2014-06-18, 22:09
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Jovisst, det där minns jag ju när jag ser det. Även om jag aldrig minns att jag sett själva brevet förut.
Jag kan nästan tycka att norske journalisten kommer undan för lätt i det reportaget - ok man kan fatta att man blir frestad, här är en som kan tänka sig ställa upp för intervju mot en hacka, och erkänna lite nya mord. Men visst det var ju så där. Cirkus Quick.

Edit: jag gillar inte riktigt det där reportaget. Det är för sentimentalt upplägg för mig. Sen undrar jag också lite, i början, med familjefotot, där det sägs att han blev homosexuell. Råstam säger inte pedofil, haha, även om det varit hundra procent belagt att det är just pedofil han är (och det är ju något annat än homosexuell), så hade nog inte Råstam sagt det. Nej, det hade han aldrig gjort. Det hade blivit för krångligt. Och som sagt, diagnosen pedofili är väl diskutabel. Det är väl belagt att man beslagtagit barnporr, 94 var det väl, och att SB beskrivit det som att han hade en tvångsmässig och skamsen längtan efter det. OM det handlar om pedofili så brukar man säga att det inte går att bota men att det går att lära sig hantera det och inte leva ut det. Ja, det har ju diskuterats i tråden tidigare. Då är det särskilt viktigt att han lämnar prover, visar att han inte tar droger. Jag tänker bara som så, att Råstams reportage hade varit omöjligt om han sagt "han växte upp och blev pedofil". Totalt omöjligt även om det hade varit sant. Jag vet inte om ni fattar vad jag menar, det blev lite rörigt.

Jo, det är ju helt normalt att våldta och begå sexuella övergrepp på 9-10 åringar....
Citera
2014-06-18, 22:21
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Det är varken ovanligt eller konstigt att man blir "drogad" när man är patient på ett mentalsjukhus. Det är för lindra patientens ångest. Sture var väldigt bra på att ha ångest, även osomatiska kroppsrörelser som var farliga både för honom och sin omgivning. Ett roligt klipp under vallningen är när Sture goes banana, nästan ramlar med flinten före in i ett stenröse. Det är lyteskomik när den är som bäst.

Det är ganska svårt att avgöra om det är ångestattacker eller skådespeleri, på de klipp som visar Quicks psykbryt. Men man får väl förutsätta att alla runt SB trodde att det var verkliga ångestattacker.
Allt tyder på att medicineringen var för tung. Särskilt för en patient med en historia av missbruk.
De uppgifter som cirkulerar antyder som sagt rent dödliga doser. Kanske sålde han vidare, som någon föreslog.
Men att han blev "belönad" med droger - det är ju en vinkling. Trots allt får man väl anta att de som vårdade SB trodde att han behövde dem. Han kanske uppfattade dem som en belöning.
Citera
2014-06-18, 22:33
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Är inte det där ett aprilskämt? Det var GJ som berättade om kontakterna med Sture i samband med att Råstam och GJ träffades.

Jag läser i HRs bok sid 56 att HR träffat GJ för att diskutera Falubränderna. På sid 71-72 står det att HR fått utredningsmaterial samt kopior av ca 300 av GJs artiklar vilket HR naturligtvis satte värde på. Och att G J framför allt lagt ett gott ord för honom hos SP och vdK och CB. Men jag har inte gittat uppgifter om att GJ på något vis träffat eller umgåtts med SB irl. Man kan ju som journalist hämta material lite varstans tänker jag? Att HR fått mycket material om TQ/SB tycker jag ( men jag kan ju ha fel) inte behöver innebära att han träffat SB personligen . Eftersom jag inget hittat om det hittills låter jag frågan stå öppen.

Jag har också läst att motiveringen att förbjuda GJ att skriva i DD var att han i decennier skrivit osakliga artiklar i fallet. Undrar Grismongis hur mycket Du läst utanför tråden?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-18 kl. 22:36.
Citera
2014-06-18, 22:50
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag har också läst att motiveringen att förbjuda GJ att skriva i DD var att han i decennier skrivit osakliga artiklar i fallet. Undrar Grismongis hur mycket Du läst utanför tråden?

Kan det inte också ha handlat om att man inte får påstå att någon är skyldig till seriemord hur länge som helst, efter att denne friats? I synnerhet om man inte lyckas presentera några tyngre bevis... Men även annars (det skulle kunna bli åtalbart).
Citera
2014-06-18, 23:00
Medlem
Citat:
Jag läser i HRs bok sid 56 att HR träffat GJ för att diskutera Falubränderna. På sid 71-72 står det att HR fått utredningsmaterial samt kopior av ca 300 av GJs artiklar vilket HR naturligtvis satte värde på. Och att G J framför allt lagt ett gott ord för honom hos SP och vdK och CB. Men jag har inte gittat uppgifter om att GJ på något vis träffat eller umgåtts med SB irl. Man kan ju som journalist hämta material lite varstans tänker jag? Att HR fått mycket material om TQ/SB tycker jag ( men jag kan ju ha fel) inte behöver innebära att han träffat SB personligen . Eftersom jag inget hittat om det hittills låter jag frågan stå öppen.

Jag har mest läst Gubb-Jannes artiklar när det gäller Qvickfallet.
Citera
2014-06-18, 23:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag har försökt att hitta några artiklar som Gubb Jan skrivit på DD om pedofilen, men dom verkar ha gallrat bort mycket, 2010 skall stämma. Hans blogg stängdes tydligen ner 2012 efter en attack på GW och samtliga inlägg togs bort.

Dom verkar ju ha haft kontakt länge. Omöjligt att veta när.
Uppgifterna ser rimliga ut. Dala-Demokraten har bedrivit revisionism i sin egen närhistoria.

Vad som inte är rimligt är Gubb-Jans berättelse. Minst en sak, kanske många fler, stämmer inte. Christianson hör av sig strax innan I huvudet på en seriemördare går i tryck, alltså 2010, för att få en sak bekräftad.

Hur sannolikt är det att Bergwall samarbetat kring den boken efter 2002? Hm... Hur sannolikt är det att Bergwall samarbetat kring den boken efter Råstams dokumentärer sänts i december 2008? Ännu mindre. Det talar för att Christianson använde sina decenniegamla Bergwall-intervjuer till boken och om Bergwall talat om ett Faluöverfall med Christianson så är det länge sedan det samtalet.

Likadant Gubb-Jan, vars kommunikation med Bergwall kring Falu-överfallet ska vara äldre än Christiansons dito. Hur troligt är det att Bergwall erkänner ett överfall för Gubb-Jan efter att Råstams dokumentär sänts?

Vad som också gör mig fundersam är hur troligt är det att Gubb-Jan skulle kunna hålla ett sådant erkännande hemligt ens en månad?
Senast redigerad av Schlesien 2014-06-18 kl. 23:03.
Citera
2014-06-18, 23:06
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Kan det inte också ha handlat om att man inte får påstå att någon är skyldig till seriemord hur länge som helst, efter att denne friats? I synnerhet om man inte lyckas presentera några tyngre bevis... Men även annars (det skulle kunna bli åtalbart).

Jag återger bara deras motivering som Göran Greider citerat . Och han arbetade ju på DD då. Sen är det en sak för sig att tidningen kan göras ansvarig till sist för förtal om en journalist fortsätter att hävda en persons skuld efter frikännande. Men enligt uppgifter jag hittat skulle GJ ej få publicera några mer artiklar i ärendet i DD från april 2010. Hans blogg blev rensad 2 år senare.
Det han ändå skrivit i andra tidningar kan DD inte göra något åt. Eller? Mer fråga än påstående
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-18 kl. 23:12.
Citera
2014-06-18, 23:18
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Det han ändå skrivit i andra tidningar kan DD inte göra något åt. Eller? Mer fråga än påstående
Nej, normalt sett kan en tidning inte lägga sig i vad en skribent skriver på annat håll. Det är upp till de andra tidningarnas redaktioner och ansvariga utgivare, om de vill plocka bort artiklar (åtminstone från nätupplagor, då).
Jag kan tycka att det låter en aning efterklokt av DD att först nu säga att GJ skrivit osakligt i decennier. Det hade varit hederligare att säga att det idag, efter frikännandet och efter det att SB har tagit tillbaks sina erkännanden (eller sina lögner om man så vill, men så bör en redaktion inte uttrycka sig) inte längre är försvarbart att fortsätta hävda att han är skyldig. Och som sagt, att påstå att någon är skyldig till brott tillhör de saker som kan leda till fällning för förtal, och då är det den ansvarige utgivaren, inte Gubb-Jan, som åker i finkan eller måste betala skadestånd.
Men att rensa ut gamla artiklar - tja, i så fall borde väl Mattsons bok också dras in?
Citera
2014-06-18, 23:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hur vet du att det handlade om skådespelarinsatser och inte ångestattacker? Står det hur stora doserna var? Läser man rmv:s utlåtande om hur han betedde sig på Säter, så kan det knappast ha handlat om skådespelarinsatser där.
Det säger han ju själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamlet
Ja, jo; jag minns ju det där, å… å… eh… Alltså, jag inser när vi närmar oss tältet där att jag har ingen susning om hur jag ska beskriva händelsen, eh… hur jag attackerar tältet eller människorna i tältet… Och när jag inte kan det, ehh… så väljer jag alltså att få ett kraftigt ångestanfall. – Alltså jag kunde inte berätta, ehh… jag var tvungen att styra undan från berättandet.
/.../
Tanken uppstår där på plats, alltså; att ha gömt kroppen och visa på det… utan att kroppen hittas. /…/ Ja, det var ju förstås med lite vånda, men… men… De hade svalt så mycket annat så…så då kunde man svälja också en förändring av den historien.
/.../
Jag har en personlighet som heter Ellington, Nana, Cliff, osv. Och då gäller det ju också att vara snäll mot terapeuten och… å… å… också ge henne en glimt av de här personligheterna – via sådana här brev, t.ex., eller via telefonsamtal. /…/ Sedan vet jag ju också att jag läser om multipla personligheter och på så vis också själv tar in de här personligheterna i terapin. /…/ Det kan ju dels vara någon TV-dokumentär, eller en artikel i DN…
/.../
- Var är S?
- S sitter på sitt rum och skriver på datorn. S är en ynkrygg som håller på och skriver sitt terapeutiska dravel.
/…/
- Vem är du?
- Jag är E. Vi har träffats. – Jag ska berätta om resan till Norge.
/…/
När sedan SB vill ha lite mer knark kan han börja morra dovt och Ellington är i antågande och erfordrar extra tilldelning.
Citera
2014-06-18, 23:42
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jag har mest läst Gubb-Jannes artiklar när det gäller Qvickfallet.

Ja då kanske det inte är så konstigt det Du skriver. Han är ju som sagt numera "ute" och det han skrivit räknas väl inte som trovärdigt?
Citera
2014-06-18, 23:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det är ganska svårt att avgöra om det är ångestattacker eller skådespeleri, på de klipp som visar Quicks psykbryt. Men man får väl förutsätta att alla runt SB trodde att det var verkliga ångestattacker.
Allt tyder på att medicineringen var för tung. Särskilt för en patient med en historia av missbruk.
De uppgifter som cirkulerar antyder som sagt rent dödliga doser. Kanske sålde han vidare, som någon föreslog.
Men att han blev "belönad" med droger - det är ju en vinkling. Trots allt får man väl anta att de som vårdade SB trodde att han behövde dem. Han kanske uppfattade dem som en belöning.
Det bör också ha skett en viss tillvänjning. - Om SB i terapirummet under stor vånda berättade något som förebådade ett nytt mord kunde hans terapeut ringa till expeditionen och be dem ge SB/TQ/Ellington/Cliff/Nana... en extra tilldelning i ångestförebyggande syfte. En ond cirkel bör ha uppstått: Morrning - regrediering - fragment av nya minnen - ångest - kramper och andra fysiska symptom, fler minnesfragment, ökad ångest - ångestdämpande preparat - förebyggande preparat - någonting till natten - någonting vid uppvaknandet - tabletter att tas till maten - tabletter till kaffet - tabletter inför nästa terapisession - nya morrningar...
Citera
2014-06-18, 23:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo, det är ju helt normalt att våldta och begå sexuella övergrepp på 9-10 åringar....
Nej, men det är heller inte normalt att hålla på och älta 45 år gamla övergrepp utförda av en vilsen och skamtyngd 19-åring med redan då stora drogproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in