2014-06-18, 22:44
Bannlyst
2:87
Vi gav Moses skriften, och efter honom sände vi andra budbärare, vi gav Jesus, Marias son, fulländade mirakel, och bestyrkte honom med den Heliga Anden. Är det inte så att varje gång en budbärare kom till er med någonting ni inte tyckte om, gjorde ert ego er arroganta? En del av dem avvisade ni, och en del av dem dödade ni. (Khalifa)

2:253
Dessa budbärare; vi välsignade vissa av dem mer än andra. GUD talade till exempel till en av dem, och vi upphöjde vissa av dem till högre ranger. Och vi gav Jesus, Marias son, fulländade mirakel och bestyrkte honom med den Heliga Anden. Om GUD så önskat, skulle deras anhängare inte bråkat med varandra efter att de klara bevisen kommit till dem. I stället tvistade de sinsemellan; vissa av dem trodde, och vissa av dem trodde inte. Om GUD så önskat, skulle de inte ha bråkat. Allt är enligt GUDs vilja. (Khalifa)
Citera
2014-06-18, 23:17
Medlem
Allah talar i Koranen många gånger om sig själv i pluralform, vet inte varför, sen vet man inte om arabiska språket i den tiden hade annan styrka i "vi" om man då alltså kunde "nia" fast då sig själv för att sätta in auktoritet. Mwn det stämmer, Muhammed hade inget med Koranen att göra förutom att agera språkrör, han var den som tog emot och delade vidare.

Sen har man de sunnorna tror jag de heter, det e hans liv o agerande o tyckande om islam o människor osv.
Citera
2014-06-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Allah talar i Koranen många gånger om sig själv i pluralform, vet inte varför, sen vet man inte om arabiska språket i den tiden hade annan styrka i "vi" om man då alltså kunde "nia" fast då sig själv för att sätta in auktoritet. Mwn det stämmer, Muhammed hade inget med Koranen att göra förutom att agera språkrör, han var den som tog emot och delade vidare.

Sen har man de sunnorna tror jag de heter, det e hans liv o agerande o tyckande om islam o människor osv.

man kan inte svara " vet inte varför " då måste man ta reda på det.
Muhammed hade visst med koranen att göra!
Citera
2014-06-18, 23:38
Bannlyst
Det lutar åt att det är demoner men vill helst se andras teorier innan jag tömmer ut mig.
Citera
2014-06-18, 23:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Det är ett så kallat majestätiskt plural.
Citera
2014-06-19, 00:14
Medlem
Toohfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
2:87
Vi gav Moses skriften, och efter honom sände vi andra budbärare, vi gav Jesus, Marias son, fulländade mirakel, och bestyrkte honom med den Heliga Anden. Är det inte så att varje gång en budbärare kom till er med någonting ni inte tyckte om, gjorde ert ego er arroganta? En del av dem avvisade ni, och en del av dem dödade ni. (Khalifa)

2:253
Dessa budbärare; vi välsignade vissa av dem mer än andra. GUD talade till exempel till en av dem, och vi upphöjde vissa av dem till högre ranger. Och vi gav Jesus, Marias son, fulländade mirakel och bestyrkte honom med den Heliga Anden. Om GUD så önskat, skulle deras anhängare inte bråkat med varandra efter att de klara bevisen kommit till dem. I stället tvistade de sinsemellan; vissa av dem trodde, och vissa av dem trodde inte. Om GUD så önskat, skulle de inte ha bråkat. Allt är enligt GUDs vilja. (Khalifa)

Är inte vi strukturen i koranen?
Citera
2014-06-19, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Saxat från wikipedia "Royal we":
Citat:
Several prominent epithets of the Bible describe the Jewish God in plural terms: Elohim, Adonai, and El Shaddai. Some scholars take these names to represent an early stage in Jewish religion when God was still seen as a council or family of deities; others note that the present Biblical text always employs grammatically singular verb forms and argue that they represent a majestic plural.[6] Similarly, the God of the Qur‘an employs the Arabic pronoun nahnu ("We") or its associated verb suffix in many verses.[7] The sura Al-A'raf speaks as "We", while referring to the Lord as "He", suggesting they are separate entities. The narrator claims "We" were responsible for many acts attributed to God directly in the Bible[8] suggesting "We" are some assembly of the Heavenly host, working on Earth on his behalf. Some grammarians distinguish this divine usage as a pluralis excellentiae rather than a majestic plural.
Citera
2014-06-19, 09:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det lutar åt att det är demoner men vill helst se andras teorier innan jag tömmer ut mig.

Du ger dig alltså in på teologisk semantik från underlaget att det i sista hand egentligen rör sig om demoner?
Citera
2014-12-16, 03:43
Bannlyst
Denna var lite märklig;

Koranen 1,33

Citat:
[..]"Jag sade er ju att Jag känner allt som är dolt i himlarna och på jorden och att Jag vet vad ni kan säga öppet och vad ni håller hemligt."34. Och när Vi befallde[...]

Citat:
2:33
He said, "O Adam, inform them of their names." And when he had informed them of their names, He said, "Did I not tell you that I know the unseen [aspects] of the heavens and the earth? And I know what you reveal and what you have concealed."

2:34
And [mention] when We said to the angels, "Prostrate before Adam"; so they prostrated, except for Iblees. He refused and was arrogant and became of the disbelievers.

Går från "jag" till "vi", varför?
Citera
2014-12-16, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat

skitsnack, det var han som skrev koranen.
Citera
2014-12-16, 05:13
Medlem
Citat:

Vad roligt att höra att du verkar tro på koranen tillräckligt för att tolka dess budskap.
Som jag brukar säga, islamkritiker och extremister är de som är bäst på att vimsa i konstiga korantolkningar.

"Vi", är profeterna, budbärarna.
"Vi", de som är med Gud. De som underkastar (muslim) sig.
"Vi", de goda. Till skillnad från "ni", de som motarbetar Guds budskap.

Finns ingen troende som finner detta svårbegripligt, faktiskt.

edit:
Eller så är det som de andra säger, ett majestätiskt "vi".
Oavsett vilket, inget som känns särskilt märkvärdigt.
Citera
2014-12-16, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad roligt att höra att du verkar tro på koranen tillräckligt för att tolka dess budskap.
Som jag brukar säga, islamkritiker och extremister är de som är bäst på att vimsa i konstiga korantolkningar.

"Vi", är profeterna, budbärarna.
"Vi", de som är med Gud. De som underkastar (muslim) sig.
"Vi", de goda. Till skillnad från "ni", de som motarbetar Guds budskap.

Finns ingen troende som finner detta svårbegripligt, faktiskt.

edit:
Eller så är det som de andra säger, ett majestätiskt "vi".
Oavsett vilket, inget som känns särskilt märkvärdigt.

Jag anser att muhammed ska tala för sig själv och låta tillex jesus Kristus tala för sig, ( muhammed trodde han var en profet och jesus var en profet )

Vi i koranen är inte hållbart när muhammed ska vara talesman för alla andra profeter.

I sånna fall är koranen muhammeds ord och INTE Guds ord. ( Gud är en och inte VI )

detta är glasklart för alla troende !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in