Citat:
Ursprungligen postat av
Tigertanken
Har någon anklagat dig för att vara pedofil?
I och med att den 21-åriga förskolepraktikanten härjat runt i Högsby, känns det som att föräldrar och annan personal tittar mer misstänksamhet mot dig?
Har du barn innan du började jobba som förskolelärare?
Skulle det inte kännas ännu mer bekvämt att bli kallad förskolelärare?
Vad tycker du om att använda uttrycket hen i förskolor och annat genustrams?
Nej, jag har ärligt talat inte upplevt några konstiga blickar eller andra indirekta anklagelser.
Ja, det har/hade jag.
Jo, eller det är väl mest för att det låter ganska klumpigt. Jag föredrar såklart att bara bli kallad det jag heter.
Nej, jag säger inte hen. Det har ingen gjort på någon av mina arbetsplatser. Det är inget som jag lägger energi på, men hela diskussionen är totalt urspårad. Det är en populär myt på FB att alla förskolor/dagis är genusexperiment. Sanningen är att de flesta saknar genustänk överhuvudtaget, om man bortser från att man har några vaga formuleringar om jämställdhet i någon handlingsplan någonstans. Det tycker jag däremot är fel, för allt genustrams är inte trams. Jag tycker inte att man ska tvinga någon att bära klänning eller vad det nu är som skrämmer folk mest på FB men det finns också en poäng med att inte slentrianmässigt stuva in flickorna i ett dockrum och pojkarna i ett bilrum. Eller låta egna fördomar om stökiga pojkar och hjälpsamma flickor avgöra hur man behandlar barnen.