Citat:
Ursprungligen postat av
dandino
Jag delar inte din mening om att MP kommer nå höga resultat i september. Det är inte på grund av migrationsfrågan som vissa gillar MP. Befolkningen anser att SD har bäst migrationspolitik och sedan S. Vart hamnade MP? MP rider på EU-valresultatet i opinionsmätningar. Anledningen till MP:s höga stöd i EU-valet är att miljöfrågan är extremt prioriterad i EU-val. I nationella val kommer den väl på 7-8 plats på prioriteringslistan, det vill säga det är en gigantisk skillnad, vilket innebär att MP inte kan få så högt stöd. I ett tidigare EU-val fick väl MP till och med 17%. Detta hade ingen som helst inverkan på resultatet till riksdagen.
Jag tror knappt att MP kommer öka något alls gentemot resultatet 2010. Den fråga (miljö) som folk gillar hos dem är allt för oprioriterad. Att de ändå fick 7,2% i valet 2010 berodde delvis på att folk verkligen gillade Wetterstrand, och jag tror till och med att hon hade större sympatier än Fridolin. Jag tror att de få 6,5-7% i höst. Om F! får några procent kommer dessa hämtas från V och MP, vilket kan innebära ytterligare förluster i stöd för MP. Kampen om tredje platsen är enligt min mening redan avgjord. MP:s stöd i mätningar är luft, då de rider på ett stöd som inte existerar inför riksdagsvalet.
Jag tror inte heller att MP kommer att göra en repris på EU-valet, men tyvärr tror jag de får uppåt 10%. Det är nya förutsättningar nu.
Göran Persson var vis nog att hålla MP på behörigt avstånd, man samarbetade i vissa frågor men det var aldrig tal om att samregera. När de försökte satte han dem på plats. MP var en satellit, precis som V alltid varit. I valen 94, 98, 02 och 06 fick de 5,02, 4,49, 4,65 och 5,24.
I och med att Sahlin valde att ingå ett samarbete (vi kallar dem fortfarande De Rödgröna fastän de upplöste kartellen) öppnade hon en sluss mellan partierna. S och MP var nu en enhet, ville man vara sosse fast lite extra grön hoppade man över staketet. Det gav utdelning för MP 2010: De blev 3:e största parti (från 7:e i valet innan) med 7,34. Och varje gång S hade det svettigt (i ledarglappet mellan Sahlin och Juholt, under Juholts skandalperiod samt i glappet mellan Juholt och Löfven) så sprang många sossar direkt över till MP och stannade där tills saker blev bättre. Innan Löfven valdes var de uppe i 15% i någon mätning. Sen sjönk de snabbt tillbaka.
Sossarna har inte lyckats inspirera, det finns osäkerhet kring Löfven och dessutom har klantarslet sagt att han ser MP som en "naturlig samarbetspartner". Det har öppnat den där slussen mellan partierna, och om Löfven fortsätter så mesigt som han gjort så kommer det att vara MP som inkasserar.
Citat:
Ursprungligen postat av Schedrevka
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Personligen så har jag snackat med ett antal miljöpartister, och alla har haft samma skäl att rösta på MP: att sätta press på andra EU-länders miljöfrågor. I riksdagsvalet är det såklart helt andra regler som gäller. Min gissning är att SD får ett par % högre än EU-valet pga snöbollseffekten, och MP ett par mindre % pga att människor helt enkelt fattar hur liten miljöfrågan är i Sverige just jämfört med Kina, USA etc.
Vi kan alltid hoppas på det, men tyvärr är många miljöpartister så infantila att de tror att vi gör någon skillnad för världen om vi pressar ner vår andel av koldioxidutsläppen från 0,16% till 0,14% av världens totala utsläpp. Det ingår i den grandiosa självbilden av Sverige som världens ledstjärna, en vanlig åkomma hos miljöpartister och folkpartister.