2014-06-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var inte det saken gällde, KJ försökte inte ens få till ett PT och det utav goda skäl, TO som är en erfaren rackare avrådde troligen bestämt KJ för att ens försöka, vad sen RÅ säger om deras sidas möjligheter att få till ett PT har som jag redan sagt inte ett djävla dugg med vad KJ tar sig för.
Den här kvinnan som uttalade sig vid HD sade att den möjligheten KJ har är att själv begära resning vid HD och beviljas den, blir det en ny rättegång där han dömdes, som blir vid Hovrätten i Umeå.
Jag anser att den här kvinnan vid HD som uttalade sig i det här ärendet kan saken kanske bättre än vad du kan.
Du skriver att TO troligen avrådde KJ att ens försöka. Eftersom du skriver troligen vet du inte, utan du tror och det säger ingenting, det är många som tror det ena och andra och många gånger är det önsketänkande vad de tror.
Citera
2014-06-18, 18:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den här kvinnan som uttalade sig vid HD sade att den möjligheten KJ har är att själv begära resning vid HD och beviljas den, blir det en ny rättegång där han dömdes, som blir vid Hovrätten i Umeå.
Jag anser att den här kvinnan vid HD som uttalade sig i det här ärendet kan saken kanske bättre än vad du kan.
Du skriver att TO troligen avrådde KJ att ens försöka. Eftersom du skriver troligen vet du inte, utan du tror och det säger ingenting, det är många som tror det ena och andra och många gånger är det önsketänkande vad de tror.

Är du dum på riktigt?

Alldeles oavsett vad den där kvinnan står och babblar om så kan KJ och hans advokat agera innan domen vinner laga kraft, det gjordes inte alltså nöjdförklarade KJ sig, ifall han varit missnöjd så skulle han begärt PT men det var bara olyckan MAssi som skickade in ett sådant.
Citera
2014-06-18, 18:31
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt?

Alldeles oavsett vad den där kvinnan står och babblar om så kan KJ och hans advokat agera innan domen vinner laga kraft, det gjordes inte alltså nöjdförklarade KJ sig, ifall han varit missnöjd så skulle han begärt PT men det var bara olyckan MAssi som skickade in ett sådant.
Eftersom målet inte var ett prejudikatfall som endast HD ger prövningstilltånd till, vad fanns det för mening att begära prövingstilltånd för målet ? Det hade varit fullständigt meninglöst för KJ att begära prövningstilltånd.
Det enda som KJ kan göra är att begära resning vid HD.
Citera
2014-06-18, 18:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Eftersom målet inte var ett prejudikatfall som endast HD ger prövningstilltånd till, vad fanns det för mening att begära prövingstilltånd för målet ? Det hade varit fullständigt meninglöst för KJ att begära prövningstilltånd.
Det enda som KJ kan göra är att begära resning vid HD.

För att skicka en signal att han anser sig vara helt oskyldig?

Alla kan ju inte vara lika korkade som M*ts lm som hävdade att han var oskyldig men inte kunde få tummen ur arslet och överklaga sin tingsrättsdom.

Om nu KJ säger att han inte har gjort det som han blivit dömd för så är det minsta man kan begära ett PT som visserligen skulle ha avslagits men signalen skulle ha blivit att han kämpar in i det sista för att bevisa att han är oskyldig.
Citera
2014-06-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Bara att konstatera att TO drog en djup suck av lättnad över domen i Hovrätten. Likaså gjorde PA när han fick domen på 18 månader i Tingsrätten för griftefridsbrott för Mats Alm. Inte en chans att någon av dessa rutinerade advokater skulle driva något av fallen vidare med de domarna deras klienter erhöll.
Det är "intressant" att Peter Althin som företrädde Mats Alm i målet Linda Chen och Thomas Ohlsson i det här aktuella målet avrådde sina klienter till att överklaga eller i KJs fall begära prövningstillstånd.
Lagro ja ja Lagro.
I båda fallen hävdar du att Mats Alm och Kristoffer Johansson är dömda utan några som helst bevis. Kanske säger mer om din förmåga att förstå juridiken?
Du vet ingenting vad PA har sagt till sin klient utan är ditt påhitt, sedan har du varit flitig skribent i den tråden jag förstår inte vad det finns för intresse börja dra upp det i den här tråden, jag vet mycket väl vad de flesta har för uppfattning i det fallet.
Om det inte fanns möjlighet att få prövningstilltånd för KJ, därför målet är inte något prejudikatmål, fanns väl ingen orsak att gå vidare. Det har ingenting med att TO avrådde KJ till att överklaga, det är också dit eget påhitt.
Du försöker påstå att advokaterna insåg att de här klienterna var skyldiga och avrådde dem från att överklaga, men så var inte fallet.
Det är inte advokaten som bestämmer om ett mål skall överklagas utan den dömde.
Citera
2014-06-18, 19:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Eftersom Du Fold inte klarar av att uttrycka dig utan att använda dig av härskarteknik så hamnar du och även Zambora nu på min ignore-lista.

Ni som litar blint på åklagarna och UNO kan släppa helt att VB dödats i KJs hem.
Det är nämligen något Anna och Ulrika förklarat i Media och UNO har sökt av hela KJs lägenhet utan att hitta likdoft.

Jag minns inte vilket ekipage, kanske Uno med förare, som inte gavs tid att göra ett noggrant sök i lägenheten, åklagaren kallade nämligen föraren till möte vilket åklagaren uppenbarligen ansåg var viktigare än att hunden tilläts att söka grundligt i hela lägenheten. Det kan innebära att små besudlingar på dropp eller molekylnivå kan ha missats, åklagaren sökte inte heller efter droppar och molekyler. Kanske borde hon ha gjort det med tanke på vad vittne har sagt om skadorna och att de inte nödvändigtvis betyder att rikligt med blod har flödat.

Klantigt, amatörmässigt, och mycket oklokt agerat av åklagaren tycker jag. KJ dömdes skyldig i alla fall, dock fanns ev. en möjlighet att med hjälp av hittade besudlingar förstå vad det är som har hänt.
Citera
2014-06-18, 19:10
Medlem
Citat:
Säg inte det, det finns ju likheten att båda offren var asiatiska kvinnor dessutom så fick ju gärningsmännen en avsevärd straffrabatt, M*ts *lm fick ju rena högvinsten med sin dom för griftefrid.
Kontentan av det hela är väl att om du nu måste mörda en kvinna se till att hon är asiat, då får du rabatt för ditt dåd.
Du påstår en massa saker som du har inte den blekaste aning om, utan ser det som en sanning vad du tror.
Citera
2014-06-18, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag minns inte vilket ekipage, kanske Uno med förare, som inte gavs tid att göra ett noggrant sök i lägenheten, åklagaren kallade nämligen föraren till möte vilket åklagaren uppenbarligen ansåg var viktigare än att hunden tilläts att söka grundligt i hela lägenheten. Det kan innebära att små besudlingar på dropp eller molekylnivå kan ha missats, åklagaren sökte inte heller efter droppar och molekyler. Kanske borde hon ha gjort det med tanke på vad vittne har sagt om skadorna och att de inte nödvändigtvis betyder att rikligt med blod har flödat.

Klantigt, amatörmässigt, och mycket oklokt agerat av åklagaren tycker jag. KJ dömdes skyldig i alla fall, dock fanns ev. en möjlighet att med hjälp av hittade besudlingar förstå vad det är som har hänt.
Nej, det var sök på Mjösjöberget, sid 27-28.
Citera
2014-06-18, 19:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du påstår en massa saker som du har inte den blekaste aning om, utan ser det som en sanning vad du tror.

Konstaterar bara enkla fakta som till och med du borde kunna förstå, ser du inte likheten med straffrabatter och annat?

Båda offren asiatiska kvinnor mördade av någon närstående.
Citera
2014-06-18, 19:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det var sök på Mjösjöberget, sid 27-28.

Jag var säker på att det gäller lägenheten, ska se om jag jag hitta den informationen.
Citera
2014-06-18, 19:26
Medlem
Citat:
Konstaterar bara enkla fakta som till och med du borde kunna förstå, ser du inte likheten med straffrabatter och annat?
Båda offren asiatiska kvinnor mördade av någon närstående.
Båda de här asiatiska kvinnorna blev mördade därför det fanns ett motiv, om inte det funnits hade de inte blivit mördade. Jag anser att det är de första man skall söka är motivet till mordet och därifrån börja ringa in tänkbar gärningsman. Vad gäller VB anser jag man har inte sökt motivet till mordet på henne, men naturligtvis fanns det ett motiv, därför det var ett planerat mord.
Vad motivet är vet man inte vad gäller VB, utan det blir en spekulation och det kan vara en bra eller dålig spekulation. Vad gäller KJ kan jag absolut inte se något motiv från hans sida.
Citera
2014-06-18, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Båda de här asiatiska kvinnorna blev mördade därför det fanns ett motiv, om inte det funnits hade de inte blivit mördade. Jag anser att det är de första man skall söka är motivet till mordet och därifrån börja ringa in tänkbar gärningsman. Vad gäller VB anser jag man har inte sökt motivet till mordet på henne, men naturligtvis fanns det ett motiv, därför det var ett planerat mord.
Vad motivet är vet man inte vad gäller VB, utan det blir en spekulation och det kan vara en bra eller dålig spekulation. Vad gäller KJ kan jag absolut inte se något motiv från hans sida.

Motiv?

Tja i Linda Chenfallet så var det ju ett ekonomiskt motiv, arslet M*ts *lm tänkte tjäna en stor slant på den försäkring som han tecknade på sitt offer.

I det här fallet så tror inte jag att det finns något motiv, KJ flippade ur av någon anledning och jag tror inte att det på något sätt var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in