2014-06-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du kan ju börja med att läsa in dig på det vi diskuterar, det är ju en möjlighet.
Jag är inläst, men tror inte att den exakta formuleringen har lagts ut i tråden. Någon som har sidhänvisning?
Citera
2014-06-25, 22:45
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du kan ju börja med att läsa in dig på det vi diskuterar, det är ju en möjlighet.

Hm... Kan man inte vara lite överseende med att det är ett gigantiskt material, med massor av detaljer att hålla reda på. Jag minns inte heller hur brevet var formulerat... men tycker att det är intressant att diskutera det - eftersom brevet är ett belägg för kontakt mellan terapeut och polis, och eftersom man kan ställa sig frågan vad det betyder.

Ibland tycker jag att man blandar ihop motiv med fakta. T.ex "ute efter pengar och berömmelse". Ja, var det Bergwall, Norell, Kwast, Råstam, Mattson eller Gubb-Jan som var mest ute efter pengar och berömmelse?

"Aldrig att hon redan 2002 förstörde sina möjligheter till ära och berömmelse".
OK men om vi antar att Ståhle LJÖG FÖR PENTTINEN i det där brevet. Som JagHarEnLiten hävdar. Varför gjorde hon det?
Citera
2014-06-25, 23:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK det här har jag totalt missat. Men... Jag vet inte, de kopierar alltså grejer hos försvarsadvokaten - ur opublicerat material. Valda delar får man väl anta. Om Bergwall fått det av terapeuten till skänks, så är det kanske all right ändå, annars kanske det hade varit stöld? Hon är ju död, tantan. Norell kan inte gå i svaromål. Och boken gavs ju aldrig ut. Till skillnad från Mattsons t.ex. Jag gillar det inte.
SB säger sig ha hittat manuskriptet under en massa skivkonvolut. - Eftersom MN velat skriva en bok om TQ hade SB fått en utskrift av det ofullbordade verket. MN verkar ha betraktat SB som en medförfattare eftersom hon bett honom att godkänna titeln "TQ:s värld" (detta ska framgå av själva manuskriptet). - Så med tanke på innehav och innehåll så kan man med fog säga att manuskriptet numera ingår i SB:s värld.
Citera
2014-06-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SB säger sig ha hittat manuskriptet under en massa skivkonvolut. - Eftersom MN velat skriva en bok om TQ hade SB fått en utskrift av det ofullbordade verket. MN verkar ha betraktat SB som en medförfattare eftersom hon bett honom att godkänna titeln "TQ:s värld" (detta ska framgå av själva manuskriptet). - Så med tanke på innehav och innehåll så kan man med fog säga att manuskriptet numera ingår i SB:s värld.
Jo tack, det där visste jag, bara inte att det fanns hos försvarsadvokaten idag. Men det är kanske inte så konstigt.
Citera
2014-06-25, 23:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det gjorde hon med säkerhet inte. Hon kanske påstår att hon gjorde det. Men aldrig att hon redan 2002 förstörde sina möjligheter till ära och berömmelse.

Men numera är de nog förstörda. Hon vill väl inte att barnbarnen en dag ska hitta skiten, och sälja ut henne som den största idioten inom psykoanalysens historia.
Många av hennes rafflande anteckningar från terapin finns intagna i "TQ:s värld".
Citera
2014-06-25, 23:39
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Var inte BS medförfattare, det har jag läst
Citera
2014-06-26, 00:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
...

"Aldrig att hon redan 2002 förstörde sina möjligheter till ära och berömmelse".
OK men om vi antar att Ståhle LJÖG FÖR PENTTINEN i det där brevet. Som JagHarEnLiten hävdar. Varför gjorde hon det?

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte vet vad det är för brev som diskuteras. Du har blandat ihop mig med någon. Men jag är naturligtvis mycket intresserad av vad det är för brev och vad som stod i det. Det borde väl finnas kvar då det är en officiell handling?
Citera
2014-06-26, 00:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Många av hennes rafflande anteckningar från terapin finns intagna i "TQ:s värld".

Borde vara dags att ge ut det i bokform.
Citera
2014-06-26, 06:31
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Frågeställningen är allmänt hållen; vad föranleder den ledande frågan?

Fattar du inte ens det din efterblivna idiot?

Först ljuger du och påstår: "SB efter avgiftning och utebliven terapi: Inga fler polisutredningar – Läkande tystnad "

Återigen: Det framgår klart av rmv:s utredning att han gick i terapi fram till 2004 efter det hade han kontakt med sin terapeut fram till 2008, men då handlade det om glesa samtal av stödjande karaktär. Det han vägrade delta i var den dagliga vården på Säter och riskbedömningar.

"I april 2004 beskrev Bergwall för sin terapeut att han i positiv bemärkelse haft tillgång till sitt psykiska inre, och att de destruktiva fantasierna och erfarenheterna var borta. Han föreslog en paus i terapisamtalen då han behövde vila. Bergwall hade sedan fram till avslutningen 2008 glesa kontakter med sin terapeut, där innehållet av samtalen var av stödjande karaktär."

Sedan påstår du när du motbevisats: "Den terapin lär ha skilt sig radikalt från tidigare seanser eftersom SB vid den tidpunkten inte lät sig drogas längre. "

Barnknullarn gick fortfarande hos Ståhle fram till och med 2008, det skriver överåklagare Björn Ericsson:

"Sture Bergwall tog själv initiativ till att erkänna det aktuella mordet och han vidhöll sitt erkännande under utredningen, som pågick drygt ett år och vid tingsrätten. Sture Bergwall har träffat chefspsykologen Birgitta Ståhle en gång per månad fram till september 2008, dvs. i drygt elva år, och under denna tid aldrig antytt att han har för avsikt att återta sitt erkännande.”
Citera
2014-06-26, 06:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Annars verkar hon ju att ha haft täta kontakter med rättsväsendets representanter:

Hur vet du det? Du hänvisar till ett brev?

Citat:
Dokumentation finns också i form av ett brev BS 030808 skrev till fhl SP vari meddelades att hon 2002 då TQ avbröt sin terapi städade bort alla sina anteckningar rörande TQ.

Nu avbröt han ju inte terapin. Sista domen var 21 juni 2001. Vad har det för betydelse? Utveckla gärna vad det har haft för betydelse för rättsprocessen att Ståhle skrev ett brev till SP 030808?
Citera
2014-06-26, 06:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Du är väldigt säker - varför tror du det? Det är väl inte helt säkert att innehållet är till SB:s fördel? Men framförallt, inte så många saker man kan vara helt säker på i den här historien, så varför låtsas vara säker på att manuskriptet finns hos advokaten?

Om materialet överhuvudtaget finns så hade Thomas Ohlsson givetvis utnyttjat det vid resningsansökningarna, hur kan man tro något annat?

Pedofilen skrev tydligen egna anteckningar i samband med terapin. Det kanske är dom som Thomas Olsson har? Överåklagare Björn Ericsson skriver i resningsbeslutet angående Levi:

”Det finns påståenden om att han fört egna anteckningar i en dator som han använt i terapin och det framgår att terapin innehållit berättelser om de olika brott som Sture Bergwall erkänt. Kontrollen i brottsutredningen över hur berättelserna vuxit fram och vilken extern information som Sture Bergwall haft har blivit begränsad.”
Citera
2014-06-26, 12:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Var inte BS medförfattare, det har jag läst
Ja, det skulle man ju kunna tro eftersom många av hennes anteckningar från TQ-terapin ingår - men hon har i tel.samtal med HR förnekat att hon [ensam] skulle ha skrivit någon bok:
http://www.youtube.com/watch?v=i5cKTIgQ_Xk (22:10)

Man kan förstås tänka sig möjligheten att den maktfullkomliga MN ville stå som ensam författare och att BS bara kontinuerligt matade MN med senaste nytt från serimördarfronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in