2014-06-18, 17:34
Medlem
elastikmandens avatar
Okay, satt på uteplatsen då, och tittade i skyn. 3 "vanliga" flygplan drog paralellt sina vita avgasmoln efter sig. Antagligen skulle de alla landa på Kastrup Köpenhamn. De flög i neråtgående mot söder.

Men så rätt över dem (såg det ut som), kom ett för mig, grått "flygplan", ganska snabbt, och det var definitivt ingen rovfågel, för det var för högt. (så högt att jag inte såg flygplanen på väg neråt, utan bara deras vita "svansar".)

Det var för stort också. Men det hade ingen "avgassvans" efter sig, och flög rakt österut, alltså tvärsöver de 3 flygplanen jag såg. Det handlar om sekunder, och hade tyvärr värken mobil eller kamera i närheten. Så vad tror ni jag såg?

plats: Höör/ Eslöv, (Skåne.)
Citera
2014-06-18, 17:48
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Detta kanske kan ge dig lite mer information http://www.flightradar24.com/2014-06-18/15:05/12x/55.93,13.51/9

Angående vad det kan vara har jag inget hum om, kanske ett plan som inte syns på FR24 eller militärplan/statsplan som är hemligt.
Citera
2014-06-18, 18:45
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OakleyBlizzard
Detta kanske kan ge dig lite mer information http://www.flightradar24.com/2014-06-18/15:05/12x/55.93,13.51/9

Angående vad det kan vara har jag inget hum om, kanske ett plan som inte syns på FR24 eller militärplan/statsplan som är hemligt.

Ja, förlåt att jag glömde att skriva dags datum, men det var det ju förstås. Länken du ger kollar jag på ofta, och strax efter, men såg ingenting där heller. Finns det flygplan som inte lämnar någon "avgassvans" efter sig? Vad för bränsle har de då? Jag jag frågar för att jag inte vet. Är helt korkat på området, såg bara det jag såg, och inget annat.
Citera
2014-06-18, 18:49
Medlem
Fris avatar
Du kanske såg en jättestor svävflygare?
Citera
2014-06-18, 19:51
Medlem
elastikmandens avatar
LÄNKTEXT
Citera
2014-06-18, 19:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, förlåt att jag glömde att skriva dags datum, men det var det ju förstås. Länken du ger kollar jag på ofta, och strax efter, men såg ingenting där heller. Finns det flygplan som inte lämnar någon "avgassvans" efter sig? Vad för bränsle har de då? Jag jag frågar för att jag inte vet. Är helt korkat på området, såg bara det jag såg, och inget annat.
För det första finns det många helt vanliga civila trafikflygplan som inte visas på FR24, vilka modeller som har och som inte har transponder för systemet står på deras sajt.

För det andra så är det inget konstigt alls att se flygplan med och utan synlig kondensstrimma där de kan vara både högre och lägre upp utan att lämna några strimmor. Det är samma bränsle i i stort sett alla jetflygplan, Jet-A som påminner om dieselolja. Om det ska bildas vita strimmor beror helt och hållet på meteorologiska omständigheter på den höjd där planet flyger. Det kan vara torrare luft högre upp som gör att det inte blir någon strimma.

Det kan t o m bli så att ett och samma plan omväxlande ger och inte ger någon strimma då det passerar mellan luftmassor med olika fuktighet. Du kan gå ut på vintern och undersöka det här själv med din egen andedräkt.

För det tredje så känns det inte så astronomiskt va?

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du kanske såg en jättestor svävflygare?
Citera
2014-06-18, 20:02
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, förlåt att jag inte har gått på OXFORD University i 10 år, med fulla betyg, precis som ni har. Har inte heller mobilen hängande runt halsen konstant. Detta handlade om få sekunder. Det var vad jag "såg". Nyss hemkommen från jobbet, och är inte det minsta vidskeplig. Så klart är det ingen stor svävflygare, de är ju minimala och flyger under. Men tack för svaren, Grannen som pillar naveln och vattnar sina blommor, vet kanske bättre än ER?

Men för fan, ibland SER man någonting "skumt", och försöker beskriva det, jag ritade så gott jag kunde, men det var vad jag såg. (uppfattade det som).

Själv tänker jag ditåt något sorts avancerat militärplan, som jag inte känner till?
Citera
2014-06-18, 20:19
Medlem
DoubleWoods avatar
Du kan ha sett en av de två B2 som lallar runt i området och visar närvaro.
De är tillfälligt baserade i England men flyger till och från Baltikum, kan mycket väl ha flugit över Skåne, jänkarna har tillstånd för både det ena och det andra i nuläget.

http://guammoonies.files.wordpress.com/2008/02/010323-f-0966e-003.jpg
Citera
2014-06-18, 20:22
Medlem
elastikmandens avatar
Kunde ni se ritningen som jag länkade till?

Tack för svaren!
Citera
2014-06-18, 20:26
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
De är tillfälligt baserade i England men flyger till och från Baltikum, kan mycket väl ha flugit över Skåne, jänkarna har tillstånd för både det ena och det andra i nuläget.

Ha ha 1000 tack! Det måste det vara! Så länge de inte ger någon "svans" efter sig. Högst sannolikt!
Citera
2014-06-18, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ja, förlåt att jag inte har gått på OXFORD University i 10 år, med fulla betyg, precis som ni har. Har inte heller mobilen hängande runt halsen konstant. Detta handlade om få sekunder. Det var vad jag "såg". Nyss hemkommen från jobbet, och är inte det minsta vidskeplig. Så klart är det ingen stor svävflygare, de är ju minimala och flyger under. Men tack för svaren, Grannen som pillar naveln och vattnar sina blommor, vet kanske bättre än ER?

Men för fan, ibland SER man någonting "skumt", och försöker beskriva det, jag ritade så gott jag kunde, men det var vad jag såg. (uppfattade det som).

Själv tänker jag ditåt något sorts avancerat militärplan, som jag inte känner till?
Det enda du har att be om ursäkt för är att du placerade tråden i fel avdelning, jag vet dock inte var den hör hemma riktigt men moderatorn kan säkert guida den rätt. (Finns förvisso ett gäng trådar om kondensstrimmor redan.)

Att fråga när man inte vet är helt rätt annars.

Var det något du var missnöjd med? Var det något i mitt svar som du tog som spydighet på något sätt eller varför denna otacksamma ton nu? Jag har kunskapen och tog mig tid att skriva precis hur det funkar och du börjar böla som en djävla snorunge som tack. Skärp dig!

Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood

Det hade ju varit fantastiskt kul att se men chansen för det är ju försvinnande jämfört med att se ett vanligt trafikflygplan. B-2 ger precis lika mycket kondensstrimmor som vilket flygplan som helst så det finns inget som pekar på att det var ett sådant.

Det har gjorts försök med kemikalier för att minska kondensstrimmorna på B-2:an, klor-fluorsvavelsyra. Det lär ha funkat hyfsat men den orsakade korrosionsproblem på planet (och var säkert jobbig att hantera för markpersonalen) så det används inte mer utan planet har istället en detektor som ser strimmorna så piloterna kan försöka flyga i torrare luftlager om det behövs.

Alltså, det är inget konstigt att vanliga trafikplan växelvis ger och inte ger kondensstrimmor, dessa plan är tusentals vanligare än just B-2 Spirit, då känns det som en högoddsare att gissa just på ett av världens ovanligaste plan. Om du hör ljudet av hovar i Sverige så bör du gissa på häst istället för zebra om du vill ha hög chans att gissa rätt.

Citat:
Ha ha 1000 tack! Det måste det vara! Så länge de inte ger någon "svans" efter sig. Högst sannolikt!
Inte omöjligt men högst osannolikt och fenomenet kan lika väl uppstå med precis vilket plan som helst, som jag skrev tidigare.
Citera
2014-06-21, 11:49
Medlem
KimNeilJungs avatar
Jag tror det här handlar mer om fysik än astronomi eller chemtrails så....
//mod.

Astronomi och rymdfart --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in