Citat:
Ursprungligen postat av
menelik
Själv gillar jag herrmodets utveckling mot allt
större rimlighet för vanliga konsumenter. Klassiskt herrmode förutsätter nära nog tillgång till skräddare och handskomakare, vilket
allt färre har råd med. Konfektion och etikett går inte särskilt bra ihop. Nåväl, på sikt ändras etiketten.
Har faktiskt måttbeställt ett par klassiska herrskor en gång. I Italien. Jag har breda fötter och vill därför inte ha spetsiga skor, vilket "finskor" vanligen är. Fick då höra att finskor inte får ha brett tåparti. Nåväl, jag stod på mig och fick mina fötter avritade på ett kartongblad. Resultatet blev ett par bekväma dojor. På fester såväl i Italien som här hemma fick jag ideligen höra att mina skor pga tåbredden såg ut som "arbets- eller arbetarskor". I det läget tyckte jag att jag lika gärna kunde köpa bråkdelen så dyra, svarta walkingskor och blanka upp dem lite.
Man ska inte bli
slav under klädkoden. Våra
klädkoder ändras hela tiden, just därför att någon eller några vågar bryta den.
Det kallas framsteg.

Några kommentarer på det jag fetmarkerat.
- Vad menar du med rimlighet? Finns ju otroligt mycket att välja på idag som både är snyggt och bekvämt.
- Skulle våga påstå att det aldrig varit så många som haft råd. Sen att folk inte prioriterar det är en annan sak.
- Tror inte någon här tycker att man ska vara slav under klädkoder utan att man ska kunna ha sin egen personliga stil. Det är dock stor skillnad på att vara en "slav" och att använda gympaskor till kostym.
- Klädkoderna ändras inte alls hela tiden. De är rätt stabila och det är därför det finns saker som kallas klassiska och som aldrig är fel. Att folk inte kan klä sig betyder inte att klädkoder ändras.
- Som tidigare skribenter svarat. All utveckling är inte framsteg och att folk har gympaskor till kostym och att 50-åriga män går med sandaler, 3/4-delsbyxor och Billabong-tshirts på stan (eller ens äger 3/4-delsbyxor) är definitivt ett tecken på förfall och inte framsteg.