2014-04-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Kan bero på att ni använder fel tvål. Då uppstår problem med huden.

Hade finnar. Hade seborroiskt eksem, samt eksem av annan typ.

LACTACYD!

Inte en finne! Seborroiskt eksem som försvinner alltmer. Det syns inte på mig att jag har seborroiskt eksem längre! Det andra eksemet är på väg att försvinna.

Det är de satans aggressiva tvålarna som sabbar huden. Jag anar att dessa aggressiva tvålar gör att huden försvarar sig med mer fett, och fet hud är godis för seborroiskt eksem (och även finnar). Lactacyd får huden att bli balanserad. Den börjar reparera sig själv. Råden att använda tvål som torkar ut huden gör det förmodligen bara värre, och kan säkert vara själva upphovet till många hudproblem. Det är som att ta heroin bara för att balansera sitt kokainberoende. Skippa bägge istället.

När jag använder Lactacyd blir huden len som en bebisröv. Huden börjar må bra helt enkelt.

Går att köpa i vanlig livsmedelsaffär.

Pröva denna tvål och rapportera i tråden om hur det gått.

Edit: Läste innehållsförteckningen nu. Gör det själva. Står bl a att det innehåller "Peanut oil", så om du är allergisk mot jordnötter kanske du inte ska den. Jag vet inte hur det funkar men såg det nu. Det står såhär också på flaskan "Lactacyd innehåller samma mjölksyra som kroppen själv producerar för att beskydda din hud". Det är väl det som gör att huden börjar må bättre, man tillsätter bara mer av samma ämne huden själv producerar för att vara stark och motståndskraftig. Inte konstigt mina hudproblem försvinner.
Använder du ingen återfuktare?
Citera
2014-05-14, 17:57
Medlem
whoresms avatar
1. Använd aldrig kortison i ansiktet och under begränsad tid på andra ställen.
2. Det är för många ett livslångt tillstånd men går att kontrollera med rätt behandling.
3. Problemen är högst individuella och så även behandlingen. Det finns inga generella riktlinjer.
4. Många med seborré har problem med mage och tarm.

Jag har haft mest nytta av svavel, ketokonazol och genom att sluta med kolhydrater. Det inkluderar givetvis alkohol och socker. En populär metod är rå honung, en del använder havssalt med gott resultat, ytterligare några bikarbonat. Inflammationsdämpande kost kan vara bra. För vissa är solen en vän, för andra en ovän. Många uppger att utomhusluft är bra och inomhusluft mindre bra. Äppelcidervinäger är en metod som använts ganska länge, har inte provat det själv. Ytterligare några har haft god effekt av H&S dry scalp balsam också i ansiktet. Olja ska i regel undvikas där kokosnötsolja är undantaget. Tea tree-olja som rengöring rekommenderas ofta, men kan vara för tuff mot känslig hud. Vad gäller återfuktning varierar det en del, jag återfuktar aldrig.

Utöver detta har man påvisat att social interaktion är av godo (vilket kan vara svårt), motion (men inte alltid hård träning) och en del har dessutom haft nytta av cannabis.

Slutligen, även om du inte upplever några problem i hårbotten sprider sig svamp mellan ställen och finns det i ansiktet är det sannolikt att det även finns i hårbotten.
Senast redigerad av whoresm 2014-05-14 kl. 18:05.
Citera
2014-05-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoresm
1. Använd aldrig kortison i ansiktet och under begränsad tid på andra ställen.
2. Det är för många ett livslångt tillstånd men går att kontrollera med rätt behandling.
3. Problemen är högst individuella och så även behandlingen. Det finns inga generella riktlinjer.

Jag har haft mest nytta av svavel, ketokonazol och genom att sluta med kolhydrater. Det inkluderar givetvis alkohol och socker. En populär metod är rå honung, en del använder havssalt med gott resultat, ytterligare några bikarbonat. Inflammationsdämpande kost kan vara bra. För vissa är solen en vän, för andra en ovän. Många uppger att utomhusluft är bra och inomhusluft mindre bra. Äppelcidervinäger är en metod som använts ganska länge, har inte provat det själv. Ytterligare några har haft god effekt av H&S dry scalp balsam också i ansiktet. Olja ska i regel undvikas där kokosnötsolja är undantaget. Tea tree-olja som rengöring rekommenderas ofta, men kan vara för tuff mot känslig hud. Vad gäller återfuktning varierar det en del, jag återfuktar aldrig.

Utöver detta har man påvisat att social interaktion är av godo (vilket kan vara svårt), motion (men inte alltid hård träning) och en del har dessutom haft nytta av cannabis.

Slutligen, även om du inte upplever några problem i hårbotten sprider sig svamp mellan ställen och finns det i ansiktet är det sannolikt att det även finns i hårbotten.

jag har fotsvamp har det nån koppling till eksem? när ja tränat väldigt hårt och svettats enormt mkt svett under en längre tid har mina blivit bättre sol "döljer" eksemen = dom försvinner sen kmr tbks när solen är borta på vintern för mig, när ja är med vänner o sånt blir dom bättre med
Citera
2014-05-20, 19:00
Medlem
Citat:
Detta kan jag bekräfta, vad gäller mig.

Citat:
Vad gäller återfuktning varierar det en del, jag återfuktar aldrig.
Intressant. Även jag har slutat med både tvål och återfuktning. Att tvätta lätt med svalt vatten har gjort susen för min hud, den liksom har lärt sig att läka känns det som.
Citera
2014-06-26, 22:47
Medlem
Man har lidit av Seborré några år nu, men man har väl förnekat det.
Nu är jag trött på skiten, eftersom den totalt förstör min vardag och går på mina nerver :/

Jag har kört med en kortison salva i ansiktet ett tag, måttligt, när det har varit som värst.
Elecon heter den. Jag vet att det inte är bra att köra för mycket med kortison i ansiktet, men ibland måste man när det är som värst. Ska sluta med det nu, när jag läst på lite om Äpple Cider Vinäger, ACV. Det verkar ju vara det bästa!

Jag tror på mer naturliga hjälpmedel, som ACV. Det ska testas nu. Kör med Zeta ACV från Ica just nu, men ska beställa Bragg, som verkar vara det enda valet. Ska även testa att skippa alla mejeriprodukter och dra ner på sockret (godis,juice,läsk) LCHF diet verkar ju med vara bra.

Hur tror ni rökning och snusning påverkar Seborré?

Bra ställa att köpa via denna sida, eller finns det andra alternativ?
http://www.vitacost.com/bragg-organi...gar-32-fl-oz-1

Jag har även eksem, flagnor och mjäll i hårbotten såklart, så jag skulle absolut uppskatta om ni kunde rekommendera det bästa Mjukgörandet (Shampo) eller liknande för det.

Skönt att man inte är ensam i detta helvete.
Tacksam för alla tips och råd!
Citera
2014-09-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Kan bero på att ni använder fel tvål. Då uppstår problem med huden.

Hade finnar. Hade seborroiskt eksem, samt eksem av annan typ.

LACTACYD!

Inte en finne! Seborroiskt eksem som försvinner alltmer. Det syns inte på mig att jag har seborroiskt eksem längre! Det andra eksemet är på väg att försvinna.

Det är de satans aggressiva tvålarna som sabbar huden. Jag anar att dessa aggressiva tvålar gör att huden försvarar sig med mer fett, och fet hud är godis för seborroiskt eksem (och även finnar). Lactacyd får huden att bli balanserad. Den börjar reparera sig själv. Råden att använda tvål som torkar ut huden gör det förmodligen bara värre, och kan säkert vara själva upphovet till många hudproblem. Det är som att ta heroin bara för att balansera sitt kokainberoende. Skippa bägge istället.

När jag använder Lactacyd blir huden len som en bebisröv. Huden börjar må bra helt enkelt.

Går att köpa i vanlig livsmedelsaffär.

Pröva denna tvål och rapportera i tråden om hur det gått.

Edit: Läste innehållsförteckningen nu. Gör det själva. Står bl a att det innehåller "Peanut oil", så om du är allergisk mot jordnötter kanske du inte ska den. Jag vet inte hur det funkar men såg det nu. Det står såhär också på flaskan "Lactacyd innehåller samma mjölksyra som kroppen själv producerar för att beskydda din hud". Det är väl det som gör att huden börjar må bättre, man tillsätter bara mer av samma ämne huden själv producerar för att vara stark och motståndskraftig. Inte konstigt mina hudproblem försvinner.
Hej! Hade du problem med torr hy också?
Citera
2014-09-13, 16:51
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jag har nu haft seborroiskt eksem i något år eller så och börjar bli ganska trött på det. Jag var och kollade upp det för ett tag sedan men blev bara hänvisad till fungoral-schampoo. Jag började med det idag.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=888

I länken står det att det går att bota med några kurer. Varför fick jag inte det tipset av min läkare? Jag har alltid haft ganska torr hud så det är inte roligt när man har duschat, ögonbrynen blir så jävla torra och pannan och huvudet blir mycket fett efter 1-2 dagar.

Någon som har erfarenhet av detta? Någon som lider av samma sak? Kan det gå över automatiskt? Blir det värre om jag kliar mycket?

Oftast är det något som inte läker ut, har det själv och atopiska eksem. Har behandlat med ketokonazolschampo t.ex. fungoral de sista 5-6 åren och det ger en markant förbättring. Men likförbannat blossar skiten och mjällen upp igen när jag försöker sluta med schampoot.
Om du t.ex. har några utslag i hårbotten som kliar extra mycket kan du smörja dem med hydrokortisonsalva. Personligen så går mina hårbottenseksem bort av fungoral så för mig är det det enda som funkar ordentligt.
Citera
2014-10-13, 00:18
Medlem
Sodacreams avatar
Vill dela med mig med lite information som kan vara viktig!

Jag har haft seborre sen jag var 15. Närmar mig 30 nu och har använt läkarnas krämer /steroider av o till i 15 år. Eksemet försvinner men kommer tillbaka igen och oftast värre.

Är helt övertygad om att det är insidan som är skadad(tarmen) och det hjälper inte att försöka putsa på utsidan med dessa krämer.

Har hittat lite information om att Nickel kan var en stor bov i detta drama. Iaf för min egen del i form utav tandställning.
Jag fick mitt eksem ungefär samtidigt som jag tog bort tandställning när jag var 15. Fick också handeksem vid den tidspunkten i livet. Har läst om flera fall som visar att om kroppen exponeras av nickel så kan det fucka upp din tarm och svamp bildas. Det kan hända massor av skit då nickel är riktigt farligt.

http://drlwilson.com/ARTICLES/BRACES.htm

Citat:
The problem is much worse in anyone who does not eat a diet high in cooked vegetables and high quality foods. Unfortunately, this describes most teenagers and those in their twenties. Enough of the vital minerals will antagonize or oppose some of the nickel, but if the diet is low in physiological minerals, the body will absorb more nickel from the environment.

Guilty...

Några lite smartare än mig diskuterar saken :

http://curezone.com/forums/am.asp?i=1996284

Citat:
My bet is that my fungal disease is a direct symptom of a nickel exposure.

Hittade också fall som visar att folk som lider av candidaproblem (svamp) och använder den rätta metoden att svälta ut svampen genom rätt kost och svampdödar-diet med supplement har haft stora problem med att lyckas bli av med det. Där sas det också att metallförgifting var startskottet på svampproblemet.

Har just upptäckt detta och har för närvarande kvar en metallskena bakom tänderna i nedre underkäken som jag blev tillsagd att den skulle sitta kvar hela livet.
Det känns som om jag kanske inte är ensam om att ha sådana här rester i munnen från tandställningen?
Har också hört att idag, när man skaffar tandställning, behöver/ska man inte ha kvar någon metall i munnen efter att man tagit ut tandställningen.
Jag tänker gå till tandvården och ta bort den så fort jag kan för det låter som att det inte är alls nyttigt!
Blir också en Hårmineralanalys för att se om jag är "nickelskadad"
Tänker också äta en anti-svamp diet al'a candida och ta svampdödande supplement.

Nu är det inte kopplat till seborre helt men det kanske hjälper någon.

Återkommer när jag tagit bort metallen ur min mun med resultat.
Senast redigerad av Sodacream 2014-10-13 kl. 00:51.
Citera
2014-10-13, 01:21
Medlem
Fast svampen som seboriska eksem kommer ifrån är en svamp i princip alla har. Dock är det bara vissa som får eksem av den. Så borde knappast bero på att svamp har bosatt sig efter nickelexponering.

Nickel reagerar dock vissa på och får eksem av, därför vissa tejpar underdelen på sina klockor för att inte komma i direkt kontakt med metallen mot huden.
Citera
2014-10-17, 18:37
Medlem
Creepy24s avatar
Jag gar haft denna skiten i flera år blir röd flammig i ansiktet :/ kör nu en salva som heter decubal som finns på apoteket får se om det hjälper.. blir inte jätte röd med det syns ju så brukar typ använda stift penna där det är rött så syns det inte om jag ska ut
Citera
2014-10-17, 18:48
Medlem
Creepy24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Finns en kräm som heter Zona (norskt) den stora burken är ganska dyr men det är vart varenda öre.
En aktiva substansen är Patenta Zona som kommer från laxen. Finns att beställa på internet är mycket bättre än de starkaste kortisonerna som är livsfarliga att använda en längre tid på ansiktet eftersom huden är tunnare där. Det skadar mer än gör nytta i längden.

Vissa säger att man inte ska vistas i solen men det beror på vilken pigment man har, är man inte blek som en irländare rekommenderar jag att man solar mycket och badar i saltvatten på sommaren.

Har man eksem i hårbottnet så kommer den försvinna när man doppar sig och låter huvudet torkas av solen. När det gäller ansiktet så ska man skölja det med vanligt vatten så fort man kommer upp från vattnet. Undvik den starkaste solen, låt det torkar vanligt och använd ej solkräm.

en sak jag märkte var att så fort jag är i Sverige så får jag eksemet men när jag är utanför riket och i varmare breddgrader försvinner allting var i Spanien i somras i 2 månader, behövde inte använda någon kräm förutom en vanlig ACO mot torr hud.

En drastisk metod och som är jobbig är att låta bli att behandla svampen utan låta kroppen ta hand om den. Läste någonstans om en kille som testade det och lyckades efter flera jobbiga veckor bli av med det helt.
Nu hittar jag inte länken men där berättade han om hur den första veckan var den jobbigaste där han fick öppna sår och bölder i ansiktet och hårbottnet. Men veckan där på var det borta och bara rodnaden var kvar och det blev mindre och mindre för varje vecka.

Vill påpeka att maten inte spelar roll även om många inbillar sig om det, matn har ingen som helst inverkan på det gör det vare sig bättre eller sämre.

Det man ska tänka på är att dricka mycket vatten, stressa mindre och skapa rutiner. Duscha mindre använda mindre tvål eller ingen alls. Men det viktigaste är sömnen.
Hej var finns den salvan att beställa ? Inte hittat någonstans att beställa ;/
Citera
2014-10-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Hej var finns den salvan att beställa ? Inte hittat någonstans att beställa ;/

Zona har bytt namn till Z skin repair.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto