2014-06-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon kan ha glömt en rulle i februari (eller om det var i januari) och skaffat en ny sedan dess.
Exakt, även min tanke. Hon "kan ha" glömt en rulle i februari.
Citera
2014-06-19, 11:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det kräver inte alls att MB hade "samma typ av tejp", han kan ha tagit en rulle ur fickan på VB. Och att den är likadan som den hon har glömt i badrummet är inte orimligt.

Det stämmer väldigt dåligt ihop med tesen om planerat mord: "Hm... hur ska jag egentligen emballera kroppen och dölja huvudet? Men titta där, hon har ju sårtejp i fickan, det kör vi på!"

Tejpbitarna i håret känns ju inte heller direkt iskall plan(t)eringsmördare om man säger så. Dessa detaljer blir ett moment 22 för er hypotes. För hävdar man att det hela var något som skedde i hastigt mod - ja hur fick då mördaren reda på vilken bil som var Kristoffers? Det skedde ju som bekant inga externa sökningar på bilen mellan den 30 april och din förfrågan den 15 maj.

Alla MB-teorier hamnar alltid i denna typ av motsägelser och logiska orimligheter. Alldeles bortsett då från att de inte stöds av någon som helst bevisning eller ens indikationer på att de skulle kunna vara sanna. Om man inte räknar in då trådens egen karaktärsanalys av honom som en ondskefull mördare med både motiv och tillfälle (som förutsätter att samma person som satt och skrev att hon hoppades att VB var död också lämnade ett falskt alibi till polisen).
Citera
2014-06-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det stämmer väldigt dåligt ihop med tesen om planerat mord: "Hm... hur ska jag egentligen emballera kroppen och dölja huvudet? Men titta där, hon har ju sårtejp i fickan, det kör vi på!"

Tejpbitarna i håret känns ju inte heller direkt iskall plan(t)eringsmördare om man säger så. Dessa detaljer blir ett moment 22 för er hypotes. För hävdar man att det hela var något som skedde i hastigt mod - ja hur fick då mördaren reda på vilken bil som var Kristoffers? Det skedde ju som bekant inga externa sökningar på bilen mellan den 30 april och din förfrågan den 15 maj.

Alla MB-teorier hamnar alltid i denna typ av motsägelser och logiska orimligheter. Alldeles bortsett då från att de inte stöds av någon som helst bevisning eller ens indikationer på att de skulle kunna vara sanna. Om man inte räknar in då trådens egen karaktärsanalys av honom som en ondskefull mördare med både motiv och tillfälle (som förutsätter att samma person som satt och skrev att hon hoppades att VB var död också lämnade ett falskt alibi till polisen).

Han sa att han hade tejpat en bössa, den letade man vad jag vet aldrig fram.
Tejpen i den bössan kunde antagligen besvarat en del frågor, va den rökbar?
Man kanske gjorde det, men svaret gjorde sig bäst i "slasken".
Citera
2014-06-19, 12:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om hon var tillräckligt skrämd kan jag iofs tänka mig att hon gått med på att ta av sig. Rädda människor agerar inte alltid rationellt. Men visst är det ett frågetecken. Dock är det väl en trådsanning att "kläder på kroppen ger garanterat fibrer i såren"? Jag kan inte minnas att någon kunnat citera uttalanden från någon expert som stödjer den hypotesen. Han kan också tänkas ha strypt henne till medvetslöshet, tagit av kläder och utdelat hugg. Men visst är avsaknaden av någorlunda klarlagt händelseförlopp kring mordet en klar svaghet i rättsprocessen. Det håller jag gärna med om, så länge man inte försöker förvränga det till att det i sig gör ett förlopp med en annnan gärningsman mer troligt eller sannolikt.
Då uppstår frågan, vad hotar man en karatetränad tjej med? Kniv, och man åker på stryk. Skjutvapen? Kanske det, om bara inte tjejen tror att det är en softairgun, för då blir antingen hon skjuten eller motståndaren slarvsylta. Enligt kriminalteknikern DL är skadebilden sådan att VB tycks ha legat stilla på magen. Det är ännu svårare. Jag ser för mig att VB tvingats ner på mage och att GM satt grensle över ryggslutet på offret och högg. Det underlättas inte av att offret kan karate.

Jag håller med om att det inte är säkert att det hamnade fibrer i såren, men ser det som sannolikt eftersom det var många hugg.
Citera
2014-06-19, 12:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Mördaren behöver inte i planeringsstadiet ha insett att huvudet skulle emballeras. När det momentet kom togs det som var tillgängligt, t.ex. en rulle sårtejp från VB:s ficka.
Citera
2014-06-19, 12:38
Medlem
henkesss avatar
Värt att påpeka igen, man använder inte sån där tejp inom Karate.
Mycket svårt tänka mig VB använde det, helt fel för skador. Dessutom så borde hon ha fått gratis från klubben,bra bomullstejp.

( I övrigt så verkar tiden stått still hemma hos KJ. Tjock TV och skymtade en VHS spelare också )
Citera
2014-06-19, 12:45
Medlem
Citat:
Då uppstår frågan, vad hotar man en karatetränad tjej med? Kniv, och man åker på stryk. Skjutvapen? Kanske det, om bara inte tjejen tror att det är en softairgun, för då blir antingen hon skjuten eller motståndaren slarvsylta. Enligt kriminalteknikern DL är skadebilden sådan att VB tycks ha legat stilla på magen. Det är ännu svårare. Jag ser för mig att VB tvingats ner på mage och att GM satt grensle över ryggslutet på offret och högg. Det underlättas inte av att offret kan karate.

Jag håller med om att det inte är säkert att det hamnade fibrer i såren, men ser det som sannolikt eftersom det var många hugg.

Överdriv inte hennes förmåga att fajtas, det är enorm skillnad å ropa kai inne i dojon, mot skarpt läge. Då är det kyla teknik och elakhet som gäller.
Citera
2014-06-19, 12:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Värt att påpeka igen, man använder inte sån där tejp inom Karate.
Mycket svårt tänka mig VB använde det, helt fel för skador. Dessutom så borde hon ha fått gratis från klubben,bra bomullstejp.

( I övrigt så verkar tiden stått still hemma hos KJ. Tjock TV och skymtade en VHS spelare också )
Är sårtejp helt fel för skador? Vad ska man då ha sårtejp till?
Citera
2014-06-19, 12:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Överdriv inte hennes förmåga att fajtas, det är enorm skillnad å ropa kai inne i dojon, mot skarpt läge. Då är det kyla teknik och elakhet som gäller.
4-5 gånger i veckan i närmare ett år måste ha givit något användbart i självförsvarsteknik.
Citera
2014-06-19, 12:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Är sårtejp helt fel för skador? Vad ska man då ha sårtejp till?

Tror du hon får så stora skador av att träna karate? Snarare små skador som ont i muskler och leder.
Citera
2014-06-19, 12:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Tror du hon får så stora skador av att träna karate? Snarare små skador som ont i muskler och leder.
Man får inte blod på tröjan av ont i muskler och leder.
Citera
2014-06-19, 13:02
Medlem
Citat:
4-5 gånger i veckan i närmare ett år måste ha givit något användbart i självförsvarsteknik.

Hon va väl inte sådär dokumenterat skicklig,"frånvarande stod och drömde".
Hade hon inte vit bälte, nybörjarbälte?
Trots träning är hon ändå en liten lätt tjej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in