2014-06-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotLikeYouThink
Och mitt svar är kopplat till ämnet. Jag förklarar varför muslimer avstår och det är kanske för att rött kött = ONYTTIGT och muslimer vill vara nyttiga?

Sluta leka moderator.

de får äta vad de vill, precis som alla andra människor,
Citera
2014-06-19, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
de får äta vad de vill, precis som alla andra människor,

Den enda som har ifrågasatt det är DU.
Citera
2014-06-19, 21:53
Medlem
Jag tror också det har med uppoffring att göra. Viljan.
I och med att dom avstår från griskött så bestämmer man själv över sin kropp (en relativt liten uppoffring egentligen när man tänker på hur mycket annan kött som finns)
Det är orent, ja, men att grisarna var sjuka för 1000 år sedan nog inte det största argumentet.
Jag jämför lite med fastan.
Fastan finns till för att lida med de fattiga, för att känna hur de utan mat mår varje dag, en uppoffring att avstå från mat under såhär många timmar för att känna på svält.
Griskött är nog lite det samma, tanken bakom är nog viktigare. Visa att din kärlek till Allah är större än din längtan efter bacon
Visa att du själv bestämmer över din kropp
Renlighet spelar såklart också in, men tror även det här är en av idéerna.
Citera
2014-06-19, 23:59
Medlem
Sunrise01s avatar
En klipp från en kult rulle som har med trådens ämne att göra.

https://www.youtube.com/watch?v=c0zJSgHDnpw

Bara för att man inte äter griskött betyder det inte att man hatar de stackars fyrbenta satarna som många verkar ha fått för sig. De anses helt enkelt inte tillräckligt renliga av sig för att hamna på tallriken inget mer med det.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-06-20 kl. 00:24.
Citera
2014-06-20, 23:29
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Du tycker att gris är gott, men det betyder inte att det är bra för dig. Lamm och oxkött är väldigt gott. Kyckling är även gott. Varför väljer du just griskött? Har inte bibeln sagt att gris är ett orent djur? Varför ska man äta ett orent djur?

Har du några vetenskapliga bevis för att gris är mera orent än andra djur?

Borde inte galna ko-sjukan och fågelinfluensan tyda på att gris är mera safe än andra djur eller?
Citera
2014-06-20, 23:49
Medlem
iDiot5s avatar
Ett jälva hyckleri! Känner flertalet muslimer som gärna äter griskött, men detta talar man tyst om!
Citera
2014-06-21, 09:06
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Därför att det var ett bra förbud på den tiden då griskött innehöll farliga parasiter. Därför tog man in det förbudet i religionen. Precis som med hundar - alla muslimer är jätterädda för hundar och förklarar det med att hundar är orena - i själva verket är det också ett praktiskt förbud eftersom hundar ganska ofta för 1500 år sedan hade rabies. Eftersom inte muslimer kan tänka självständigt så fortsätter de med de här gamla förbuden och menar att Muhammed meddelat dem och att de kommer från Allah - vilket som så mycket annat är rent trams.

Det kan vara så. Det står i överlevnadshandboken att man skall akta sig för att äta griskött om man vistas i ett varmt klimat. http://www.bokus.com/bok/9789174244014/overlevnadshandboken/

Har för mig att det även står i koranen att man skall använda vänster hand vid toalettbesök och äta med höger hand. Så det här är kanske helt enkelt praktiska levnadsregler som det var klokt att hålla sig till för 1500 år sedan.
Citera
2014-06-21, 20:46
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
griskött är inte förbjudet eller orent för kristna, för Gud sa att all mat är ren, detta innebär att även griskött är rent. Därför äter kristna griskött idag.

men nu handlar inte tråden om vad judar och kristna äter, utan om muslimer !

Vad jag menade var att Gamla Testamentet förbjuder griskött, varför dagens judar inte äter griskött. Så att muslimer inte äter griskött ska vara något helt normalt för kristna då Bibeln en gång i tiden förbjudit griskött, och detta förbudet stod sig i många tusental år.
Citera
2014-06-22, 00:07
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vad jag menade var att Gamla Testamentet förbjuder griskött, varför dagens judar inte äter griskött. Så att muslimer inte äter griskött ska vara något helt normalt för kristna då Bibeln en gång i tiden förbjudit griskött, och detta förbudet stod sig i många tusental år.

Jag kan förstå logiken med bakgrund i att griskött måste tillagas ordentligt vilket man i gamla tider kanske inte alltid kunde. Nötkött går ju att äta rosa och då fungerar det ju bättre under gamla tider att föda en familj på nötkött även om tillagningen lämnade övrigt att önska.

Men om kristna kunde revidera och sluta upp med grisförbudet varför kan då muslimer inte göra det?
Citera
2014-06-22, 00:55
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Har du några vetenskapliga bevis för att gris är mera orent än andra djur?

Borde inte galna ko-sjukan och fågelinfluensan tyda på att gris är mera safe än andra djur eller?
Om man nu tror att Koranen är Guds ord så säger Gud att man inte får äta griskött. När Gud förbjuder eller avråder oss från något så är det för vårt eget bästa. Lita på Gud, Han är den som vet mest.
Citera
2014-06-22, 09:26
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Om man nu tror att Koranen är Guds ord så säger Gud att man inte får äta griskött. När Gud förbjuder eller avråder oss från något så är det för vårt eget bästa. Lita på Gud, Han är den som vet mest.

Varför tror du det är så ofarligt för alla andra att äta griskött? Miljarder människor runt om i världen äter griskött och mår bra av det?
Citera
2014-06-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sannafransistos
Varför tycker muslimer att äta griskött är det värsta man kan göra? Vissa knarkar,dricker,har sex före äktenskap,tittar på porr,slåss men äter inte griskött.Majoriteten tycker att äta griskött är det värsta man kan göra .. Hur kommer det sig att det är så? Jag tycker är det är hyckleri.

Av precis samma anledning som du tycker att det är olämpligt att äta hund-, katt- eller människokött; kulturella anledningar. Du kan äta de flesta djur som inte är giftiga för oss människor, det är bara din kulturella uppfostran som sätter gränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in