer sig så mycket från vad andra lägger in i begreppet likvaka.
Egentligen är detta OT så jag lämnar det nu.

Ahh men som sagt det var iafall så jag fick förklarat för mig och det var det jag trodde likvaka var! ber så hemskt mkt om ursäkt om jag förvirrat folk då, men trodde det var likvaka. Yes vi droppar denna diskussion nu!

Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
En eloge till att övertalat JH att överge sig till rättvisan, sådant att kroppen och bevis inte förgicks.
Han kunde ju ställt till en scen, ringt Polisen och skrämt iväg JH.

Dessutom visste han inte att LL var mördad, bara att något hänt.

Förvisso hade vi haft en roligare tråd ett par dagar, med en mördarjakt, men då hade mer skada än nytta uppkommit i fallet.

Så tänkte jag.

Men om hon nu ringt och erkänt ett mord för JN och han skrämmer iväg henne osv, så lär hon ju ändå åka dit pga hans vittnesmål eller?
Citera
2014-06-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
LL skrev på nån bild att hon är förtjust i någon men att det kommer /kan sluta illa, kan dödshot förekommit från båda sidor efter tidigare krogslagsmål?
Det verkar att LL varit en sån typ som brukade prata om sina bekymmer med sina vänner. Hennes vänner vet säkert om hur hon tyckte och mådde i ett triangeldrama. Hoppas att någon av dem vill PMa till en användare som hen litar på. OM jag har förstått rätt, mådde hon dåligt och sagt att hon inte orkade mer.
Citera
2014-06-27, 12:57
Medlem
Citat:
Det gör det inte, Örebropolisen och ÅK kan nog hålla sig för skratt när de läser FB och tidningar.
Vad gör det inte, läcker ut menar du? på något sätt visste många vad som hänt då, så någon måste ha någon slags kontakt.
Citera
2014-06-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jaktstyckning och styckning av mordoffer har olika syften, och går till på ganska olika sätt, vilket bortsett från de olika syftena och omständigheterna beror på att tvåbenta och fyrbenta djur har ganska olika led- och muskelanatomi. Att dra paralleller till jaktstyckning ger inte så mycket i styckmordsfall.

Vet inte vad du vi få sagt här men utan att gissa förmycket så försöker jag uttrycka mig
annorlunda.

Var sig jag styckar två eller fyrbenta däggdjur så är anatomin gällande skelett, ledkapslar, senor, m.m
identiskt i sin uppbyggnad. Skillnade består i vilka bitar som är meningsfulla att ta reda på.

Ta en duva exempelvis, där vill jag bar åt bröstmuskeln och använder bara mina händer.
Jag bryter först vinglederna sedan öppnar jag skinnet med bägge händers tum och pekfingrar
vid kvävan. Skinnet går lätt isär med liten kraft, jag flyttar ner greppet någon cm. och upprepar
tills hela muskeln är blottat och tar var sin hand om respektive höger och vänster sida
om muskeln och lyfter nu enkelt ut den tack vara jag bröt vinglederna.

Jag ser ingen skillnad på anatomin gällande däggdjur när det gäller att lossa leder/kotor.

Men visst, en stor älgtjur är krångligare att ta reda på utan såg när det gäller leder men
det går bra det med. Fast när jag klyver ryggraden så använder jag alltid såg och när
jag kapar rebenen på rådjur, hjort och svin så använder jag en sekatör.

Men hur som helst, vi kan kalla det stycka när någon kapar av ett ben på en människa.
Smidig som jag är så kan jag ändra språkbruk beroende på i vilket forum jag språkar
Citera
2014-06-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag har aldrig blivit erbjuden nåt sånt. Däremot har vi vid ett tillfälle själva tagit kontakt och bett att få se en anhörig, då fick vi komma till ett kapell där de gjort i ordning fint.

Vi har också tagit farväl i ett kapell med öppen kista. I serien Six feet under verkar de ju kunna sy ihop och fixa till folk lite hur som helst, antar att de svenska begravningsentreprenörerna inte är lika serviceminded
Citera
2014-06-27, 13:06
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastk0tt3
Det här med att polisen har fått information på ett väldigt ovanligt sätt, OM det skulle vara så att det aftonbladet skriver stämmer, att LL har öppnat dörren. Så skulle det ju kunna vara så att hon har tittat i kikhålet och sett att det är JH utanför dörren efter en påringning eller knackning, varpå hon blir irriterad på att JH är där. Efter uppgifter i tråden om det slagsmål som ska ha utspelat sig på en krog i askersund ett tag innan mordet, där LL ska ha slagit JH och blivit anmäld för detta så lär inte LL direkt ha varit rädd för JH, utan snarare upplevt henne som jobbig/dum i huvudet etc. Därför öppnar hon dörren trots att det är JH, hon är inte rädd, och här innan hon öppnar dörren, så kanske hon riggar sin telefon och spelar in mötet? På grund av den tidigare incidenten, som bevis? Alltså LL förväntade sig kanske att det skulle bli bråk och slagsmål och ville inte få ännu en onödig anmälan mot sig. Istället filmade hon sitt eget mord?

Hon ringde inte på dörren, hon satt och väntade i trapphuset beväpnad med en hammare. Lollo springer in igen och bam en smäll eller två i bakhuvudet. GM går kallblodigt ut i köket och hämtar en kniv som hon i ursinne hugger flera ggr i BO.

Om hon lämnades att förblöda har vi spekulerat om så även jag! Men där är jag nog tvungen att säga att min första teori inte håller att hon skulle spela in om det inte skett oavsiktligt, nästan som en byxringning.

Om vi ser tillbaka på vad GM ansåg om BO så har hon sagt att hon inte var bra för JA. Då skulle hon motsäga sin framställning inför JA om han kom hem och såg Lollo ligga i sitt eget blod. Och så kan vi ju inte ha det! Eller hur!!

Nu hade hon undanröjt det som stod mellan henne och kärleken och då vill hon inte tappa den bild som hon vill att JA skall ha av henne. Med andra ord lägger hon henne kanske i badkaret eller eventuell klädkammare.
Citera
2014-06-27, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elma67
Vad gör det inte, läcker ut menar du? på något sätt visste många vad som hänt då, så någon måste ha någon slags kontakt.

Jag citerade det fetade i ditt egna inlägg, så ja det läcker innefrån utrdeningen - det är tydligt
Citera
2014-06-27, 13:09
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
De sa iafall att det hette likvaka när vi åkte in där på sjukhuset och Fonus hade lagt honom på en brits mörkt i rummet och tända ljus runt omkring... var faktiskt en av de jobbigaste upplevelser jag haft klarade knappt att gå in i rummet.
I Sverige brukar det som begravningsbyrån eller sjukhuset ordnar, kallas för bårvisning. Likvaka är något annat som vi i Sverige inte har någon större tradition runt.
Citera
2014-06-27, 13:13
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Jag citerade det fetade i ditt egna inlägg, så ja det läcker innefrån utrdeningen - det är tydligt

Hur kan ni veta att utredningen läcker?? För om ni vet det sitter ni med all fakta, eller??
Senast redigerad av Willow1 2014-06-27 kl. 13:16.
Citera
2014-06-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Hon ringde inte på dörren, hon satt och väntade i trapphuset beväpnad med en hammare. Lollo springer in igen och bam en smäll eller två i bakhuvudet. GM går kallblodigt ut i köket och hämtar en kniv som hon i ursinne hugger flera ggr i BO.

Om hon lämnades att förblöda har vi spekulerat om så även jag! Men där är jag nog tvungen att säga att min första teori inte håller att hon skulle spela in om det inte skett oavsiktligt, nästan som en byxringning.

Om vi ser tillbaka på vad GM ansåg om BO så har hon sagt att hon inte var bra för JA. Då skulle hon motsäga sin framställning inför JA om han kom hem och såg Lollo ligga i sitt eget blod. Och så kan vi ju inte ha det! Eller hur!!

Nu hade hon undanröjt det som stod mellan henne och kärleken och då vill hon inte tappa den bild som hon vill att JA skall ha av henne. Med andra ord lägger hon henne kanske i badkaret eller eventuell klädkammare.

Enligt Aftonbladet ringde hon på dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in