2014-06-16, 16:06
Medlem
Tappat bort nycklarna till detta bygellås: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Las/Bygellas-270090/

Detta säger biltema om sitt lås:
Godkänt lås av speciallegerat stål. Motstår såg, klippverktyg, hammare och bräckjärn. 14 mm tjock bygel. SBSC-godkänd. FG-godkänd.

Någon som vet om det är någon idé att ge sig på låset? Med vad i så fall?
Citera
2014-06-16, 16:34
Medlem
sasos avatar
dra åt *****

ont: nej det går inte att bryta den
Citera
2014-06-16, 16:52
Medlem
mainfurers avatar
Sök! (FB) Hur få upp 4-delat bygellås från Biltema.
Citera
2014-06-17, 08:59
Medlem
Någon som har erfarenhet av att borra sönder låscylindern?

Är det "bara" att borra rakt in var man sticker in nyckeln? Har nämligen tillgång till metallborrar och borrmaskin men ingen vinkelslip.. Vilket annars verkar vara det säkra kortet.
Citera
2014-06-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hento
Någon som har erfarenhet av att borra sönder låscylindern?

Är det "bara" att borra rakt in var man sticker in nyckeln? Har nämligen tillgång till metallborrar och borrmaskin men ingen vinkelslip.. Vilket annars verkar vara det säkra kortet.

Det är härdade grejer så det är nästan lönlöst att borra, en grövre borr tar en livstid att få igenom och med mindre borr får man borra flera hål. Men ser att biltema säljer domkraft för en liten peng: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Saxdomkraft-mekanisk-15829/

Men nån kompis eller kompis farsa måste väl ha en vinkelslip?
Citera
2014-06-17, 15:52
Medlem
TinFoilHats avatar
Det bör fungera att borra upp låset ja. Börja med en liten och smal borr och borra hela vägen ned i cylindern. Ta sedan en lite grövre och gör samma sak och sedan ökar du tills du mer eller mindre har fått bort hela cylindern. Sen är det bara joxa runt med en skruvmejsel i hålet och du bör få upp låset.

Inte en jättesnabb metod som sagt men bör fungera (har alltid fungerat på ett x-antal lås jag dragit upp genom tiderna).
Citera
2014-06-17, 17:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Annars kan du alltid lära dig dyrka.

(FB) Jag vill bli Sverigeledande i låsdyrkning!
Citera
2014-06-17, 20:34
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ok, vinkelkap 10 sekunder boom klart. Annars kan du få tag på en original domkraft från te:x Volvo, sätta den i låset och pressa isär den..
Citera
2014-06-18, 16:00
Medlem
VesslanSwecans avatar
Säger som sleepy, en domkraft är grejer de! Det blir en helvetes jävla smäll när det går sönder, akta metallsplitter bara!
Citera
2014-06-19, 00:12
Medlem
Domkraft hade inte funkat pga att låset satt fast i hjulet.. Men jag fick tag i en vinkelslip!
Dock var det inga tio sekunder som krävdes, snarare 5 minuter! (effektiv tid) Men då kapade jag själva bygeln.. kanske var sämre metall i låsdelen.

Hur som helst så rekomenderar jag låset om man inte vill få cykeln stulen!

Men är man benägen att tappa nycklar så ska man nog köpa ett sämre lås

Case closed.
Citera
2014-06-19, 23:23
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hento
Domkraft hade inte funkat pga att låset satt fast i hjulet.. Men jag fick tag i en vinkelslip!
Dock var det inga tio sekunder som krävdes, snarare 5 minuter! (effektiv tid) Men då kapade jag själva bygeln.. kanske var sämre metall i låsdelen.

Hur som helst så rekomenderar jag låset om man inte vill få cykeln stulen!

Men är man benägen att tappa nycklar så ska man nog köpa ett sämre lås

Case closed.

Trevligt att du fick upp den! Men jag är nyfiken på vad du använde för att kapa isär detta, var det möjligtvis en liten Dremel? För en riktig kapskiva skär stål som smör och ska inte ta några 5 minuter att kapa igenom
Citera
2014-06-22, 10:27
Medlem
Nope, ingen dremmel.

Dock en liten vinkelslip (normalstor att ha hemma), jag höll dock låset med ena handen och hade vinkelslipen i andra. Hade jag haft möjlighet att fixera låset hade jag ju kunnat vålda på ett annat sätt, nu blev det ett snitt där kapskivan knappt nöttes alls.

Men som sagt, det var galet hårt material i bygeln.. känslan var att en batteri-vinkelslip inte skulle pallat. Men det är bara rena spekulationer..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in