Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gumman70
Men tänk lite själv. JA släpptes mkt tidigt dock är han ju inte helt avskriven från utredningen vad jag har läst mig till (kan ha missat så rätta mig gärna) o han hade aldrig släppts om han hade hjälpt JH på något sätt. Att han var intressant i början beror ju på att mordet skedde i hans lght...JH har ju berättat för polisen att hon bett JN om hjälp o att han inte ville hjälpa henne. Hon har alltså gett JN ett "alibi" o då polisen är klara (?)med deras bostad så kunde han nu släppas.

Jag skrev att det kan ha förekommit kontakt mellan JH och JA.

Eftersom det verkar som att JH har mördat och styckat en kropp i hans lägenhet finns ju möjligheten att hon pratat med honom om något.
Citera
2014-06-26, 15:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Jag skrev att det kan ha förekommit kontakt mellan JH och JA.

Eftersom det verkar som att JH har mördat och styckat en kropp i hans lägenhet finns ju möjligheten att hon pratat med honom om något.

Vad vill du ha sagt? Att JH:s chanser att få en framtid med JA hade kvarstått om hon hade ringt och berättat för JA att hon mördat LL i hans lägenhet och ville ha hjälp med styckningen?
JH tyckte ju hon var en bättre flicka för JA än LL och då är det ju dumt att han får reda på att hon mördar.. Inget fina flickor gör.
Hon ringde JN om hjälp, kanske för att han sedan kanske kunde förolyckas och ta med sig sanningen om den försvunna 22-åringen i graven. Det sistnämnda vet vi inte och kommer inte få reda på heller, för det slutade på annat sätt.
Citera
2014-06-26, 15:13
Hon jobbar(jobbade) som PA ensam, hennes arbetskamrater kunde enbart sett henne i början och slutet av passet när dem byttes av. Av källa ville hon gå tidigare för att hinna med ett tåg. Om chefen anmälde henne vet jag inte. Hennes pass skulle sluta 22.00 så möjligt att hon vart tagen utanför jobbet.
Citera
2014-06-26, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wokiliwo
Hon jobbar(jobbade) som PA ensam, hennes arbetskamrater kunde enbart sett henne i början och slutet av passet när dem byttes av. Av källa ville hon gå tidigare för att hinna med ett tåg. Om chefen anmälde henne vet jag inte. Hennes pass skulle sluta 22.00 så möjligt att hon vart tagen utanför jobbet.

Vilket förklarar att ingen märkte något speciellt. JH var nog ganska uppriven och ångestfylld här framåt kvällen. Hur skall hon bemöta JN som nekade henne hjälp tex? Hur går man hem till någon som vet om att man mördat en annan?

När sökte JH vård för sin sårskada i handen? Var det före eller efter jobbet?
Citera
2014-06-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vad vill du ha sagt? Att JH:s chanser att få en framtid med JA hade kvarstått om hon hade ringt och berättat för JA att hon mördat LL i hans lägenhet och ville ha hjälp med styckningen?

JH tyckte ju hon var en bättre flicka för JA än LL och då är det ju dumt att han får reda på att hon mördar.. Inget fina flickor gör.

Hon ringde JN om hjälp, kanske för att han sedan kanske kunde förolyckas och ta med sig sanningen om den försvunna 22-åringen i graven. Det sistnämnda vet vi inte och kommer inte få reda på heller, för det slutade på annat sätt.

Du tycker att stycka en kvinna i en mans lägenhet är att försäkra sig om att man framstår som en fin flicka då?

Jag tycker att det hon tagit sig för och gjort, åtminstone slagit ihjäl i LL och styckat henne talar för att hon kan ha gjort annat som inte var så smart heller. Som att ta kontakt med JA.

Just det faktumet att hon antingen lämnat lägenheten stökig eller extra städad kan ju fått henne att vilja påstå något till JA så att han inte skulle fundera på varför. Om hon nu var så intresserad av att han inte skulle få veta.

Hursomhelst så förefaller det ju inte som hon kallblodigt hade tänkt mörda henne i alla fall om man utgår från att hon ville dölja det för JA. När hon mördar LL i hans lägenhet alltså.

Men så finns det påståenden om hot och slagsmål. Så det ska bli intressant att läsa vad vittnen säger om detta.
Citera
2014-06-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Riktigt så dum i huvudet tror jag inte att hon är. Om hon hade planerat att döda sin rival OCH sin sambo borde hon i samband med den planen ha kunnat räkna ut att det skulle ha blivit hon själv som skulle ha fått snuten efter sig. Vem skulle annars ha blivit misstänkt för dessa båda försvinnanden? JA? Det skulle inte ha gynnat henne om hon nu är så beräknande som du tycks tro.
Citera
2014-06-26, 15:37
Medlem
FUP-12s avatar
Agerandet efteråt är, precis som du säger, uppseendeväckande.

Hon har precis dödat en människa och därigenom passerat en gräns - som det visserligen är sällsynt att människor överträder, men som jag tror alla människor har kapacitet att göra givet vissa omständigheter.

Men det hon sedan gör är något som såväl statistik som psykologi ger vid handen inte ska ske. Hon styckar kroppen - något som långt ifrån alla människor skulle klara av. Inom loppet av bara några timmar har hon sedan genomfört en nästan fullständig styckning, tagit sig till arbetet och lyckas upprätthålla skenet så pass mycket att åtminstone ingen på jobbet misstänkte att något var fel.

Här infinner sig en rad möjliga förklaringar.

Den som jag inte tror på är den som utgår ifrån en patologisering av JH:s reaktion: att hon skulle uppvisa psykopatiska drag, vara helt känslokall och oberörd etc.

Kvar finns, i mitt tycke, två andra möjliga förklaringar:

Den första att JH tillhör den kategori av människor som har lätt att behålla sin sinnesnärvaro i extrema situationer. (Den person som utan att tveka och med stor närvaro springer efter brandsläckaren när en brand har brutit ut, medan alla andra får panik och hoppar ut genom ett fönster, bara för att ta ett exempel.) Hon skulle alltså uppvisa en typ av egenskap som efterfrågas inom en rad yrken - polis, räddningstjänst, militär - men som här fick tjäna helt andra syften. Kort sagt: omedelbart efter att ha dödat LL återfår JH sin sinnesnärvaro, överblickar situationen, kalkylerar sina handlingsalternativ (men väljer det kanske dummaste). Sedan genomför hon det alternativet.

Den andra alternativet är att hon faktiskt befann sig i någon form av chocktillstånd efteråt. Inte så att hon blev katatonisk eller bröt samman, det vittnar hennes aktivitet efter mordet om. Men eftersom chock och akuta stresstillstånd har olika uttrycksformer, kan hon hamnat i ett tillstånd av dissociation, avskärmning och automatiskt beteende och befunnit sig i detta tillstånd under styckningen och genom hela eftermiddagen.

Svaret på denna fråga tror jag dock kommer att ges när det uppenbarar sig hur hon agerade från eftermiddagen och framåt. Tipset till polisen på kvällen, exempelvis, var kom det ifrån? Kan det ha varit JH som erkände för omgivningen vad hon hade gjort? I så fall: När, hur, varför och i vilket tillstånd gjordes detta erkännande?

Det kan ge en fingervisning om hur det hela gått till.

Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Jag håller helt med dig. Jag har också djupdykt i de spår som finns efter henne på internet. Det vore mycket lättare om allt kunde förklaras med en psykisk störning, men precis som du påpekar handlar det nog mer om mig än om verkligheten.

Det jag dock inte kan slå skallen kring är följande.

Tidsramen antyder att hon gått från totalt ursinne och dödligt våld, till att hinna lugna ner sig och inse vad som hänt. Men hon flyr inte nu. Hon anmäler inte sig själv. Hon gör istället något som extremt få människor har mage att klara av. Det tar en bra stund att bli klar med jobbet. Fundera lite på hur extremt vidrig processen är..
Nu åker hon till arbetet. Hon har sinnesnärvaro att anmäla att hon måste gå lite tidigare. Hon har hela tiden, i alla fall nått klädesplagg på sig som påminner om vafan hon gjort. Arbetskamraterna märker inget utöver det vanliga..

Jag kan inte förstå det där. Det går bara inte. Speciellt inte som jag precis som du inte hittar något under fyra års bloggande som ens antyder att hon har detta i sig.
Citera
2014-06-26, 15:44
Medlem
Willow1s avatar
Men lek med tanken att hon i sitt inre fantiserat om att slå ihjäl sin rival, bara legat där och tänkt hm! Jag skulle göra så! Eller tänkt hur blir man då av med brottet. Jag tror att om man ska stycka någon måste det farit genom huvudet på något sätt. Sen tror jag styckningen skett på två platser. Först en snabb delning för att kunna flytta en otymplig kropp. Sen har hon nog haft eller skaffat sig info om vilka brott som är svårlösta. Samtalet till JA tror jag var att kontrollera hur hans dag flöt på så hon hann fixa till eventuella spår, men hon glömmer LL's telefon. Och när JA ringer den är den i lägenheten. Han tycker det är väldigt konstigt och börjar ringa runt till vänner eller möjligen har JH skickat skrämmande sms till Lollo och det är ju inget nytt men dessa är dax färska. Hennes vänner har inte sett henne och hon är inte på jobbet, vad är nästa steg?
Citera
2014-06-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Av alla teorier angående JHs sinnestillstånd den dagen så låter dina två alternativ definitivt (för mig) som de mest troliga.
Citera
2014-06-26, 15:52
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Kvinnan slog själv larm till polisen efter styckmordet.
Enligt den 24-årige mannens försvarsadvokat var det han som övertygade henne att kontakta polisen.

http://www.expressen.se/nyheter/24-arig-man-ar-slappt-efter-askersund-mord/

Om detta stämmer blir det intressant att se vad som gjorde att han satt häktad.
Citera
2014-06-26, 15:56
Medlem
Kanske det har diskuteras tidigare.
Expressen skriver om föremål som användes i styckmordet:
"– Det är föremål som finns i de flesta hem ute på landet och i vanliga hus. Vi pratar om verktyg du har när du snickrar, hamrar och spikar, knivar, säger Göran Schwartz.
............
– Jag har jobbat med ärenden där man har börjat såga på kroppar, men inte gått hela vägen, säger Schwartz"

Jag får den uppfattningen att JH använde hammare för att döda LL och därefter styckade hon kroppen med såg och kniv. Hammare kan krossa huvudet och och ansiktet på så sätt att de ser väldigt illa ut.

Edit: Kanske var därför som polisen sagt att kroppen var i delar och illa tilltygad.
Senast redigerad av matematiker 2014-06-26 kl. 16:13.
Citera
2014-06-26, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
http://www.expressen.se/nyheter/24-arig-man-ar-slappt-efter-askersund-mord/

Om detta stämmer blir det intressant att se vad som gjorde att han satt häktad.

Det faktum att han inte ringde Polisen direkt, samt att man behövde verifiera uppgifterna tekniskt och i förhör.

Det tar tid att utreda helt enkelt. Uppenbarligen har de haft kontakt efter det att hon frågat om hjälp, och den kontakten måste utredas. Polisen kan ju inte veta om hon lyckades övertala JN till slut, sådant måste kollas.

Nu vet vi att det var JH som ringde och erkände - hon insåg att spelet var över kl.22 på kvällen.
När åkte hon från jobbet?

Antar att hon åkte hem och där var JN och undrade vad fan som hänt...

EDIT: märkligt att advokaten droppar uppgiften om att det var JH som ringde - brukar inte det vara yppandeförbud inledningsvis i mordutredningar?
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-06-26 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in