Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja så tolkar jag det iaf. Planering (överläggning, berått mod) är ju det som skiljer mord från dråp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord#Sverige

Så stämmer det som skrivs i tråden så verkar hon ju redan ha erkänt mord så stämmer resten av utredningen överens med det så verkar det ju redan klart. Vad fan gör försvaret kan man ju fråga? Har hon blivit tilldelad en advokat än eller kör hon utan?

Citat:
Dråp är, liksom mord, ett uppsåtligt dödande av en annan människa, men betraktas som en lindrigare form än mord. Dråp är ett brott i alla länders lagstiftning, även om definitionen av brottet och längden av det straff man kan dömas till skiftar mellan olika länder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p

Dråp och mord är ett uppsåtligt dödande.
Citera
2014-06-26, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Ja, det beror självklart på hur känslokall man är.
Det är möjligt att JH lämnade huvudet kvar, hon verkar ju ha agerat rätt kallt.

Här visar Leif GW hur en styckning vanligtvis går till.
http://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA&feature=kp

Detta är ingen exakt vetenskap, men det finns vissa mönster som återkommer.
Jag tror själv att det då rör sig om mer sexualsadistiska inslag snarare än transportstyckning.
Citera
2014-06-26, 22:20
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja så tolkar jag det iaf. Planering (överläggning, berått mod) är ju det som skiljer mord från dråp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord#Sverige

Så stämmer det som skrivs i tråden så verkar hon ju redan ha erkänt mord så stämmer resten av utredningen överens med det så verkar det ju redan klart. Vad fan gör försvaret kan man ju fråga? Har hon blivit tilldelad en advokat än eller kör hon utan?

Måste vara jobbigt att agera försvarare åt en som man vet mördat en annan person på ett bestialiskt sätt... man blir ju inte direkt mr eller mrs populär.
Citera
2014-06-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan hon hypotetiskt hävda självförsvar att hon försvarade sig mot LL? Men hon brukade ju övervåld och överrumplade henne samt då borde JH ha försvarsskador, även LL men hur kolla den kroppen nu?

Men hon har ju erkänt att hon slog ner henne med hammaren och sen högg henne med kniven när hon låg på golvet, detta kan hon omöjligt få till självförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Detta är ingen exakt vetenskap, men det finns vissa mönster som återkommer.
Jag tror själv att det då rör sig om mer sexualsadistiska inslag snarare än transportstyckning.

Jag har ingen aning om hur jag skulle tänka/göra/fungera om jag var i den situationen
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Fyra sekunder, underbart e kort. Det är så jag föreställer mig att det gick till när Jonna förvandlades från att vara en vanlig tjej till att bli en mördare.

Av tillfälligheter hamnar mördare och offer i handgemäng. Det kanske börjar med skrik och svordomar till att snabbt även inkludera sparkar, slit i håret och slag. I allt tumult ligger hammaren där av en slump, som på bara fyra sekunder hamnar i mördarens händer och omedelbart därefter i offrets skallben.

Tunnelseende och chock tar över, och resten är modern kriminalhistoria.
Citera
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad vi diskuterar är "ofullständig styckning" utan att veta på vilket sätt den var ofullständig. Det kan tänkas att bara en arm sitter kvar. Paketet blev hanterligt ändå.
Ja precis.
Det väsentliga var att få kroppen till bilen och in i bilen utan problem.

Edit.
"Huvudsaken" var kanske fel ordval.
Nu får jag väl på skallen för det också.
Senast redigerad av Malom 2014-06-26 kl. 22:24.
Citera
2014-06-26, 22:22
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan hon hypotetiskt hävda självförsvar att hon försvarade sig mot LL? Men hon brukade ju övervåld och överrumplade henne samt då borde JH ha försvarsskador, även LL men hur kolla den kroppen nu?

Hypotetiskt kan hon a skadat sig själv efter mordet för att kunna åberopa nödvärn.

Det är mer sannolikt planerat om hon slog först med hammaren och därefter själv hämtade en kniv från JA's kök som hon skadade sig själv med i handen. För JH är det ju viktigt att få polisen att tro att LL var beväpnad med kniven och JH bara försvarade sig.

Om det går att bevisa att LL höll i kniven först kanske hon lyckas med nödvärns kortet.
Om det däremot går att bevisa att JH skadat sig själv i handen med kniven så är det mer osannolikt att det är tal om nödvärn.

Hur hon skall förklara varför hon hade hammaren med sig och vad hon verkligen gjorde där så tidigt på morgonen är svårare att spekulera i.
Citera
2014-06-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Skadan i handen skulle kunna styrka att bråk uppstod. Här är Jonnas försvar:

- Herr ordförande;
jag var alltså på väg att snickra upp den där takspegeln som JA hade längtat efter att få ovanför sängen...det skulle bli en porrig överraskning, därför smög jag runt i buskarna till han gick till jobbet med en hammare och såg.

Döm om min förvåning när LL öppnade dörren och berättade att hon redan satt upp den. Det blev svart för mig, och när hon attackerade mig med en kniv så hann jag parerar med handen som skadades, och i tumultet råkade jag få in ett slag med hammaren som knappt snuddade huvudet, det var nödvärn - jag lovar.

LL ramlade ner, olyckligtvis på sin kniv, flera gånger, det var inget jag kunde förhindra.

Tar du droger eller du bara har väldigt livlig fantasi?

Hon har ju redan erkänt att hon slog ner Lovisa med hammaren när hon öppnade och sedan hämtade en kniv och högg henne X antal gånger. Med andra ord så vad som läckt ut har hon inte sagt någonting om bråk eller så.
Citera
2014-06-26, 22:23
Bannlyst
kommer aldrig bli dråp när hon har huggit sitt offer med flera kniv hugg och även slagit sitt offer med en hammare i huvudet

Kanske kommer Jonna bli sveriges första kvinna som får LIVSTID eller finns det någon kvinna som sitter redan livstid här i svea rike?
Citera
2014-06-26, 22:24
Medlem
Jag har hört att när en människa dör släpper muskelspänningarna och diverse kroppsvätskor lämnar, stämmer det?
Citera
2014-06-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Hypotetiskt kan hon a skadat sig själv efter mordet för att kunna åberopa nödvärn.

Det är mer sannolikt planerat om hon slog först med hammaren och därefter själv hämtade en kniv från JA's kök som hon skadade sig själv med i handen. För JH är det ju viktigt att få polisen att tro att LL var beväpnad med kniven och JH bara försvarade sig.

Om det går att bevisa att LL höll i kniven först kanske hon lyckas med nödvärns kortet.
Om det däremot går att bevisa att JH skadat sig själv i handen med kniven så är det mer osannolikt att det är tal om nödvärn.

Hur hon skall förklara varför hon hade hammaren med sig och vad hon verkligen gjorde där så tidigt på morgonen är svårare att spekulera i.

Det skulle ju vara extremt utstuderat att sätta sina fingeravtryck på knivskaftet och hugga sig själv.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in