Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jaktstyckning och styckning av mordoffer har olika syften, och går till på ganska olika sätt, vilket bortsett från de olika syftena och omständigheterna beror på att tvåbenta och fyrbenta djur har ganska olika led- och muskelanatomi. Att dra paralleller till jaktstyckning ger inte så mycket i styckmordsfall.
Vet inte vad du vi få sagt här men utan att gissa förmycket så försöker jag uttrycka mig
annorlunda.
Var sig jag styckar två eller fyrbenta däggdjur så är anatomin gällande skelett, ledkapslar, senor, m.m
identiskt i sin uppbyggnad. Skillnade består i vilka bitar som är meningsfulla att ta reda på.
Ta en duva exempelvis, där vill jag bar åt bröstmuskeln och använder bara mina händer.
Jag bryter först vinglederna sedan öppnar jag skinnet med bägge händers tum och pekfingrar
vid kvävan. Skinnet går lätt isär med liten kraft, jag flyttar ner greppet någon cm. och upprepar
tills hela muskeln är blottat och tar var sin hand om respektive höger och vänster sida
om muskeln och lyfter nu enkelt ut den tack vara jag bröt vinglederna.
Jag ser ingen skillnad på anatomin gällande däggdjur när det gäller att lossa leder/kotor.
Men visst, en stor älgtjur är krångligare att ta reda på utan såg när det gäller leder men
det går bra det med. Fast när jag klyver ryggraden så använder jag alltid såg och när
jag kapar rebenen på rådjur, hjort och svin så använder jag en sekatör.
Men hur som helst, vi kan kalla det stycka när någon kapar av ett ben på en människa.
Smidig som jag är så kan jag ändra språkbruk beroende på i vilket forum jag språkar