2014-05-24, 10:44
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag är ingen förespråkare till argument ad populum, men en stor del av jorden befolkningen är nog övertygade om att det finns en Gud, inte alla dock. Varför dessa har blivit övertygade är nog för att de har fått någon form av bevis eller indikation. Jag tror inte att folk kan bara välja att tro på något utan något bevis. Kan du t.ex. övertyga någon att tro på tomten? Det är väldigt svårt. Men ändå tror en stor del av jordens befolkning på Gud. Hur kommer det sig?

Folk började nog tro på Gud bara för att dom ville ha något att tro på, livet kändes väl mer meningsfullt då. Så du menar att t.ex barn till föräldrar som är väldigt troende av sig vill först ha bevis för att dom ska börja tro på deras föräldrars Gud? Nej, det lär dom sig redan när dom är små att dom bara ska tro på det.

Om nu du tror att alla tror på Gud eftersom dom har blivit övertygade från bevis eller indikation, har du några exempel på vad det isåfall skulle kunna vara ?
Citera
2014-05-24, 10:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag är ingen förespråkare till argument ad populum, men en stor del av jorden befolkningen är nog övertygade om att det finns en Gud, inte alla dock. Varför dessa har blivit övertygade är nog för att de har fått någon form av bevis eller indikation. Jag tror inte att folk kan bara välja att tro på något utan något bevis. Kan du t.ex. övertyga någon att tro på tomten? Det är väldigt svårt. Men ändå tror en stor del av jordens befolkning på Gud. Hur kommer det sig?

Det kommer sig sannolikt av att vi har utvecklats till att utgå från att allt eller det mesta som sker har en medveten orsak i form av en agent, dvs någon som agerar. Det är förstås på tok fel, men det är så vi är ihopskruvade. Och nej, jag tror inte att någon skruvat ihop mig; det var en metafor.
Citera
2014-05-24, 12:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Folk började nog tro på Gud bara för att dom ville ha något att tro på, livet kändes väl mer meningsfullt då. Så du menar att t.ex barn till föräldrar som är väldigt troende av sig vill först ha bevis för att dom ska börja tro på deras föräldrars Gud? Nej, det lär dom sig redan när dom är små att dom bara ska tro på det.

Om nu du tror att alla tror på Gud eftersom dom har blivit övertygade från bevis eller indikation, har du några exempel på vad det isåfall skulle kunna vara ?

Ja, man kan övertyga sitt barn att tro på Gud eller vad som helst, men vuxna kan man inte övertyga lika lätt. Vuxna behöver bevis för att bli övertygade. De flesta som tror på Gud har blivit övertygade att Gud finns och var och en har sin egen berättelse. Ett exempel är att folk har dött och återvänt tillbaka till livet eller att folk blivit övertygade att de religiösa skrifterna stämmer med mera.
Citera
2014-05-24, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Religiösa tror på Gud eftersom de har bevis, kanske inte empiriska bevis direkt.

Tänker du t.ex. på sånt som Intelligent Design-postulatet? Det står inte för skott heller, vilket du borde veta som förgäves har försökt validera det.
Citera
2014-05-24, 12:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ja, man kan övertyga sitt barn att tro på Gud eller vad som helst, men vuxna kan man inte övertyga lika lätt. Vuxna behöver bevis för att bli övertygade. De flesta som tror på Gud har blivit övertygade att Gud finns och var och en har sin egen berättelse.
De flesta religiösa har samma religion som sina föräldrar, vänner, omgivning, ort, stad, region, land osv. Vilken slutsats kan man dra ifrån det?
Citat:
eller att folk blivit övertygade att de religiösa skrifterna stämmer med mera.
Detta stämmer såklart.

Citat:
Ett exempel är att folk har dött och återvänt tillbaka till livet

Men detta är rent nonsens. Aldrig någonsin har någon form av återuppståndelse observerats, lika lite som Big-foot, Gud, Ufon, eller tekannor runt mars observerats.
Citera
2014-05-24, 12:44
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Man kan inte börja tro på någonting förrän man har bevis. Religiösa tror på Gud eftersom de har bevis, kanske inte empiriska bevis direkt.
Det heter inte bevis när det inte empiriskt kan bevisas.. då heter det känsla & tro - således tror människor på gud=något oskönjbart icke-eisterande, utefter sina emotionella behov att SKAPA SIG, UPPFATTNING.. ... det har INGET med bevis att göra. Det har med FANTASI att göra, fantasi är förvisso också en nödvändighet... men fantasi kan aldrig likställas med bevis.

som sagt : bevis = empiriskt säkerställt

Gud har aldrig säkerställts ( gud är ännu enbart ett namn påkommet av Människan, ett uttryck..) empiriskt och finns således inte i veritabel begreppsvärld att konstruktivt hantera, enbart i hypotetiskt uppställda på emotioner uppställda upplevelsebaserad önsketänkande - där, kan man givetvis aldrig säga emot någon, då ens vilja önskan och behov av drömmar är varje mans frihetliga rättighet.

dock finns inte ens en bärande tes, som håller.. vad gäller gud , men massor av poteiskt fantasifulla beskrivningar... att beskriva något, har människan alltid gjort.. en beskrivning är fortf. en beskrivning.. det säger inget om att det beskrivna objektets realitet el. existens, då människans psyke just är format att kunna föreställa sig abstraktioner.. så när du pratar om gud, pratar du om andra människors tankegångar/tankeflöden, så enkelt är det.

Gud är kort sagt, en rundgång i mänsklig interaktivitet!
Senast redigerad av BlackJewel 2014-05-24 kl. 12:48.
Citera
2014-05-24, 13:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ja, man kan övertyga sitt barn att tro på Gud eller vad som helst, men vuxna kan man inte övertyga lika lätt. Vuxna behöver bevis för att bli övertygade. De flesta som tror på Gud har blivit övertygade att Gud finns och var och en har sin egen berättelse. Ett exempel är att folk har dött och återvänt tillbaka till livet eller att folk blivit övertygade att de religiösa skrifterna stämmer med mera.

Hur många har i vuxen ålder, efter att aldrig hört talas om någon gud blivit övertygade om att en specifik gud eller ens någon gud existerar? Nej, just det. Det finns en anledning att jesuitcitatet "ge mig det sjuåriga barnet, och jag skall ge dig mannen" existerar, och att filmen Jesus Camp existerar, och att amerikanska fundamentalister vägrar låta sina barn gå i en riktig skola och undervisar dem i hemmet.
Citera
2014-05-24, 13:27
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ett exempel är att folk har dött och återvänt tillbaka till livet...

Lustigt att du skulle säga det. Jag har läst en hel del nära-döden-upplevelser och snackat med folk som haft det. Och ingen av dom hundratals historier jag läst eller personer jag talat med, har bekräftat att Kristendomen är den "rätta" tron. Tvärtom, har det allmänna konsensus varit att religion är betydelselös. Homosexualitet (precis som heterosexualitet) är en gåva från Gud och absolut ingen synd. Både Big Bang och Evolutionen är validerade av många nära-döden-upplevelser. Det riktigt fina är också att desto religiösare man är desto större risk att man gör övergrepp mot mänskligheten p.g.a. att man ignorerar verkligheten i förmån för "heliga" skrifter. Allt detta och mycket mycket mer har jag lärt mig av andras nära-döden-upplevelser. Är allt detta sant? Jag vet inte, men det är i alla fall intressanta observationer om man är kapabel att ta till sig det.
Citera
2014-05-25, 21:55
Medlem
nobbe82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Att han inte ger sig tillkänna, då finns nämligen inte diskussionen.
Skulle Gud indikera sin existens idag kommer all tid gå åt till just existensfrågan, inte hans bud.

Hur tänker du nu?

Om Gud hade givit sig till känna hade ju all tid kunnat gå till hans bud, ist för tröttsamma evighetsdiskussioner gällande hans existens.
Citera
2014-06-18, 23:05
Medlem
Men nu är det så att gudstroende är kritiklösa trots att det nu är år 2014, dom har bara sin tro att hänvisa till men inga objektiva referenser som bevis. Det anses i modern tid logiskt och rationellt att tro på Gud även fast gudstroende fortfarande inte har några bevis.
Citera
2014-06-19, 09:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Men nu är det så att gudstroende är kritiklösa trots att det nu är år 2014, dom har bara sin tro att hänvisa till men inga objektiva referenser som bevis. Det anses i modern tid logiskt och rationellt att tro på Gud även fast gudstroende fortfarande inte har några bevis.

Nu är det väl överlag pådyvlande, inkompetente och/eller okunniga teister som menar att dom har objektiva referenser. Flertalet teister är vettiga nog till att hålla sig till TRO (hurvida ett sånt flertal av vettiga teister också finns inom islam är det dock svårt att säga).
Citera
2014-06-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostwisdom666
Det var inte gud som skapade människan, det var utomjordingarna Annunaki. Svarta var först på planeten jorden. Utomjordingarna Annunaki kom hit till planeten jorden och såg att den var fylld med resurser. Dom skapade då svarta som då var supermänniskor fysiskt. Svarta användes för att mjölka planeten jorden ur dess resurser. När Annunaki blev nöjda med hur mycket av jordens resurser dom hade till sitt förfogande så lämnande dom planeten jorden och lämnade deras skapelse (svarta människor) här i jorden.

Sedan så började svarta experimentera med apor. Dom lyckades korsa rhesus-apan med människan och så blev vita till. Därför så föds vita med svans, eftersom dom är muterade rhesus-apor http://www.youtube.com/watch?v=Bn9DjnbX1Ds

Är detta ett försök till att underhålla, eller är du helt väck i skallen på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in