Agerandet efteråt är, precis som du säger, uppseendeväckande.
Hon har precis dödat en människa och därigenom passerat en gräns - som det visserligen är sällsynt att människor överträder, men som jag tror alla människor har kapacitet att göra givet vissa omständigheter.
Men det hon sedan gör är något som såväl statistik som psykologi ger vid handen inte ska ske. Hon styckar kroppen - något som långt ifrån alla människor skulle klara av. Inom loppet av bara några timmar har hon sedan genomfört en nästan fullständig styckning, tagit sig till arbetet och lyckas upprätthålla skenet så pass mycket att åtminstone ingen på jobbet misstänkte att något var fel.
Här infinner sig en rad möjliga förklaringar.
Den som jag
inte tror på är den som utgår ifrån en patologisering av JH:s reaktion: att hon skulle uppvisa psykopatiska drag, vara helt känslokall och oberörd etc.
Kvar finns, i mitt tycke, två andra möjliga förklaringar:
Den första att JH tillhör den kategori av människor som har lätt att behålla sin sinnesnärvaro i extrema situationer. (Den person som utan att tveka och med stor närvaro springer efter brandsläckaren när en brand har brutit ut, medan alla andra får panik och hoppar ut genom ett fönster, bara för att ta ett exempel.) Hon skulle alltså uppvisa en typ av egenskap som efterfrågas inom en rad yrken - polis, räddningstjänst, militär - men som här fick tjäna helt andra syften. Kort sagt: omedelbart efter att ha dödat LL återfår JH sin sinnesnärvaro, överblickar situationen, kalkylerar sina handlingsalternativ (men väljer det kanske dummaste). Sedan genomför hon det alternativet.
Den andra alternativet är att hon faktiskt befann sig i någon form av chocktillstånd efteråt. Inte så att hon blev katatonisk eller bröt samman, det vittnar hennes aktivitet efter mordet om. Men eftersom chock och akuta stresstillstånd har olika uttrycksformer, kan hon hamnat i ett tillstånd av dissociation, avskärmning och automatiskt beteende och befunnit sig i detta tillstånd under styckningen och genom hela eftermiddagen.
Svaret på denna fråga tror jag dock kommer att ges när det uppenbarar sig hur hon agerade från eftermiddagen och framåt. Tipset till polisen på kvällen, exempelvis, var kom det ifrån? Kan det ha varit JH som erkände för omgivningen vad hon hade gjort? I så fall: När, hur, varför och i vilket tillstånd gjordes detta erkännande?
Det kan ge en fingervisning om hur det hela gått till.
Citat:
Ursprungligen postat av
HectorPi
Jag håller helt med dig. Jag har också djupdykt i de spår som finns efter henne på internet. Det vore mycket lättare om allt kunde förklaras med en psykisk störning, men precis som du påpekar handlar det nog mer om mig än om verkligheten.
Det jag dock inte kan slå skallen kring är följande.
Tidsramen antyder att hon gått från totalt ursinne och dödligt våld, till att hinna lugna ner sig och inse vad som hänt. Men hon flyr inte nu. Hon anmäler inte sig själv. Hon gör istället något som extremt få människor har mage att klara av. Det tar en bra stund att bli klar med jobbet. Fundera lite på hur extremt vidrig processen är..
Nu åker hon till arbetet. Hon har sinnesnärvaro att anmäla att hon måste gå lite tidigare. Hon har hela tiden, i alla fall nått klädesplagg på sig som påminner om vafan hon gjort. Arbetskamraterna märker inget utöver det vanliga..
Jag kan inte förstå det där. Det går bara inte. Speciellt inte som jag precis som du inte hittar något under fyra års bloggande som ens antyder att hon har detta i sig.