2014-06-26, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
(Citerar mig själv för enkelhetens skull)

"Obduktionsprotokollet är inte färdigt"... Kan det bero på att dödsorsaken inte har kunnat fastställas. Vad tror ni som kan det här, hur lång tid brukar det ta?

"Samtal förs med generalkonsulatet i Gaza om möjligheterna att förhöra Yaras mor". Detta finner jag mycket intressant. Vad är det som ett sådant förhör skulle kunna tillföra?
Slutgiltig obduktionsrapport kan dröja i ett par månader i normalfallet. Bland annat görs läkemedelsscanning vilket tar tid. Hade det varit solklart, exempelvis en kniv i ryggen, hade det gått snabbare.
Citera
2014-06-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
(Citerar mig själv för enkelhetens skull)

"Obduktionsprotokollet är inte färdigt"... Kan det bero på att dödsorsaken inte har kunnat fastställas. Vad tror ni som kan det här, hur lång tid brukar det ta?

"Samtal förs med generalkonsulatet i Gaza om möjligheterna att förhöra Yaras mor". Detta finner jag mycket intressant. Vad är det som ett sådant förhör skulle kunna tillföra?

Eftersom fallet är medialt så måste åklagaren motivera häktningen, så att det låter försvarbart juridiskt. Men sanningen är att nu är det sommarlov och dessa filurer sitter bra där de sitter!

För just dessa två barnplågare, är jag för de långa häktningstider Sverige har, för det om något gör att polletten trillar in i rätt fack. Min förhoppning är att kvinnans eventuella moderskänslor till de egna barnen får henne att börja prata på och berätta om denna skitsläkt hon gift in sig i. Min teori är att hon gifte in sig i en släkt med gott anseende och fick en av de svarta fåren!
Citera
2014-06-26, 21:58
Medlem
Omhäktnig var väntad, eller hur?
Intressant att de vill höra Yaras mamma i Gaza, de verkar ha förstått att flickans öde har att göra med hur och varför hon egentligen kom hit. Tror jag.
Citera
2014-06-26, 22:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Åtalet som skulle varit klart imorgon beräknas vara klart först den 25 juli
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5899820

Åklagaren har idag begärt förlängd åtalstid.

Det kommer inte att hända utan man har säkert begärt tid till den 25 juli, och sen begär man ytterligare tid. Semestern börjar i juli, så det lär inte bli något åtal i juli.
Citera
2014-06-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Omhäktnig var väntad, eller hur?
Intressant att de vill höra Yaras mamma i Gaza, de verkar ha förstått att flickans öde har att göra med hur och varför hon egentligen kom hit. Tror jag.

Eller kanske vill de höra om Yara berättat för sin mamma om hur hon behandlades av paret Amani - Rami. Det är mer relevant än hur och varför Yara kom hit.
Citera
2014-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eller kanske vill de höra om Yara berättat för sin mamma om hur hon behandlades av paret Amani - Rami. Det är mer relevant än hur och varför Yara kom hit.
Kanske det.
Citera
2014-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Socialtjänsten bakom flötet.
En mycket träffande rubrik. Rektorn ringde och ville prata om Yara. Fick besked att det redan pågick en utredning angående henne. Vilket var fel eftersom den i själva verket var avslutad. Anledningen till att socialtjänsten sa att det pågick en utredning till rektorn var att på datorn såg det ut som att det var ett pågående ärende. I själva verket var utredningen avslutad det som fattades för att stänga den på datorn var en slutdokumentation som socialsekreteraren inte hunnit med.
1. Rektorn blev fel informerad om att det var en pågående utredning.
2. Om någon säger att det är en pågående utredning till mig som ringer och vill berätta om ett barn som far illa så tror jag att de flesta människor skulle känna som jag, en lättnad att det redan är något på gång och ta det för givet att myndigheten kontaktar mig i detta ärende vid ett senare tillfälle när utredningen kommit längre. Eftersom jag lämnat mina personuppgifter och i min berättelse om en flicka som många på skolan uppfattat inte mår så bra.
3. Om det nu visade på datorn att det var en pågående utredning på gång borde socialsekreteraren ha öppnat dokumentet och noterat Telefonsamtal från Rektor........ Vilket borde vara självklart att göra även om personen inte uttryckligen säger orosanmälan.
4. Det är kuratorer som har den utbildningen på skolor och har man dragit in på dessa tjänster måste rektorsutbildningen inkludera socialtjänstens, lagar förordningar och rutiner. Underligt att inte socialtjänsten har informerat skolledningen om hur orosanmälan ska gå till. Ett samarbete mellan skola och socialtjänst måste naturligtvis börja med sådan elementär kunskap.
5. Man måste ju vara tappad bakom en vagn om man tar emot ett samtal från en rektor som socialsekreterare om man inte frågar eller till och med rekommenderar att med dessa uppgifter ska en formell oros anmälan göras. Jag kan förklara regelverket för dig. Jag har en skyldighet att lämna denna information till allmänheten.
6. Om jag som privatperson ringer till socialtjänsten, kräver Karlskrona även då att jag ska kunna regelverket och vara tvungen att klart deklarera att jag vill göra en formell oros anmälan annars går informationen myndigheten förbi?
7. Egentligen borde vi från flashback Jo-anmäla socialtjänsten och skolledningen hur dom hanterat rektorn

Det verkar som rektorn stängts av på felaktiga grunder iaf om man får tro socialstyrelsens egen jurist Cecilia Molinder Berglund.

Saxat ur
http://www.skolledarna.se/Skolledaren/Artikelarkiv/2014/Avstangd---trots-oklara-regler/

"Det finns dock inga formella krav på hur en anmälan enligt socialtjänstlagen ska se ut eller formuleras. - Det finns inga formella krav på en anmälan, bekräftar Cecilia Molinder Berglund, jurist på Socialstyrelsen."

"När en misstanke om att ett barn far illa kommer till socialtjänstens kännedom, på vilket sätt det än sker, ligger ansvaret hos den myndigheten att utreda fallet. Ansvaret förs i och med anmälan över till den mottagande myndigheten."

Rektorn fick alltså ett felaktigt besked av soc om att ärendet med Y var pågående.
Och det var socialens eget ansvar att gå vidare med ärendet efter rektorns telefonsamtal om Y.

Så antingen så hostar socialen i Karlskrona och upp en egen jurist som beskriver de formella krav som är nödvändiga för att de ska kunna gå vidare med ett ärende. Eller så är det dags för en offentlig ursäkt från förvaltningschefen och andra som tagit beslutet.

Att fallet var en personlig tragedi för rektorn har vi förstått. Satt ikväll och skummade igenom diverse material och han verkar ha varit både omtyckt och engagerad i sina elever och skola. Han verkar empatisk och känslig och frågan är väl om det är anledningen till att han blev utvald till syndabock. Beslutet innebar ju förutom allt annat dessutom att rektorn fick löpa någon form av gatlopp i Sveriges alla medier.
Citera
2014-06-26, 22:45
Medlem
Citat:
Kanske det.

Om jag inte missminner mig så skulle dessutom Yaras mor och Rami vara syskon. Kanske tror åklagaren att de står varandra nära och att Rami kan ha anförtrott sig för henne.
Citera
2014-06-26, 23:28
Medlem
Citat:
Kvällsposten 12/5
"Den kontakten togs strax före påsklovet, under samtalet hanterades fler ärenden.

– Han (rektorn, KvP:s anm) ringde till socialen och får veta att det finns ett pågående ärende om Yara. Han får också veta att det finns en vårdnadshavare för henne och då tolkar han det som att en utredning är genomförd och att det inte borde vara någon fara för flickan, säger Persson.

Rektorn nöjde sig med svaret, om han i stället hade gjort en formell orosanmälan hade socialen fattat beslut huruvida en speciell utredning om Yara skulle göras eller ej.

Till följd av att rektorn inte gjorde någon riktig anmälan blev det aldrig någon utredning hos socialen.

– Det går inte med ord att beskriva det som har hänt. Om rektorn hade gjort en formell anmälan hade socialen bedömt om det skulle göras en ny utredning. Men vi har ju inget facit på vad det skulle ha lett till, det har tidigare gjorts två utredningar som inte lett någonstans, säger Maria Persson till Kvällsposten.
Granskas av utomstående

Nu pågår en utredning, under extern ledning, som ska klargöra skolans och socialförvaltningens agerande i fallet med Yara. Den ska vara klar till sista juni.

Tills dess är rektorn avstängd från sitt jobb.

– Han är helt förkrossad och han är mycket medveten om att han borde ha gjort en anmälan, han vet att han gjorde en felbedömning, säger Maria Persson.

De två lärarna som larmade rektorn får tills vidare behålla sina tjänster.

– Vi bedömer att de förvissade sig om rektorns ansvar och vi kan i det här skedet inte göra något formellt mot dem. Nu handlar det om att ge både dem och rektorn stöd, de mår inte bra, säger Maria Persson."

Det verkar inte finnas något som heter riktig anmälan. Dessutom verkar det som om det då ligger på socs bord att tydligt förmedla det. Det verkar helt enkelt som det de vänt på skuldbördan. Soc har felinformerat rektorn om att ärendet var pågående och soc kräver i efterhand någon formalitet för att gå vidare med ärendet. En formalitet som enligt deras egen jurist inte behövs.

Mina kunskaper om soc och kommuner är begränsade men det här verkar inte ok. Oberoende av de konflikter som naturligt kommer upp i en mindre kommun som drabbas av en katastrof så verkar det här vara ett felaktigt beslut. Formellt verkar beslutet sakna grund.

Sedan är uttalandet av Maria Person faktiskt obehagligt. Hon använder rektorns empati och förtvivlan över Ys död mot honom. Beslutet om avstängning innebär ju att han kommer hängas ut om inte annat som delansvarig över Ys död. Om de har stängt av rektorn så måste det finnas saklig grund för ett sådant beslut inte bara med tanke på konsekvenserna för den enskilda individen.

Kan man göra något åt det här? girlang är inne på att man kan JO anmäla...vad kan man göra.
IVO handlar väl mer om exakt vad som hände Y och inte om vem som är ansvarig?
Citera
2014-06-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det verkar inte finnas något som heter riktig anmälan. Dessutom verkar det som om det då ligger på socs bord att tydligt förmedla det. Det verkar helt enkelt som det de vänt på skuldbördan. Soc har felinformerat rektorn om att ärendet var pågående och soc kräver i efterhand någon formalitet för att gå vidare med ärendet. En formalitet som enligt deras egen jurist inte behövs.

Mina kunskaper om soc och kommuner är begränsade men det här verkar inte ok. Oberoende av de konflikter som naturligt kommer upp i en mindre kommun som drabbas av en katastrof så verkar det här vara ett felaktigt beslut. Formellt verkar beslutet sakna grund.

Sedan är uttalandet av Maria Person faktiskt obehagligt. Hon använder rektorns empati och förtvivlan över Ys död mot honom. Beslutet om avstängning innebär ju att han kommer hängas ut om inte annat som delansvarig över Ys död. Om de har stängt av rektorn så måste det finnas saklig grund för ett sådant beslut inte bara med tanke på konsekvenserna för den enskilda individen.

Kan man göra något åt det här? girlang är inne på att man kan JO anmäla...vad kan man göra.
IVO handlar väl mer om exakt vad som hände Y och inte om vem som är ansvarig?
Jag kan inget om rutiner om JO-anmälan, men det känns så otroligt fel att rektorn får bära hundhuvudet av Soc inkompetens.....de har ju redan glömt att faxen från polisen inte lästes! Tagit emot samtal från orolig rektor...vad mer kan man begära? inte ska det väl behövas en formel anmälan?
Citera
2014-06-27, 00:35
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag kan inget om rutiner om JO-anmälan, men det känns så otroligt fel att rektorn får bära hundhuvudet av Soc inkompetens.....de har ju redan glömt att faxen från polisen inte lästes! Tagit emot samtal från orolig rektor...vad mer kan man begära? inte ska det väl behövas en formel anmälan?

Det är just det där som folk försöker få till en trådsanning. Du m fl lägger in sin egen tolkning att rektorn uttryckte oro. Rektorn, så vitt är känt, uttryckte inte oro i samtalet - det är det som är själva grejen.

Citat:
– Han har fått veta att det finns ett avslutat ärende kring flickan och att det finns en vårdnadshavare. Men han har låtit sig nöja med den informationen och uttryckte inte sin oro till socialtjänsten

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18872497.ab
Citera
2014-06-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det är just det där som folk försöker få till en trådsanning. Du m fl lägger in sin egen tolkning att rektorn uttryckte oro. Rektorn, så vitt är känt, uttryckte inte oro i samtalet - det är det som är själva grejen.

Det enda vi vet är att rektorn vid stängts av Karlskrona kommun pg av att han inte gjort en orosanmälan till socialförvaltningen. Vi vet det eftersom Maria Persson förvaltningschef säger det på en presskonferans.

Konsekvensen av kommunens beslut blev att en enskild rektor ensam hängdes ut i riksmedia. Detta utan klarhet i vad som sas i samtalet och innan utredningen om soc och skolan var klar. Vi har alltså ingen aning om kommunens beslut var korrekt.

Här vilket är betydligt intressantare än kvällstidningarna så är det en facktidning som för ett resonemang och ger en fördjupning. http://www.skolledarna.se/Skolledare...oklara-regler/

Så nu vet vi att det finns en tvist och helt andra åsikter än vad som förmedlades av kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in