2014-06-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror inte heller att MP kommer att göra en repris på EU-valet, men tyvärr tror jag de får uppåt 10%. Det är nya förutsättningar nu.

Göran Persson var vis nog att hålla MP på behörigt avstånd, man samarbetade i vissa frågor men det var aldrig tal om att samregera. När de försökte satte han dem på plats. MP var en satellit, precis som V alltid varit. I valen 94, 98, 02 och 06 fick de 5,02, 4,49, 4,65 och 5,24.

I och med att Sahlin valde att ingå ett samarbete (vi kallar dem fortfarande De Rödgröna fastän de upplöste kartellen) öppnade hon en sluss mellan partierna. S och MP var nu en enhet, ville man vara sosse fast lite extra grön hoppade man över staketet. Det gav utdelning för MP 2010: De blev 3:e största parti (från 7:e i valet innan) med 7,34. Och varje gång S hade det svettigt (i ledarglappet mellan Sahlin och Juholt, under Juholts skandalperiod samt i glappet mellan Juholt och Löfven) så sprang många sossar direkt över till MP och stannade där tills saker blev bättre. Innan Löfven valdes var de uppe i 15% i någon mätning. Sen sjönk de snabbt tillbaka.

Sossarna har inte lyckats inspirera, det finns osäkerhet kring Löfven och dessutom har klantarslet sagt att han ser MP som en "naturlig samarbetspartner". Det har öppnat den där slussen mellan partierna, och om Löfven fortsätter så mesigt som han gjort så kommer det att vara MP som inkasserar.

Vi kan alltid hoppas på det, men tyvärr är många miljöpartister så infantila att de tror att vi gör någon skillnad för världen om vi pressar ner vår andel av koldioxidutsläppen från 0,16% till 0,14% av världens totala utsläpp. Det ingår i den grandiosa självbilden av Sverige som världens ledstjärna, en vanlig åkomma hos miljöpartister och folkpartister.

Jag tror att MP får vara glada om de erhåller 8%. Vi vet att MP är extremt överskattade i diverse mätningar. VALU träffade fel beträffande MP med 2%, så det är inte enbart olika opinionsinstitut under mandatperioden som har problem med uppskattningen av MP:s stöd.

Jag delar visserligen din teori om "slussen" mellan S och MP som Sahlin har öppnat. Dock tycker jag inte att Löfvén har varit så varmt inställd till MP som många gärna vill påskina. Mig veterligen är det endast vid ett tillfälle som han har gett MP lillfingret, då han uttryckte sig i stil med "MP ligger närmast". Beaktar man dock det sammanhang i vilket uttalandet fälldes kan det sägas att uttalandet inte har så mycket substans ändå. Uttalandet tillkom då han ständigt pressades beträffande regeringsfrågan, och efter många om och men ansåg han att MP "låg närmast till hands". Han har hela tiden haft en konsekvent inställning till att S går till val självständigt och söker bilda regering självständigt. Han tvingades mer eller mindre att uppge ett annat parti, och vilket annat parti kunde han uppge med trovärdighet?

I försvarsdebatten har Sossarna ständigt fått dragits med tjafset om att MP inte delar Sossarnas försvarspolitiska hållning. Sossarna har besvarat detta med att de i princip struntar i MP. Vi får inte glömma bort att det är Sossarnas högerfalang med Löfvén och Damberg som styr. Det är många frågor där S och MP är oense. Ju närmare valet vi kommer ju mer kommer regeringsfrågan att aktualiseras, där S även fortsättningsvis kommer att hävda sin självständighet. Jag tror att Löfvén lutar betydligt närmare major Björklund än virrpannorna i MP.

Jag tror inte att de socialdemokratiska väljarna med en lite grönare nisch vågar chansa på MP i ett sådant läge, då man inte vet att en röst på MP också är en röst på S.
Senast redigerad av dandino 2014-06-16 kl. 21:04.
2014-06-16, 21:05
Medlem
JetSocietys avatar
Kollega nr5 juni 2014 (Facket unionens tidning)

Undersökning av TCOs medlemmar, beställd från novus.

Sverigedemokraterna 7% --> http://www.kollega.se/sa-tanker-ni-rosta

Inför riksdagsvalet 2010 var siffran 2.3%, valresultatet 5,7%

Är 7% av TCO = 16% i riket? eller har SD ökat mer bland TCOs medlemmar än rikssnittet?

*Edit, lade till länk.
Senast redigerad av JetSociety 2014-06-16 kl. 21:08.
2014-06-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Kollega nr5 juni 2014 (Facket unionens tidning)
Undersökning av TCOs medlemmar, beställd från novus.
Sverigedemokraterna 7% --> http://www.kollega.se/sa-tanker-ni-rosta
Inför riksdagsvalet 2010 var siffran 2.3%, valresultatet 5,7%
Är 7% av TCO = 16% i riket? eller har SD ökat mer bland TCOs medlemmar än rikssnittet?

Finns väl inget som talar för att TCO-medlemmar skulle öka sina sympatier mer än andra. Så mao är detta extremt goda nyheter
Vill bara korrigera din räkneövning lite, motsvarande underskattning i år jmf med 2010 skulle ge 17,3% i riksdagsvalet

Väldigt intressant att det stämmer extremt bra överens om man jämför faktiska valresultat:
EU-val 2009: 3,3% --> Riksdag 2010: 5,7%
EU-val 2014: 9,7% --> Riksdag 2014: 16,7%

Både TCOs undersökning jämfört med utfall i riksdagsval och EU-val kontra riksdagsval pekar i riktningen 16-17% för riksdagsval 2014.

Shit låter för bra för att vara sant, men det ser onekligen lovande ut
2014-06-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Finns väl inget som talar för att TCO-medlemmar skulle öka sina sympatier mer än andra. Så mao är detta extremt goda nyheter
Vill bara korrigera din räkneövning lite, motsvarande underskattning i år jmf med 2010 skulle ge 17,3% i riksdagsvalet

Väldigt intressant att det stämmer extremt bra överens om man jämför faktiska valresultat:
EU-val 2009: 3,3% --> Riksdag 2010: 5,7%
EU-val 2014: 9,7% --> Riksdag 2014: 16,7%

Både TCOs undersökning jämfört med utfall i riksdagsval och EU-val kontra riksdagsval pekar i riktningen 16-17% för riksdagsval 2014.

Shit låter för bra för att vara sant, men det ser onekligen lovande ut

Tänk på att det var 5 år mellan EU-valen, medan det bara är 4 mellan riksdagsvalen. Med samma utvecklingskurva som mellan EU-valen skulle SD alltså få drygt 14% i valet i höst. Inte helt omöjligt.
2014-06-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Tänk på att det var 5 år mellan EU-valen, medan det bara är 4 mellan riksdagsvalen. Med samma utvecklingskurva som mellan EU-valen skulle SD alltså få drygt 14% i valet i höst. Inte helt omöjligt.

Nu var jag kanske otydlig men jag gjorde jämförelsen: Ökningen från EU-val till efterförljande riksdagsval och fick: 3,3% till 5,7%, en ökning med 173%. Samma ökning från vårens EU-val skulle alltså ge:
9,7%x 1,73= 16,75% i höstens val. Nu var det ju ett år mellan 2009 och 2010 men det ger ändå en idé om hur fördelningen skulle kunna ligga i bästa fall.

Om man istället gör som du och jämför ökning mellan EU-valen får jag det till en ökning med 294% från 2009 till 2014 vilket skulle ge exakt samma ökning:
5,7%x 2,94= 16,75% i höstens val.

Eller har jag räknat fel här? Hur kom du fram till 14%?
2014-06-17, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Nu var jag kanske otydlig men jag gjorde jämförelsen: Ökningen från EU-val till efterförljande riksdagsval och fick: 3,3% till 5,7%, en ökning med 173%. Samma ökning från vårens EU-val skulle alltså ge:
9,7%x 1,73= 16,75% i höstens val. Nu var det ju ett år mellan 2009 och 2010 men det ger ändå en idé om hur fördelningen skulle kunna ligga i bästa fall.

Om man istället gör som du och jämför ökning mellan EU-valen får jag det till en ökning med 294% från 2009 till 2014 vilket skulle ge exakt samma ökning:
5,7%x 2,94= 16,75% i höstens val.

Eller har jag räknat fel här? Hur kom du fram till 14%?

SD låg ju inte på 5,7% 2009, ökningen från det året har ju logiskt varit större procentuellt än från 2010. Om man något förenklat delar upp ökningen, på 194% över fem år, per år, och sedan multiplicerar det med de fyra år som är mellan riksdagsvalen, så får vi nog ett resultat närmre verkligheten:

((1,94/5*4)+1)*5,7%=14,5%
2014-06-17, 03:43
Medlem
Jag tolkar det alltså som att ökningen per år är ca 194/5=~40% (av valresultatet) vilken den har varit mellan EU-valen. Notera att detta antagande är en linjär tillväxt vilket är ganska förenklat. Dock stämmer det ju inte överens med SDs sedvanliga ökning på en fördubbling var fjärde år som skulle ge 11,4%. Vi kan ju iaf vara ganska säkra på att valresultatet kommer hamna där nånstans i spannet 11,4-14,5%, förhoppningvis lite högre till och med om SD har flyt under valkampanjen
2014-06-17, 06:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
SD ökar allt snabbare eftersom allt fler tröttnar ur på invandringspolitiken, att SD bara får 10-11 % ser jag numer som helt uteslutet, snarare 14-17 %.
Om Helfel och övriga jönsar fortsätter sätta demokratin ur spel genom uppgörelser i enskilda frågor med extrempartier, så kommer bara det få tiotusentals väljare att proteströsta på SD i höstens val.
2014-06-17, 07:31
Medlem
ikaros2008s avatar
Media och övriga partier kommer snart att lägga in högsta växeln för att gräva fram skandaler och gärna gamla stycken ur brottsregistret för Sverigedemokraterna.

Jag hoppas Åkesson gjort allt som går för att man inte ska hitta några hatmail från offentliga datorer, ljusskygga bidragstransaktioner eller medlemskort från motståndsrörelsen. Vore rätt så bra om de kunde hålla sig från järnrör och mungrodor.

När väl valkampanjen drar igång så lär gatorna vara fulla med provokativa vänsteraktivister, svartingar och annat löst folk som vill förstöra. Detta utan att begripa vilket brott mot yttrandefriheten det innebär.
Å andra sidan är inte de länder som har vänsterstyre direkt kända för yttrandefrihet. Så det går väl i linje med ideologierna.

Måtte de hålla sig i skinnet nu. Media kommer göra tappra försök och man kan ge sig tusan på att de kommer att begära ut vartenda mail som Sverigedemokraterna får eller skickar från riksdagen. Är det så att de sitter hemma och spammar forum med allsköns åsikter så hoppas jag att de använder VPN och alla tillbuds stående medel för att skydda sig. Annars står farbror Aschberg där i höst och undrar varför de kommenterar än det ena och än det andra.
2014-06-17, 07:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Media och övriga partier kommer snart att lägga in högsta växeln för att gräva fram skandaler och gärna gamla stycken ur brottsregistret för Sverigedemokraterna.

Jag hoppas Åkesson gjort allt som går för att man inte ska hitta några hatmail från offentliga datorer, ljusskygga bidragstransaktioner eller medlemskort från motståndsrörelsen. Vore rätt så bra om de kunde hålla sig från järnrör och mungrodor.

När väl valkampanjen drar igång så lär gatorna vara fulla med provokativa vänsteraktivister, svartingar och annat löst folk som vill förstöra. Detta utan att begripa vilket brott mot yttrandefriheten det innebär.
Å andra sidan är inte de länder som har vänsterstyre direkt kända för yttrandefrihet. Så det går väl i linje med ideologierna.

Måtte de hålla sig i skinnet nu. Media kommer göra tappra försök och man kan ge sig tusan på att de kommer att begära ut vartenda mail som Sverigedemokraterna får eller skickar från riksdagen. Är det så att de sitter hemma och spammar forum med allsköns åsikter så hoppas jag att de använder VPN och alla tillbuds stående medel för att skydda sig. Annars står farbror Aschberg där i höst och undrar varför de kommenterar än det ena och än det andra.
Fast den typen av smutskastning tappar verkan efter ett tag, media har malt den typen av negative campaigning i 6 år nu och SD växer vidare.
2014-06-17, 09:58
Medlem
8711s avatar
Den stora frågan är:

När kommer Sentio?

Tipset är 12,8%!
2014-06-17, 11:42
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna 14% i Landskrona!

http://hd.se/multimedia/dynamic/01025/fp_val_lp_1025350v530x800.jpg

Med Demoskops underskattning inräknat slår vi nog 2010 års valresultat!

Publicerad i Helsingborgs Dagblad 16 juni 2014 kl. 04:00

Citat:
Fakta Så gjordes undersökningen

"Vilket parti skulle du rösta på om det vore kommunalval idag"? 1 045 Landskronabor svarade på frågan, som Demoskop ställde Demoskop på LP/HD:s uppdrag mellan 4 och 27 maj.

Av dem uppgav 75 procent ett parti som svar, 12 procent svarade "Vet ej". 5 procent uppgav att de skulle rösta blankt eller inte alls.
Senast redigerad av 8711 2014-06-17 kl. 11:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in