2014-06-22, 18:03
Medlem
Ja jag måste säga att förskollärare är väl ett av världens mest överskattade titlar.
I min generation var det VÄLDIGT ovanligt att nån gick på dagis. Vi var hemma med våra mammor tills vi vid 6 års ålder började på "lekis" och nu undrar jag hur i Herrans namn vi kunde utvecklas till fullt fungerande individer?? Vi som inte hade LÄRARE och PEDAGOGER omkring oss från 1 års ålder!!

Jag vill verkligen ha ett bra svar på det!
Citera
2014-06-22, 18:11
Medlem
Vohkuns avatar
För att dagens mammor måste jobba och tjäna pengar för att försörja familjen. Det går inte att leva på 1 månadslön som man kunde förr i tiden. Båda föräldrarna måste jobba!
Senast redigerad av Vohkun 2014-06-22 kl. 18:14.
Citera
2014-06-22, 18:18
Medlem
ByeByeBostons avatar
Ja, det behövs som förvaring av barn p.g.a att skatteoket nuförtiden är så tungt att bägge föräldrarna måste jobba.
Citera
2014-06-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
För att dagens mammor måste jobba och tjäna pengar för att försörja familjen. Det går inte att leva på 1 månadslön som man kunde förr i tiden. Båda föräldrarna måste jobba!
Men måste man som ettåring tillbringa hela dagarna på ett ställe med LÄRARE och LÄROPLAN för det??
Citera
2014-06-22, 18:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxansurtant
Men måste man som ettåring tillbringa hela dagarna på ett ställe med LÄRARE och LÄROPLAN för det??
Det går ju att vända på frågan.

Ska man som förälder lämna bort sitt barn stora delar av dagen (pga jobb) så vill man kanske att den/de som tar hand om det har en viss utbildning? Motsatsen skulle ju vara helt outbildad personal, och vad säger att dessa skulle göra ett lika bra eller bättre jobb?
Citera
2014-06-22, 18:39
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:

Klart man inte behöver. Det är förvaring av barn för att deras föräldrar och far- och morföräldrar arbetar. De vill har lite stil på förvaringen därav namnet förskola och universitetsexamen för dagisfröknarna.
Citera
2014-06-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det går ju att vända på frågan.

Ska man som förälder lämna bort sitt barn stora delar av dagen (pga jobb) så vill man kanske att den/de som tar hand om det har en viss utbildning? Motsatsen skulle ju vara helt outbildad personal, och vad säger att dessa skulle göra ett lika bra eller bättre jobb?
Då räcker det alldeles utmärkt med t ex barnskötare. Det räcker med människor som har ett genuint intresse för barn och inte absolut måste analysera sönder varenda teckning. Frågan kvarstår; hur kunde det för 50 år sen räcka med en "vanlig morsa" som tog hand om sitt barn??
Citera
2014-06-22, 19:05
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:

Det är inte en optimal lösning, men vad finns det för andra alternativ?
Citera
2014-06-22, 19:07
Medlem
miklons avatar
Jag lämnar hellre mina barn till pedagogiskt genomtänkt verksamhet än till förvaring i alla fall. Sen kanske det skulle "räcka" med barnskötare, men å andra sidan är det mycket som vi har idag som man klarade sig utan för 50 år sen. Det kallas utveckling.
Citera
2014-06-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag lämnar hellre mina barn till pedagogiskt genomtänkt verksamhet än till förvaring i alla fall. Sen kanske det skulle "räcka" med barnskötare, men å andra sidan är det mycket som vi har idag som man klarade sig utan för 50 år sen. Det kallas utveckling.
Tycker du barnen är förståndigare nuförtiden jämfört med för kanske 40-50 år sen? Knappast, det blir ju bara värre o värre med våra barn. Barn/ungdomar mår ju sämre o sämre och skolresultaten är ju åt helvete för väldigt många.
Nä, förskolan är av ondo i den form den nu bedrivs och titeln förskollärare borgar INTE för en trygg o behaglig tillvaro för de små.
Citera
2014-06-22, 19:41
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Tycker du barnen är förståndigare nuförtiden jämfört med för kanske 40-50 år sen? Knappast, det blir ju bara värre o värre med våra barn. Barn/ungdomar mår ju sämre o sämre och skolresultaten är ju åt helvete för väldigt många.
Nä, förskolan är av ondo i den form den nu bedrivs och titeln förskollärare borgar INTE för en trygg o behaglig tillvaro för de små.
Jag är väldigt säker på att de flesta problem härstammar ifrån föräldrarnas uppfostringsmetoder.
Jämför dagens föräldrar med dåtidens!
Citera
2014-06-22, 19:41
Bannlyst
Dagens mammor kanske inte vill vara hemmafruar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in