Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
Vid brand i fastighet tar man ut med filt via trappor med tanke på att hiss ej skall användas
Naturligtvis är det inte arb.terapeut utan brandmän som håller i dessa utbildningar
Metoden är otroligt effektiv och nödvändig att kunna vid brand

Jag trodde inte att den metoden användes i Sverige längre. Det kanske är en geografisk fråga, i majoriteten av våra län/landsting lämnar personalen sjukhus eller vårdinrättningar i händelse av brand. All form av evakuering sköts helt och hållet av brandförsvaret som också är utbildade att kunna hantera och agera i dessa situationer.
Det är dels en försäkringsfråga och dels en arbetsmiljöfråga.
Sjukvårdspersonalen har inte som ansvar att agera i ett utrymningsarbete eftersom det kan skapa större skada.
Tidigare gjorde man så på vissa ställen, men idag är det isåfall mycket ovanligt.
Antalet patienter/brukare/vårdtagare i förhållande till antalet personer som ingår i personalgruppen är ju inte heller jämnt fördelad. Det innebär isåfall att personalen måste välja vilka de skall försöka rädda..och då är det plötsligt en etisk fråga.
Det innebär risk för att personalen skadar sig/förolyckas och själva fraktandet av patienter på filt i trappor eller liknande kan få enorma konsekvenser.
Citera
2014-06-25, 21:15
Medlem
BeYoNdTruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smuther
Ja, det är samma Jonna. Titta t.ex. på hennes profilbild på Badoo, där har hon samma håruppsättning som på google-bilderna. Har själv förvånats över att folk inte gottat sig mer i dessa bilder!

Precis, Spegar ingen snäll liten hästtjej direkt. Den här damen verkar stå i förbund med sin mörkare sida.

Visst kan väl jag spöka ut mej till halloween men oftast blir det festkort där man poserar som djävul ihop med nån fyllkaja. Och inte som detta, som mest verkar utsatt för att få utlopp för nåt.
Citera
2014-06-25, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cruelladevil
Tråkigt att du inte tagit bladet ifrån munnen tidigare då? Då hade det sluppits spekulera huruvida hon erkänt styckning eller inte. Tydligen tycker du det är försvarbart att döda/stycka en människa. En människa som har anhöriga som älskar henne...Vad har du för utbildning eftersom du kan dementera att hon är psykopat??? Det finns farligare människor än psykopater kan jag lova dej. Psykopat har fått en onödig negativ klang. Vissa kombinationer är etter värre än psykopatdrag. En diagnostiserad psykopat är inte så samvetslös som Jonna,kan jag lova! Läs på lite om psykopater innan du öppnar truten. Jag har levt ihop med en "psykopat" i 20 år...

Det är inte försvarbart att stycka en människa, men vem som helst kan enligt Sveriges främsta expert på psykologi & mord (däri ingår bla. begreppet psykopater) utföra ett utan att vara psykopat.

Jag är inte expert men kan lyssna på en. Kan du?
(FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.

Som någon skrev, om JH var psykopat skulle hon aldrig erkänna.
Citera
2014-06-25, 21:19
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Alltså vad fan...

Hon gick alltså tidigare för jobbet för att se om sin skada ... hur hänger tiderna ihop här? Började hon dagen med att slå ihjäl en kvinna, stycka henne, gå och jobba och låtsas som ingenting och sen ringa polisen i alla fall på kvällen?

Är det någon som kan tiderna riktigt bra här.
Det känns som att du inte riktigt läser i tråden? Det allra mesta du frågar om finns i trådenoch vad gäller tiderna får man en rätt bra bild av dem, om man läser i tråden. Ja hon började dagen med misshandel och vållande till annans död samt styckning. Började jobba kl 15. Vet inte när hon slutade men bad alltså om att få sluta tidigare iaf. Det har inte framgått vem som ringde polisen.
Citera
2014-06-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Då får vi utgå ifrån att vi fått svar på var hon dödade henne, att hon inte bar ut hela kroppen i en matta eller på en ullfilt, att hon gjorde allt detta själv och att hon hann med det innan JA kom hem.
Återstår vem som ringde till polisen 21:30 t.ex. Den personen måste ha vetat var kroppen fanns.
Säger igen den info jag har är att hon berättade det för sin arbetgivare! Å nu kom det ju fram att hon har jobbat efter styckningen. Det var alltså chefen som ringde polisen!
Citera
2014-06-25, 21:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callingelvis
Säger igen den info jag har är att hon berättade det för sin arbetgivare! Å nu kom det ju fram att hon har jobbat efter styckningen. Det var alltså chefen som ringde polisen!
Jaha, och chefen berättade var kroppen fanns?
Citera
2014-06-25, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asqwe
Jag trodde inte att den metoden användes i Sverige längre. Det kanske är en geografisk fråga, i majoriteten av våra län/landsting lämnar personalen sjukhus eller vårdinrättningar i händelse av brand. All form av evakuering sköts helt och hållet av brandförsvaret som också är utbildade att kunna hantera och agera i dessa situationer.
Det är dels en försäkringsfråga och dels en arbetsmiljöfråga.
Sjukvårdspersonalen har inte som ansvar att agera i ett utrymningsarbete eftersom det kan skapa större skada.
Tidigare gjorde man så på vissa ställen, men idag är det isåfall mycket ovanligt.
Antalet patienter/brukare/vårdtagare i förhållande till antalet personer som ingår i personalgruppen är ju inte heller jämnt fördelad. Det innebär isåfall att personalen måste välja vilka de skall försöka rädda..och då är det plötsligt en etisk fråga.
Det innebär risk för att personalen skadar sig/förolyckas och själva fraktandet av patienter på filt i trappor eller liknande kan få enorma konsekvenser.

Hahaha. Flashback när det är som bäst En expert som säger att personal inte skall rädda patienter i händelse av brand. Jag säger: Källa på det.
Citera
2014-06-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jaha, och chefen berättade var kroppen fanns?
Ja hon berättade hela historien för chefen
Citera
2014-06-25, 21:23
Medlem
feteprophetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Det hoppas jag fan också... men det daltas med as av denna kaliber tyvärr... horungen som tog ihjäl Natalie här i sundsvall för ett par år sedan fick skyddad identitet och flytt till sthlm.

Janne utförde en förbannat vidrig handling, och det är såklart avskyvärt att hon skyddas från det om att han efter vadå, 6-7 år kunde vara ute och leva ett vanligt liv igen.

Han högg ihjäl, åkte iväg 7 mil, grävde ner kroppen, åkte hem och deltog i sökande, ringde till folk och grinade om att folk trodde han skyldig.

Jag tror att denna Donna till och med kommer att få ett mildare straff en han. Brotten har ju ändå en del liknelser. Dock där LL blev styckad blev NR hoppas på och slagen med spadar för att passa i en grop. Fy fan
Citera
2014-06-25, 21:24
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Kanske JN som har tipsat polisen om var kroppen/kroppsdelarna låg?
Tanken har slagit mig. Någon i tråden skrev att hon berättat för sin chef, det är ju också en möjlighet... undrar hur det ska kännas att få höra nåt sånt...?
Citera
2014-06-25, 21:26
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det vet vi inte, hon säger inget om var kroppen styckades, enligt AB.
Okej, my mistake! Så då kan det fortfarande handla om matta eller ullfilt då.
Citera
2014-06-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callingelvis
Ja hon berättade hela historien för chefen
När skulle hon ha gjort det? Hon jobbade ju hela dagen och ville bara gå tidigt hem? Ringde hon chefen senare och berättade då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in