2014-06-17, 06:28
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Du ska självklart ta kursen om du planerar någon form av studier som har med matematik att göra. 1c är nog bättre för HP-plugg men har du redan gjort boken en gång kan det bli tradigt. Kika i så fall gärna på Khan Academy eller kanske 2c istället.

Jag lär mig mest om det är roligt, utmanande eller nytt. Att repetera gammalt är tråkigt. Även om till exempel 2c är överkurs, så hjälper det dig att nöta in kunskaper från 1c då det till stor del bygger på det man lärt sig.

Jag höjde mig på KVA från 1.7 till 2.0 genom att läsa Ma2-5 och nöta lite grunder på Khan Academy. Jag tror det viktigaste man lär sig i de senare kurserna, ur ett HP-perspektiv, är att tackla problem på olika sätt.

Vilka delar ur Khan Academy kan du personligen rekommendera för HP-plugg, som du själv fann nyttiga?
Citera
2014-06-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Vilka delar ur Khan Academy kan du personligen rekommendera för HP-plugg, som du själv fann nyttiga?

Samma områden som du hittar i matteböckerna. Men det som jag tror hjälpte mest, såväl för hp som matte i övrigt, är att jag började från början och hoppade inte en övning. På så vis fick jag fyllt i alla luckor. Inför HP tror jag jag hade klarat av ~40% av vad KA hade att erbjuda.

Börja på typ "5th grade" och jobba dig uppåt.
Citera
2014-06-17, 09:02
Medlem
SweOs avatar
Citat:
Samma områden som du hittar i matteböckerna. Men det som jag tror hjälpte mest, såväl för hp som matte i övrigt, är att jag började från början och hoppade inte en övning. På så vis fick jag fyllt i alla luckor. Inför HP tror jag jag hade klarat av ~40% av vad KA hade att erbjuda.

Tack Wireman!
Citera
2014-06-17, 10:34
Medlem
Någon här som pluggat kvantitativa delarna genom att nöta gamla prov? Jag har gjort varje prov från VT2014 t.o.m. HT2011 (dvs. alla prov enligt det "nya" formatet). Jag förstår att vissa uppgiftstyper kommer igen, men undrar om någon kan säga ifall de prov jag har gjort så gott som täcker allt som eventuellt kan komma på framtida prov, eller om jag borde gå vidare, längre tillbaka och gå igenom ännu fler prov. Nå?

(Mitt mål är 2.0/"alla rätt". Fick 1.7 senast, varav 1.5 på kvant.)
Citera
2014-06-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Någon här som pluggat kvantitativa delarna genom att nöta gamla prov? Jag har gjort varje prov från VT2014 t.o.m. HT2011 (dvs. alla prov enligt det "nya" formatet). Jag förstår att vissa uppgiftstyper kommer igen, men undrar om någon kan säga ifall de prov jag har gjort så gott som täcker allt som eventuellt kan komma på framtida prov, eller om jag borde gå vidare, längre tillbaka och gå igenom ännu fler prov. Nå?

(Mitt mål är 2.0/"alla rätt". Fick 1.7 senast, varav 1.5 på kvant.)

Min infallsvinkel är att lära mig grunderna så pass bra innan jag börjar med typexempel, så man inte bara nöter alla typer av uppgifter utan att lära sig grunden.

Men du kanske redan har så pass bra grund och vill täcka alla möjliga typer av uppgifter?

Jag personligen skulle gå tillbaka, matten har ju inte direkt förändrats de senaste vad 50 åren? (?) så borde ju vara smart att gå längre tillbaka och se ifall man hittar andra former av uppgifter som kan tänkas dyka upp.
Citera
2014-06-17, 22:34
Medlem
Känner någon till en hemsida där man kan öva meningskomplettering på nätet? Känner till Ordprov.se men den känns inte jättebra då deras övningsuppgifter inte är exakt likadana som de som kommer på HP.

Någon?
Citera
2014-06-18, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Känner någon till en hemsida där man kan öva meningskomplettering på nätet? Känner till Ordprov.se men den känns inte jättebra då deras övningsuppgifter inte är exakt likadana som de som kommer på HP.

Någon?

Orden på ordprov.se Pluggade till bokstaven L precis innan provet och höjde mig med 2p på MEK. Annars kan du betala för att hämta ut gamla hp prov och plugga på det istället. Jag personligen gillar inte hpguidens eller ordprovs MEK del eftersom de fokuserar mer på ordens betydelse vilket de inte alltid gör på hp-provet.
Citera
2014-06-18, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Orden på ordprov.se Pluggade till bokstaven L precis innan provet och höjde mig med 2p på MEK. Annars kan du betala för att hämta ut gamla hp prov och plugga på det istället. Jag personligen gillar inte hpguidens eller ordprovs MEK del eftersom de fokuserar mer på ordens betydelse vilket de inte alltid gör på hp-provet.

Är av helt samma uppfattning angående det sistnämnda. Då blir det att fortsätta öva ord och skriva ut gamla prov.

Om någon annan mot förmodan sitter på en bra mek-övningssida är den personen välkommen att dela med sig
Citera
2014-06-19, 22:43
Medlem
Citat:

Du menar från 5th grade till 8th grade? Är det inte lite väl lätt om det nu likställs med 5:an och 8:an i Sverige.
Citera
2014-06-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Du menar från 5th grade till 8th grade? Är det inte lite väl lätt om det nu likställs med 5:an och 8:an i Sverige.

Efter 8an börjar du med pre-calculus, trigonometri och så vidare. KA kommer föreslå een lämplig ordning. Anledningen att börja på låg nivå är stt fylla i luckor och nöta lite. Minns du t.ex hur man förenklar en division med decimaltal mindre än 1?

Det man kan går undan så behöver inte oroa dig för att slösa tid.
Citera
2014-06-21, 00:31
Medlem
Soulsurfers avatar
Kommer nog hänga med och försöka börja med Khan Academy från grunden, lite varje dag åtminstone även om det inte blir kanske timmar man sitter. Ska bli intressant att se hur långt man kommer innan man fastnar och hur lång tid det tar att komma upp till den nivån som man ligger på. Önskade att jag endast kunde fokusera på matematiken, men måste försöka göra ett jäkla gymnasiearbete nu över sommaren också samt en del rester i ett ämne.

Edit: Det är riktigt lätt nu i början
Citera
2014-06-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Kommer nog hänga med och försöka börja med Khan Academy från grunden, lite varje dag åtminstone även om det inte blir kanske timmar man sitter. Ska bli intressant att se hur långt man kommer innan man fastnar och hur lång tid det tar att komma upp till den nivån som man ligger på. Önskade att jag endast kunde fokusera på matematiken, men måste försöka göra ett jäkla gymnasiearbete nu över sommaren också samt en del rester i ett ämne.

Edit: Det är riktigt lätt nu i början
Tänk på att det är punkt som gäller när det är decimaler och inte komma som vi av någon anledning kör med här i Svärjä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in