Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-26, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Brottsrubriceringen har ju förstås inget med planeringen eller inte planering att göra. Det handlar om uppsåt.

Slår man någon med en hammare i huvudet, sen går och hämtar en kniv och slutför jobbet med flera knivhugg har man uppsåt att döda. Det är liksom tvärkört om man ger sig på en medvetslös människa med kniv.

Så är det, vilket jag skrivit tidigare. Planeringen är en del av uppsåtet så nog har det med rubriceringen att göra i allra högsta grad.
Citera
2014-06-26, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Styckmördaren i Boden lät huvudet sitta kvar.

Satt ögonen kvar?
Citera
2014-06-26, 22:08
Medlem
Hon kanske såg till och ha LLs ansiktet bortvänt medan hon höll på
Citera
2014-06-26, 22:10
Medlem
Och exakt hur hade Jonna tänkt sig komma undan med misshandel och vållande till annans död??
Citera
2014-06-26, 22:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Satt ögonen kvar?
Citera
2014-06-26, 22:12
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Styckmördaren i Boden lät huvudet sitta kvar.
Ja, det beror självklart på hur känslokall man är.
Det är möjligt att JH lämnade huvudet kvar, hon verkar ju ha agerat rätt kallt.

Här visar Leif GW hur en styckning vanligtvis går till.
http://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA&feature=kp
Citera
2014-06-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Och exakt hur hade Jonna tänkt sig komma undan med misshandel och vållande till annans död??

Kan hon hypotetiskt hävda självförsvar att hon försvarade sig mot LL? Men hon brukade ju övervåld och överrumplade henne samt då borde JH ha försvarsskador, även LL men hur kolla den kroppen nu?
Citera
2014-06-26, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Ja, det beror självklart på hur känslokall man är.
Det är möjligt att JH lämnade huvudet kvar, hon verkar ju ha agerat rätt kallt.

Här visar Leif GW hur en styckning vanligtvis går till.
http://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA&feature=kp
Vad vi diskuterar är "ofullständig styckning" utan att veta på vilket sätt den var ofullständig. Det kan tänkas att bara en arm sitter kvar. Paketet blev hanterligt ändå.
Citera
2014-06-26, 22:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Så är det, vilket jag skrivit tidigare. Planeringen är en del av uppsåtet så nog har det med rubriceringen att göra i allra högsta grad.
Ja så tolkar jag det iaf. Planering (överläggning, berått mod) är ju det som skiljer mord från dråp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord#Sverige

Så stämmer det som skrivs i tråden så verkar hon ju redan ha erkänt mord så stämmer resten av utredningen överens med det så verkar det ju redan klart. Vad fan gör försvaret kan man ju fråga? Har hon blivit tilldelad en advokat än eller kör hon utan?
Citera
2014-06-26, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Skadan i handen skulle kunna styrka att bråk uppstod. Här är Jonnas försvar:

- Herr ordförande;
jag var alltså på väg att snickra upp den där takspegeln som JA hade längtat efter att få ovanför sängen...det skulle bli en porrig överraskning, därför smög jag runt i buskarna till han gick till jobbet med en hammare och såg.

Döm om min förvåning när LL öppnade dörren och berättade att hon redan satt upp den. Det blev svart för mig, och när hon attackerade mig med en kniv så hann jag parerar med handen som skadades, och i tumultet råkade jag få in ett slag med hammaren som knappt snuddade huvudet, det var nödvärn - jag lovar.

LL ramlade ner, olyckligtvis på sin kniv, flera gånger, det var inget jag kunde förhindra.

Citera
2014-06-26, 22:18
Medlem
HectorPis avatar
Citat:

Jo det är ju svårt att planera att ta nån av daga utan att ha uppsåt att döda förstås!

Men det är alltid mord så länge det inte finns nån förmildrande omständighet som kan ge rubriceringen dråp.

Sorry dock! Svarade bara av gammal vana. Det brukar alltid råda förvirring kring detta av nån anledning här i trådarna!
Citera
2014-06-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Eller, som föreslagits tidigare några ggr, hon hade ringt och/eller sms:at och han har inte svarat, vilket hon tolkade som att han var med henne. På onsdag morgon åkte hon dit och kanske stod LL:s bil där?

Ja precis, jag tror inte det var något svårt att räkna ut/ta reda på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in