2014-06-21, 12:38
Medlem
Hej,

I den nya lägenheten jag precis flyttat in i sitter väggbeslag för gardin redan uppe.
Dessa sitter uppe.

Har satt upp gardin i sovrummet, superenkelt. Men till vardagsrummet har jag hellre rullgardiner, dock så har jag haft lite svårt att hitta en lösning utan att behöva borra. Det finns lite trådar på nätet, men hittade ingen tydlig lösning. Så jag frågar här!

När jag googlat så är det mest hoppingivande jag sett detta beslag, som jag antar kan nyttjas för att koppla ihop delen man får med rullgardinen med det befintliga väggbeslaget. Sedan återstår bara problemet med att hitta dessa rullgardinbeslag någonstans.

Har någon av er satt upp rullgardin på sådana väggbeslag som är till för gardin? Hur gjorde ni? Skulle habo-prylen kunna fungera?
Citera
2014-06-21, 19:09
Medlem
tempeZZts avatar
Rullgardinsbeslagen du länkar är de vanligast standardbeslag som finns och är bara att skjuta in i gardinbeslagen från sidan. Det följer med en skruv som man sätter i det gängade i hålet i mitten och drar fast så att inte beslagen glider i sidled.
Citera
2014-06-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Rullgardinsbeslagen du länkar är de vanligast standardbeslag som finns och är bara att skjuta in i gardinbeslagen från sidan. Det följer med en skruv som man sätter i det gängade i hålet i mitten och drar fast så att inte beslagen glider i sidled.

Det låter positivt, tack för svaret! I helgen har jag varit inne på bl. a. Jysk, Hemtex, Jula och Clas Ohlson men inte hittat dessa (personalen hade aldrig hört talas om att använda gardinbeslag för rullgardin). När jag kollar återförsäljare för produkten på Habos hemsida så har de ingen info alls. Bäst kanske att ringa dom? Eller vet du om det är butiker som har sådana?
Citera
2014-06-21, 22:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebub
Det låter positivt, tack för svaret! I helgen har jag varit inne på bl. a. Jysk, Hemtex, Jula och Clas Ohlson men inte hittat dessa (personalen hade aldrig hört talas om att använda gardinbeslag för rullgardin). När jag kollar återförsäljare för produkten på Habos hemsida så har de ingen info alls. Bäst kanske att ringa dom? Eller vet du om det är butiker som har sådana?
Det är Habo som tillverkar dessa som sagt. Artikelnumret är 1836-5.

Det finns en länk på hemsidan som heter hitta butik:
se.habo.com/hem/minbutik

Zooma för att hitta fler butiker än vad som visas initialt.
Citera
2014-06-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är Habo som tillverkar dessa som sagt. Artikelnumret är 1836-5.

Det finns en länk på hemsidan som heter hitta butik:
se.habo.com/hem/minbutik

Zooma för att hitta fler butiker än vad som visas initialt.

Tackar.

Såg inte den länken, när jag var inne på den produkten fanns en länk till närmsta butik, men fick bara fram:
"Sidan du söker finns inte.

Den sida du söker finns inte eller har flyttats.

Till startsidan."

Ska kolla med någon lämplig butik i Malmö. Hoppas de ska ha den. Tackar tempeZZt!
Citera
2014-06-21, 22:34
Medlem
Hittar dock inte den på hemsidorna jag sett. Dock har Beijer Bygg en liknande produkt:

http://www.beijerbygg.se/store/priva...8#.U6XrKJSSwTE

Bör väl också fungera... Får åka dit på måndag och höra med dom.
Citera
2014-06-22, 22:18
Medlem
Om du vill kosta på rullgardinen kör en med montagelist på baksidan som är lite bredare än mellan beslagen. Skruva sedan bort beslagen och använd befintliga hål. Listen monteras på 2 st knäppfästen. Lindhs och Luxaflex säljer dessa modeller.

Mvh Marcus

http://www.lingbotextil.se
http://www.panela.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in