2014-06-20, 21:59
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Intressanta/centrala personer i MOP:

T.U
R.R
E.H
B.P
C.Ö
I.G
T.K
S.Å

Kopplingar:

Finska
Televerket
Magnumklubb
Polis/Säpo
AGAG

Redogör kopplingarna! Du har tillräckligt med tecken för att utförligt beskriva dessa enligt Dig centrala personers kopplingar samt baxa ner kopplingarna till Sveavägen.
Citera
2014-06-20, 23:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Palmeutredarna har under den senaste veckan utrett nya uppgifter i det så kallade polisspåret.
Efter ett initierat tips valde spaningsledaren Dag Andersson själv att resa upp till norra Sverige för att hålla förhör.

Mannen han mötte var en pensionerad polis som kunde lämna uppgifter om en annan polis med högerextremistiska anknytningar.
Citat:
Efter förhöret har flera personer konsulterats och deltagit i bedömningen av de uppgifter som den pensionerade polisen har lämnat i det nya förhöret. Man har genom hans uppgifter kunnat räta ut en del frågetecken som uppstod efter tipset men utredarna arbetar fortfarande med att kontrollera en del av uppgifterna han lämnat.

Expressen har kontaktat Dag Andersson för att fråga om hans möte med mannen.

- Jag har inga kommentarer. Vi har den arbetsfördelningen i dag att det är Kerstin Skarp som uttalar sig, säger Andersson.

http://www.expressen.se/nyheter/polis-pekas-ut-i-nytt-palmeforhor/
Citera
2014-06-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederLund
Du har inte läst artikeln men tror att den pensionerade polismannen som lämnat andrahandsuppgifter om en annan polisman(källan är en tredje polisman) är kopplat till en grupp civila? Utveckla!
För det är väl inte enbart på grundval av den svepande geografiska beskrivningen "norra Sverige" som du drar den slutsatsen?

Nu har jag även läst Expressenartikeln. Den är överlag väldigt svepande. Det går inte att dra några entydiga slutsatser av den. Min gissning är dock fortfarande att det är någon kring det personkomplex jag tidigare länkade till som avses, eller Lingärdes "norrlandsgäng" om man så vill. Inget djuplodande bakom detta, i stort sett bara de "nyckelord" som finns tillgängliga i form av geografin, polis med högerextrema kopplingar, tidigare hörd, viss tyngd i "spåret" som sådant, det finns andra som uppenbarligen känner till mer i ärendet sedan tidigare. Kan givetvis finnas annat som också passar ihop med detta (men det är i alla fall inte WK, VG, PKK, CP, Sydafrika, eller AE för att nämna några). Den som har en annan gissning får gärna presentera den.

I övrigt vore det både klädsamt och produktivt om du i en tråd som denna emellanåt delade med dig av dina egna teorier (eller facit, om du sitter på det). Det torde dock inte kunna uteslutas att du då skulle få en och annan följdfråga.
Citera
2014-06-21, 00:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hur menar du här?

Jag menar att det finns sådant som talar för att GM har god lokalkännedom. Ett sätt att skaffa sig det är att jobba som polis på "gatan" några år i det aktuella området.
Eftersom han har jobbat i basebollpiketen så känner han förståss andra som jobbat på samma arbetsplats. Flera som jobbat där, och som rimligen borde känna den här gentlemannen, figurerar i tråden som misstänkta för att kunna vara inblandet i mordet. Så dykr den här snubben upp, som på ett banaskal.
Han hade ju suttit som en fläskläpp som Palmemördare, och gömmer sig nu som trafikpolis i Jämtland. Han och dom andra baseboll-poliserna kanke inte har med saken att göra någon av dom, men det är lite lustigt att just den här lämnats helt utan uppmärksamhet. Eller inte. Jag vet inte vad han hade för sig 1986, det mest sannolika är ju ändå att han är helt ointressant för fallet. Men kunde vara kul med info så han i alla fall kan avskrivas helt.
Citera
2014-06-21, 00:52
Medlem
mvagrippas avatar
En intressant länk om Olof Palmes kommissions-polare General Mikhail Milstein. Den senare NKVD-agent i New York redan under 1930-talet och sedan ständigt trogen Boljsevikernas bloddrypande hemliga tjänster.

http://www.nytimes.com/2010/07/09/opinion/09iht-edalpher.html?_r=0
Citera
2014-06-21, 07:20
Medlem
ieshos avatar
Vilka kan Expressens "läckor" vara?
Den åldrande mannen ville lämna uppgifter som han fått av en avliden släkting som också varit polis.
- Släktingen hade uppgifter som pekade ut en tidigare poliskollega med högerextremistiska kopplingar, säger en uppgiftslämnare.
Skulle kunna vara den förhörde, en bekant till den förhörde eller någon inom polisen.
- Det var ett tips som bedömdes som ett av de bättre i utredningen på länge, säger en uppgiftslämnare.
Kan väl bara vara någon inom polisen?
Den utpekade polisen har tidigare förekommit i utredningen och i och med förhöret i början av veckan fick Palmeutredarna ytterligare uppgifter som leder i hans riktning.
Kan den misstänkte eller den avlidne släktingen vara Bror P?

Tillägg:
Tyvärr misstänker jag att det mesta polisarbetet kring detta tips härefter kommer att vara koncentrerat till att vaska fram den mest trovärdiga anledningen varför tipset inte kan ha med mordet att göra.
Senast redigerad av iesho 2014-06-21 kl. 07:34.
Citera
2014-06-21, 07:46
Medlem
OPK123s avatar
...en annan mycket intressant koppling är T.U, "Kari" och Borlänge (ett Borlänge som är intressant av flera skäl).

För de som inte vet vem "Kari" är: http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/det-har-ar-mockfjardsvapnet/
Citera
2014-06-21, 19:32
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Nu har jag även läst Expressenartikeln. Den är överlag väldigt svepande. Det går inte att dra några entydiga slutsatser av den. Min gissning är dock fortfarande att det är någon kring det personkomplex jag tidigare länkade till som avses, eller Lingärdes "norrlandsgäng" om man så vill. Inget djuplodande bakom detta, i stort sett bara de "nyckelord" som finns tillgängliga i form av geografin, polis med högerextrema kopplingar, tidigare hörd, viss tyngd i "spåret" som sådant, det finns andra som uppenbarligen känner till mer i ärendet sedan tidigare. Kan givetvis finnas annat som också passar ihop med detta (men det är i alla fall inte WK, VG, PKK, CP, Sydafrika, eller AE för att nämna några). Den som har en annan gissning får gärna presentera den.

I övrigt vore det både klädsamt och produktivt om du i en tråd som denna emellanåt delade med dig av dina egna teorier (eller facit, om du sitter på det). Det torde dock inte kunna uteslutas att du då skulle få en och annan följdfråga.

Du ställer höga krav på oss övriga, vi ska vara tankeläsare för du kan inte förmå dig själv att skriva ordentliga inlägg. Nåväl tack för svaret om än det var lika otydligt som det första. Personkomplexet du lyfter fram, har det kopplingar till polis med högerextrema kopplingar? Länka gärna till källa!
Citera
2014-06-21, 19:34
Medlem
PederLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag menar att det finns sådant som talar för att GM har god lokalkännedom. Ett sätt att skaffa sig det är att jobba som polis på "gatan" några år i det aktuella området.
Eftersom han har jobbat i basebollpiketen så känner han förståss andra som jobbat på samma arbetsplats. Flera som jobbat där, och som rimligen borde känna den här gentlemannen, figurerar i tråden som misstänkta för att kunna vara inblandet i mordet. Så dykr den här snubben upp, som på ett banaskal.
Han hade ju suttit som en fläskläpp som Palmemördare, och gömmer sig nu som trafikpolis i Jämtland. Han och dom andra baseboll-poliserna kanke inte har med saken att göra någon av dom, men det är lite lustigt att just den här lämnats helt utan uppmärksamhet. Eller inte. Jag vet inte vad han hade för sig 1986, det mest sannolika är ju ändå att han är helt ointressant för fallet. Men kunde vara kul med info så han i alla fall kan avskrivas helt.

Tack för svar. Vill du koppla SJ till den i "norra Sverige" bosatta polisen?
Citera
2014-06-21, 21:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Tack för svar. Vill du koppla SJ till den i "norra Sverige" bosatta polisen?

Det vet jag inte. Jag har inte läst Expressens artikel och enligt vad folk säger här i övrigt så framstår artikeln som "diffus".
SJ kan kanske kopplas till AGAG. Men denna verkar inte haft med mordet att göra, utan vara en del av planeringen i ett tidigare skede. Det verkar inte ha blivit något av det. Tittar man på aktiviteten som varit under mordkvällen och tidgare på dagen så framstår det som att mordet varit ett "stockholms-jobb". Svårt att veta säkert då dom ansvariga laggt locket på. Men det är intrycket jag får.

SJ skulle vara läplig som slagman, och hade ju jobbat i området så han borde ju hitta och känna flera av trådens hjältar som ju observerats i området (en (CGÖ)) har ju heller aldrig nekat till att han befunnit sig i mördarens förmodade flyktväg, han råkar nämligen bo där och var hemma hela kvällen.
SJ har vad jag vet inte observerats i området den aktuella tiden vad jag vet. Jag skulle gärna se mer konkret info.
Citera
2014-06-21, 23:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Artikeln är diffus men annat var väl heller inte att vänta. Oavsett om något kommer ut av det eller ej så har ju DA och hans utredare anledning att hålla på förlåten.

Man får väl heller inte stirra sig blind på att DA förhört någon fd polis i norra Sverige. Folk kan ju faktiskt flytta vart som helst i landet, kan ju vara en sörlänning som känt för att flytta norrut. Dock var ju stockholmspolisen under 70-80-talet fullt med inflyttade norrlänningar så även det spåret är ju brett.

Jag tycker alltså inte att det går att spekulera om någon på grund av artikeln som sådan. Däremot är det intressant att följa och se om något mer dyker upp. Har någon t ex läst något mer om Klöverskjöld, mannen down-under som det var en hel del skriverier om för ett bra tag sedan?
Citera
2014-06-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det vet jag inte. Jag har inte läst Expressens artikel och enligt vad folk säger här i övrigt så framstår artikeln som "diffus".
SJ kan kanske kopplas till AGAG. Men denna verkar inte haft med mordet att göra, utan vara en del av planeringen i ett tidigare skede. Det verkar inte ha blivit något av det. Tittar man på aktiviteten som varit under mordkvällen och tidgare på dagen så framstår det som att mordet varit ett "stockholms-jobb". Svårt att veta säkert då dom ansvariga laggt locket på. Men det är intrycket jag får.

SJ skulle vara läplig som slagman, och hade ju jobbat i området så han borde ju hitta och känna flera av trådens hjältar som ju observerats i området (en (CGÖ)) har ju heller aldrig nekat till att han befunnit sig i mördarens förmodade flyktväg, han råkar nämligen bo där och var hemma hela kvällen.
SJ har vad jag vet inte observerats i området den aktuella tiden vad jag vet. Jag skulle gärna se mer konkret info.
CGÖ bodde inte i mördarens flyktväg, han bodde på Söder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in