• 1
  • 2
2014-06-16, 21:42
Medlem
Min gissning är att kvinnor år 2025 kommer tjänar mer än män år. Tänkte vi kunde spekulera lite om varför, och sen hur feministerna kommer reagera på det hela.

Först varför: I Sverige slår inte svenska unga kvinnor i ett glastak längre. Snarare åker de i en glasraket upp mot månen. I svenska skolor lyfts flickorna fram och får lära sig ta plats. De uppmuntras att vara ambitiösa av sina misslyckade mammor som vill ta revansch på sina sexistiska män. Media uppmuntrar också det hela. Vi kan notera att metros karriärsida är rosafärgad tex. I svenska tv-program framställs män som hunsade och misslyckade.
Det finns speciella stipendier för kvinnor. Det anordnas karriärträffar för kvinnor. Kvinnor dras in i mentorprogram för kvinnor för att hjälpa dem uppåt. Det finns speciella kvinnoföreningar i många yrken för att hjälpa kvinnor uppåt och se till att deras intressen tillvaratas.

2025 kommer förklaringen på det hela inte låta så här. Snarare kommer förklaringen involvera att män är lata, mer aggressiva, en skadlig mansroll (som ska bekämpas med mer feminism). Att män hellre dricker bira och ser på sport än jobbar. Att män bara klarar fysiska jobb.
Kommer då den feministiska kampen för mer rättigheter åt kvinnor sluta 2025 när kvinnor äntligen tjänar mer? Haha nej inte alls. Det kommer att fortsätta tjatas. Trots att de drar in mer kulor finns det bevis på att kvinnorna fortfarande diskrimineras. Man kommer även börja tala om andra typer av makt än rent monetär. Precis när kvinnor går om män inser man nämligen att det inte är så viktigt med just monetär makt (och därför gör det inget att kvinnor närmar sig 120% av mäns löner).
Kvinnorna 2025 förutspår att det kommer ta flera generationter innan kvinnorna kommer ikapp på allvar.

Tror du att det här är orimligt dystert? Jag har ett tecken som visar på hur väldigt troligt det här scenariot är. Men släpper det imorgon för det blir roligare debatt om ni säger emot.
Citera
2014-06-16, 22:06
Medlem
-Mystics avatar
Så länge som kvinnor är grovt underrepresenterade inom de tekniska utbildningarna så kommer de inte gå om männen. Såvidda inte staten ingriper på något sätt, men det hade troligtvis haft en förödande effekt för Sverige eftersom de tekniskt utbildade männen istället hade börjat jobba utomlands.
Citera
2014-06-17, 12:45
Medlem
Skälet jag tror det kommer ske i Sverige är för att det redan skett Amerikanska storstäder (dock inte på landet).
http://www.campus.se/Start/pa-jobbet...n.aspx?page=22

Citat:
Enligt forskning vid Queens College tjänar New York-kvinnor i åldern 21–30 år som jobbar heltid 17 procent mer än motsvarande män i genomsnitt (omvända siffror gällde kring 1970).

Citat:
Men hur kommer det sig att yngre kvinnor är bättre utbildade?
– Därför att män i USA traditionellt arbetat med att tillverka saker. Förr kunde de få rejäla löner för jobb som inte krävde någon utbildning. Men sådana finns knappt i dag; stålverk och gruvor har ju bommat igen! Kvinnorna, som sällan fick plats i tillverkningsindustrin, har varit bättre på att ta steget in i informationssamhället, med utbildningar som är inriktade på kommunikation.
Svenska studier visar liknande trender. Enligt Högskoleverket är det kvinnor som tar två av tre högskoleexamina i Sverige. Av kvinnor födda 1980 hade drygt hälften, 52 procent, klarat av en examen 2005, men blott 38 procent av de jämnåriga männen. Kvinnor är i majoritet på de flesta utbildningar utom på ingenjörslinjerna (där deras andel dock ökar).
Detta är mönster som grundläggs tidigt: flickor får bättre betyg än pojkar och är flitigare i skolan.

Citat:
– Diskriminering på arbetsmarknaden är fortfarande ett problem för kvinnor i USA, säger ledarskapskonsulten Rachelle Canter i San Francisco.

Citat:
– Jag gillar verkligen att jobba, och är man driven kan man komma hur långt som helst här, säger Jenny Ljungberg, som dock gissar att det tar ett par generationer innan kvinnorna kommer ikapp männen på allvar.
Citera
2014-06-17, 12:48
Medlem
För att se vad som egentligen händer kan ni följa tråden "Var kvoteras kvinnor in". För att se hur feministerna kommer förklara det kan ni följa tråden "Har vi en manskris?"
Citera
2014-06-17, 13:02
Medlem
Christopher.s avatar
Kunde inte bry mig mindre. Själv tror jag sådant här går i vågor, kvinnornas döttrar kommer troligen göra revolt genom att bli hemmafruar efter att ha växt upp hos en alkoholiserad och frånvarande fru. Som tur är väljer man sin partner fritt och i dagsläget även det land man vill jobba i. Kvinnor tenderar att jobba inom stat och offentlig sektor som kommer rationalisera under de kommande åren, jag tror i kontrast till vad många säger att löneskillnaderna kommer öka med tiden.
Citera
2014-06-17, 14:09
Medlem
FlamingBacons avatar
Jag avundas er positiva syn. Jag tror snarare att det kommer en helomvändning, man kommer anklaga männen för att vara lata, onda och problematiska. Något som givetvis bör lösas med övervakning och litium i dricksvattnet.

Samtidigt tror jag att vissa av dessa personer är lite väl bortablinda (är det ett ord?). Produktionsyrken och gruvdrift försvinner ju inte, den flyttas så att män i låglöneländer kan göra jobbet istället. Fortsätter man i denna takt kommer det komma en dag när låglöneländerna inser att vi behöver deras produktion betydligt mer än vad de behöver HBTQ certifierade genusdagisfröknar.
Citera
2014-06-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Produktionsyrken och gruvdrift försvinner ju inte, den flyttas så att män i låglöneländer kan göra jobbet istället. Fortsätter man i denna takt kommer det komma en dag när låglöneländerna inser att vi behöver deras produktion betydligt mer än vad de behöver HBTQ certifierade genusdagisfröknar.

Produktionsyrken och gruvdrift kommer (delvis?) automatiseras i en inte allt för avlägsen framtid.
Citera
2014-06-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Jag avundas er positiva syn. Jag tror snarare att det kommer en helomvändning, man kommer anklaga männen för att vara lata, onda och problematiska. Något som givetvis bör lösas med övervakning och litium i dricksvattnet.

Samtidigt tror jag att vissa av dessa personer är lite väl bortablinda (är det ett ord?). Produktionsyrken och gruvdrift försvinner ju inte, den flyttas så att män i låglöneländer kan göra jobbet istället. Fortsätter man i denna takt kommer det komma en dag när låglöneländerna inser att vi behöver deras produktion betydligt mer än vad de behöver HBTQ certifierade genusdagisfröknar.

Du ställer teknikutbildade män emot HBTQ certifierade genusdagsifröknar som det var detta det handlade om.

Kvinnor har ju sedan länge brutit sig in eller vad man ska kalla det på område efter område så varför skulle just tekniska utbildningarna inte bli intressanta för kvinnor?

Citat:
Det är en något högre andel kvinnor än män i genomsnitt som studerar på Luleå tekniska universitet. Enligt statistik hämtad ur LTU’ s årsredovisning över nybörjare vid universitetet 2008, så var andelen kvinnor drygt 50 % och andelen män drygt 49 %.

Citat:
Jämför man LTU med andra tekniska universitet så ser man tydliga skillnader. Medan LTU, som visat, har en jämn könsfördelning så har t ex KTH drygt 27 % kvinnor och ca 70 % män, liksom att Chalmers tekniska högskola har drygt 25 % kvinnor och drygt 74 % män.

Sen tror jag att män nog kommer att erbjuda sina kvinnor mer av support och med att ta hand om barnen. De männen kommer kvinnorna att vilja ha.

De män som inte vill göra det kanske får svårare att få ett förhållande?
Senast redigerad av granved 2014-06-17 kl. 22:25.
Citera
2014-06-17, 23:25
Medlem
Skönt att du håller med mig granved. Vad tycker du vi ska göra för att bromsa eller hindra den här utvecklingen, så att får ett jämställt samhälle istället för att kvinnor går om män?
Citera
2014-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-4
Skönt att du håller med mig granved. Vad tycker du vi ska göra för att bromsa eller hindra den här utvecklingen, så att får ett jämställt samhälle istället för att kvinnor går om män?

Min inställning till saker och ting är att inte kvotera.

Det bästa är väl att alla som finner något i samhället är fel jobbar för att det ska bli bättre. Det blir förstås diskussioner och motsättningar ibland men att bara klaga hjälper ju inte så det bästa är att man kämpar på för det man vill förändra.

Vad gäller just att tjäna pengar så ser jag det som att alla har rätt att försöka få så hög lön som möjligt. Att tvinga fram 50/50 på något sätt blir makabert enligt mig.
Citera
2014-06-18, 00:05
Medlem
Jag fattar vad du menar. Hela Dagens Industri är ju rosafärgad!
Citera
2014-06-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag fattar vad du menar. Hela Dagens Industri är ju rosafärgad!

Värre än jag trodde! Men skämt åsido, vi vet ju alla var metro står i frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in