Citat:
Ursprungligen postat av
farrs
Det där var ju verkligen begåvat, om han skulle ha suttit här och skrivit, ta fram någonstans där det skulle vara felskrivet. Det enda stället Lyoness är i gråzonen är i era små konspirations sökande ärthjärnor.
Ditt uttryck visar mest på frustration från din sida. Ni försöker och försöker men ingenstans hittar ni något underlag för era påståenden. Rättegångar i all ära, jag tror inte något bolag av dignitet inte har en tvist i en rättegång bakom sig. Trots att Lyoness granskas om och om igen så kommer dom fram till samma resultat. Det finns inga oegentligheter i deras verksamhet. Om det är några som är frustrerade så är det ni små grävande troll. Hittar på den ena lögnen efter den andra, hänvisar till övriga frustrerade människors åsikter, får ni fram någon fakta? Nej. Ta nu bara det senaste med mastercard, här skulle ni haft möjlighet att sänka det genom att få fram någon som helst info om vad avtalet innehåller, men nej man går ut direkt och skriver att det är ett helt värdelöst avtal. Frustrationen bara lyser och jag kan faktiskt förstå er frustration. Först kom lotteriinspektionen med sin undersökning i Norge efter det kom polis anmälan i Sverige och ni konspirationsteoretiker började tro att ni hade rätt, sen plötsligt rycker man undan mattan genom att Norge hade inget som helst problem med Lyoness, i förtvivlan nu går man och väntar på ett Svenskt utlåtande, och enligt remloff så ska det komma denast 1:a juli. Innan det kommer så presenterar dom ett avtal med mastercard. Jag förstår att det tvålar till er och gör er frustrerade.
Det är ju oftast så att genom sig själv känner man andra.
En normalt funtad människa lägger inte ner den tiden på att leta negativa omdömen om något som inte har så stor betydelse för en. Remloff står för sin agenda, starkt. Han är konsekvent emot allt vad nätverk heter och figurerar i många nätverks sidor, även på en del suspekta forum, väldigt vältalig men summerar man hans totala forumexistens så ser man ett märkligt beteende, i mitt tycke ett sjukt beteende men det är min högst personliga åsikt. Hur ser det ut för er andra som lägger ner timmar på att hitta någon negativ fakta men inte hittar något utan i ren frustration hittar på en massa och länkar vidare till vad andra har hittat på. Kan inte ni visa lite ryggrad och tala om er agenda. Är ni i andra nätverksbolag och blivit av med er struktur till Lyoness eller vad är det.
Mn agenda har varit att bemöta alla tokerier, är hyfsat insatt i Lyoness och när jag ser alla skriverier kände jag att jag behövde ge en mer nyanserad syn. Jag har förklarat det om och om igen, men det man möter här är personer som inte vill ta till sig fakta, man greppar det ena halmstrået efter det andra för att någonstans försöka slå hål på det. Lägger till och med ut allmänna villkoren vissa delar med markerad text och sen ser man inte ens vad som står där, hänvisar till texten men säger någonting helt annat. Är man så puckad så måste det finnas något annat bakom som driver en och det vore intressant att höra den orsaken. Så fram med ryggraden, varför är ni så rabiata på Lyoness
Min negativa inställning till Lyoness grundar sig på tre saker:
-Fokuset på att TJÄNA PENGAR
-Oförmågan till tydlighet
-Behovet av kvalitetsmarkörer som inte alls visar vad man påstår
TJÄNA PENGAR
En bekant gick för ca två år sedan med i Lyoness och var helt lyrisk. Han berättade att här fanns möjligheten till att lätt tjäna stora pengar. En kort presentation av Lyoness cashbackkort för att sedan gå över till PREMIUMMEDLEMSKAPET där möjligheten till de stora pengarna fanns. Allt man behövde göra var att investera ca 20 000 kr, hitta ytterligare fyra personer som var villiga att göra samma investering och då skulle man få tillbaka sina 20 000 som man investerat. Sedan skulle det bara rulla på där man via kontanta utbetalningar fick ta del av alla nya som investerade 20 000 vilket skulle resultera i stora inkomster för de som tidigt hoppat på denna möjlighet. Ett i mina ögon klassiskt pyramidspel vilket jag också påtalade. Försvaret blev att detta inte alls var ett pyramidspel vilket många tror utan en helt legitim investering för de som trodde på Lyoness.
När man senare frågade om hur dessa pengar ska beskattas fick vi veta att man inte behövde skatta för dessa pengar då alla utbetalningar gick via ett bolag i Österrike. Visst kunde man skatta för dem om man ville men det var ju bara dumt då Skatteverket ändå inte kunde får reda på dessa utbetalningar.
När någon inte bara presenterar ett pyramidspel utan också skattesmitning får jag inte känslan av att det hela är seriöst.
Som också påtalats här på Flashback av Lyonessförespråkarna själva är premiummedlemskapet till för dem som vill GÖRA NÅGOT MER av sitt medlemskap i Lyoness, SÄKRA SIN FRAMTID och TJÄNA PENGAR. Om det är på detta sätt som man ska TJÄNA PENGAR inom Lyoness så kommer jag alltid att anse att det är ett oseriöst sätt att TJÄNA PENGAR på. Lyonessförespråkarna påtalar ju själva att det inte är cashbackkortet som är intressant om man vill TJÄNA PENGAR utan att det är i premiumedlemskapet där möjligheterna till att tjäna pengar finns. I mina ögon är då cashbackkoret bara en fasad för något annat.
Oförmågan till tydlighet
Som den skeptiskt lagda person jag är vill jag bli övertygad med FAKTA. Jag vill ha enkla och konkreta svar på mina frågor utan en massa försök att kringgå det jag vill veta. Precis som Lyonessförespråkarna här på Flashback har vår bekant svårt att vara tydlig och konkret i fördelarna med Lyoness cashbackkort samt premiummedlemskapet. De få gånger som han varit konkret om Lyoness cashbackkort har man lätt kunnat påvisa att Lyoness cashbackkort inte alls är vidare fördelaktigt för konsumenten. Likheten var påtaglig med Cashbackssnubben som här på Flashback påtalade hur mycket man tjänade på att tanka på Statoil med hjälp av presentcheckar. Där visade det sig att det var mer fördelaktigt att tanka på en obemannad station och betala med vilket kreditkort som helst så fort han var konkret. Samma problem uppstår för vår bekant när han är konkret varför han inte heller gärna är det.
I våras när vi var några som pratade om hur dyrt det var att serva bilen sa vår bekant att han också servat bilen och fått cashback via Lyoness cashbackkort. Ett ypperligt tillfälle att konkret visa hur bra Lyoness cashbackkort är kan man tycka. De naturliga följdfrågorna blev: var servade du bilen, vad gjorde du för service, vad kostade det och vad fick du i cashback? Svaret blev: Ni vill inte vara med och tjäna pengar och då får man inget veta. Vi stod som levande frågetecken och blev knappast övertygade om förträffligheten med Lyoness cashbackkort. Tvärtom frågande till oförmågan till att vara konkret.
När det gäller premiumedlemskapet tycks det vara ännu svårare att vara konkret. Att få som svar att premiummedlemskapet är så komplicerat att man måste gå på ett informationsmöte för att förstå gör det för mig totalt ointressant.
Så länge Lyonessförespråkare är oförmögna att tala klarspråk kommer jag alltid att vara skeptisk till Lyoness. Köper jag en skiva entrecôte vill jag se vad det är jag köper och till vilket pris, köper jag en bil vill jag se serviceboken och senaste serviceprotokollet, anställer jag en person så gör jag det först efter att ha haft personen på intervju och kollat referenser. Går man på resonemangen från Lyonessförespråkarna antar man att de blundar och stoppar in handen i köttdisken och hoppas på det bästa, litar blint på den person som vill sälja sin bil till dem när de säger att serviceboken var fulltecknad varför man slängde den och att de kör ole dole doff bland arbetsansökningarna. Att man sedan är raljant och väljer att gå till personangrepp till personer som är skeptiska och kritiska till Lyoness gör inte att man blir mer övertygad, tvärtom.
Behovet av kvalitetsmarkörer
Tidigt påtalades en värdelös ISO-diplomering som inte på något sätt visar att Lyoness är ett seriöst företag eller motbevisar att premiummedlemskapet är ett pyramidspel. Efter det påtalas samarbetspartners som Statoil, Stadium och Elgiganten vilket skulle tala till Lyoness fördel. Nyligen lyfte en medlem fram att Lynoess’ reklamskyltar fanns på ett idrottsevenemang och nu senast att man anslutit sig till Mastercard. Inget av detta är en markör för seriositet.
Så länge man inte skaffar sig kvalitetsmarkörer av rang kommer inte jag att övertygas om att Lyoness är ett seriöst företag, tvärtom. Att man ens känner ett behov av att påvisa sin seriositet skapar en tveksamhet hos i alla fall mig och som någon lite fyndigt påtalade: if there is a doubt, there is no doubt.
Nu ska det erkännas att vår bekant inte är den skarpaste kniven i lådan och knappast Lyoness’ bästa förespråkare. Samtidigt har han varit på Lyoness informationsmöten och det är därifrån han hämtar sina resonemang och sin information. Samma resonemang går att se här på Flashback varför man kan anta att det är samma mantra som alla som går på informationsmötena får höra. Varken min bekant eller Lyonessförespråkarna här på Flashback har gjort mig mindre skeptisk gentemot Lyoness.