2014-06-15, 17:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det gäller att KD inte trillar ut bara nu 3,4 procent då ökar blockskillnade ytterligare. Mp med sin sinnesjuka inandrings och sverigesyn går tyvärr framåt. Men det är ett hyggligt utgångsläge inför valet.
Kamrat fyraprocent i form av moderater som stödröstar kommer till undsättning för KD och C 's del.
Mp växer på S och V's bekostnad så rätt mycket nollsummespel, sen får vi se vad en tuff valrörelse gör för FI och Mp, tror de kommer ta en del stryk i den.
SD har god chans bli vågmästare.
Senast redigerad av Sonnenwende 2014-06-15 kl. 18:34.
2014-06-15, 18:13
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kamrat fyraprocents i form av moderater som stödröstar kommer till undsättning för KD och C 's del.
Mp växer på S och V's bekostnad så rätt mycket nollsummespel, sen får vi se vad en tuff valrörelse gör för FI och Mp, tror de kommer ta en del stryk i den.
SD har god chans bli vågmästare.

Hoppas att dom andra partierna sätter åt dom hårt under valrörelsen och deras galna förslag, även om jag är tveksam. Inte ens dom andra partierna verkar vilja/kunna granska dom.
2014-06-15, 18:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Hoppas att dom andra partierna sätter åt dom hårt under valrörelsen och deras galna förslag, även om jag är tveksam. Inte ens dom andra partierna verkar vilja/kunna granska dom.

De andra partiernas retorik när det gäller frågor som feminism och invandring är i grunden lika. Feministkråkorna tar det bara några steg längre och gör idiotin tydligare. VPK och MPK kommer av den anledningen ha väldigt svårt att angripa Fi med annat än lull-lull.
2014-06-15, 22:05
Medlem
8711s avatar
SD in i stadshuset, starkt framåt i Stockholms kommun sedan förra valet

SD 5,9% i Stockholms kommun. Jämfört med 2,6% i kommunvalet 2010.

Med tanke på underskattningen i mätningarna kan det nog vara uppåt 7% i Stockholms kommun idag!

http://www.metro.se/nyheter/opinionsmatning-over-7-procent-for-fi-i-stockholm/EVHnfo!Ulk5RSdMnATj6/
2014-06-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Att miljöpartiet kommer få högt det råder det ingen tvekan om. Frågan är bara hur högt. Hade hoppats att MP skulle tappa och kanske kunna åka ut 2018, men det ser ut som det bara är att glömma.

Politiken blir bara mer och mer polariserad och det speciellt i invandringsfrågan. Visst finns det många som är kritiska och antalet ökar, dock är det många som antar motsatt förhållningssätt och går på all propaganda om att SD skulle vara rasister och att dom är tycker "alla människors lika värde". Tyvärr går många på detta och det ger röster åt Fi och MP sen deras övriga program eller att kolla upp fakta det bryr dom sig inte om.

Tror det blir en tuff kamp om 3e plats och att det blir tufft för SD. Men skam den som ger sig.

Jag delar inte din mening om att MP kommer nå höga resultat i september. Det är inte på grund av migrationsfrågan som vissa gillar MP. Befolkningen anser att SD har bäst migrationspolitik och sedan S. Vart hamnade MP? MP rider på EU-valresultatet i opinionsmätningar. Anledningen till MP:s höga stöd i EU-valet är att miljöfrågan är extremt prioriterad i EU-val. I nationella val kommer den väl på 7-8 plats på prioriteringslistan, det vill säga det är en gigantisk skillnad, vilket innebär att MP inte kan få så högt stöd. I ett tidigare EU-val fick väl MP till och med 17%. Detta hade ingen som helst inverkan på resultatet till riksdagen.
Jag tror knappt att MP kommer öka något alls gentemot resultatet 2010. Den fråga (miljö) som folk gillar hos dem är allt för oprioriterad. Att de ändå fick 7,2% i valet 2010 berodde delvis på att folk verkligen gillade Wetterstrand, och jag tror till och med att hon hade större sympatier än Fridolin. Jag tror att de få 6,5-7% i höst. Om F! får några procent kommer dessa hämtas från V och MP, vilket kan innebära ytterligare förluster i stöd för MP. Kampen om tredje platsen är enligt min mening redan avgjord. MP:s stöd i mätningar är luft, då de rider på ett stöd som inte existerar inför riksdagsvalet.
2014-06-16, 02:21
Medlem
Schedrevkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Jag delar inte din mening om att MP kommer nå höga resultat i september. Det är inte på grund av migrationsfrågan som vissa gillar MP. Befolkningen anser att SD har bäst migrationspolitik och sedan S. Vart hamnade MP? MP rider på EU-valresultatet i opinionsmätningar. Anledningen till MP:s höga stöd i EU-valet är att miljöfrågan är extremt prioriterad i EU-val. I nationella val kommer den väl på 7-8 plats på prioriteringslistan, det vill säga det är en gigantisk skillnad, vilket innebär att MP inte kan få så högt stöd. I ett tidigare EU-val fick väl MP till och med 17%. Detta hade ingen som helst inverkan på resultatet till riksdagen.
Jag tror knappt att MP kommer öka något alls gentemot resultatet 2010. Den fråga (miljö) som folk gillar hos dem är allt för oprioriterad. Att de ändå fick 7,2% i valet 2010 berodde delvis på att folk verkligen gillade Wetterstrand, och jag tror till och med att hon hade större sympatier än Fridolin. Jag tror att de få 6,5-7% i höst. Om F! får några procent kommer dessa hämtas från V och MP, vilket kan innebära ytterligare förluster i stöd för MP. Kampen om tredje platsen är enligt min mening redan avgjord. MP:s stöd i mätningar är luft, då de rider på ett stöd som inte existerar inför riksdagsvalet.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Personligen så har jag snackat med ett antal miljöpartister, och alla har haft samma skäl att rösta på MP: att sätta press på andra EU-länders miljöfrågor. I riksdagsvalet är det såklart helt andra regler som gäller. Min gissning är att SD får ett par % högre än EU-valet pga snöbollseffekten, och MP ett par mindre % pga att människor helt enkelt fattar hur liten miljöfrågan är i Sverige just jämfört med Kina, USA etc.
2014-06-16, 03:30
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att MP kommer att göra en repris på EU-valet, men tyvärr tror jag de får uppåt 10%. Det är nya förutsättningar nu.

Göran Persson var vis nog att hålla MP på behörigt avstånd, man samarbetade i vissa frågor men det var aldrig tal om att samregera. När de försökte satte han dem på plats. MP var en satellit, precis som V alltid varit. I valen 94, 98, 02 och 06 fick de 5,02, 4,49, 4,65 och 5,24.

I och med att Sahlin valde att ingå ett samarbete (vi kallar dem fortfarande De Rödgröna fastän de upplöste kartellen) öppnade hon en sluss mellan partierna. S och MP var nu en enhet, ville man vara sosse fast lite extra grön hoppade man över staketet. Det gav utdelning för MP 2010: De blev 3:e största parti (från 7:e i valet innan) med 7,34. Och varje gång S hade det svettigt (i ledarglappet mellan Sahlin och Juholt, under Juholts skandalperiod samt i glappet mellan Juholt och Löfven) så sprang många sossar direkt över till MP och stannade där tills saker blev bättre. Innan Löfven valdes var de uppe i 15% i någon mätning. Sen sjönk de snabbt tillbaka.

Sossarna har inte lyckats inspirera, det finns osäkerhet kring Löfven och dessutom har klantarslet sagt att han ser MP som en "naturlig samarbetspartner". Det har öppnat den där slussen mellan partierna, och om Löfven fortsätter så mesigt som han gjort så kommer det att vara MP som inkasserar.
Citat:
Ursprungligen postat av Schedrevka
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Personligen så har jag snackat med ett antal miljöpartister, och alla har haft samma skäl att rösta på MP: att sätta press på andra EU-länders miljöfrågor. I riksdagsvalet är det såklart helt andra regler som gäller. Min gissning är att SD får ett par % högre än EU-valet pga snöbollseffekten, och MP ett par mindre % pga att människor helt enkelt fattar hur liten miljöfrågan är i Sverige just jämfört med Kina, USA etc.
Vi kan alltid hoppas på det, men tyvärr är många miljöpartister så infantila att de tror att vi gör någon skillnad för världen om vi pressar ner vår andel av koldioxidutsläppen från 0,16% till 0,14% av världens totala utsläpp. Det ingår i den grandiosa självbilden av Sverige som världens ledstjärna, en vanlig åkomma hos miljöpartister och folkpartister.
2014-06-16, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag instämmer i stort men tror Mp kommer växa en del jmf 2010, ett högre valdeltagande gynnar inte Mp och ett större fokus på nationella frågor gynnar dem inte heller.
Däremot gör fokus på skolfrågor och feminism det, då media och de andra partierna har förtvivlat svårt för att på ett sakligt sätt granska vad de säger.
Jag tror det ändras till en del i höst.
SD flyger som vanligt under radarn och nu börjar det bli konsensus att SD egentligen ligger lägre än EU valet och att EU valet var extremt då SD lyckades mobilisera.
Jag tror att SD kommer växa ytterligare fram till hösten.
2014-06-16, 09:11
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schedrevka

Min avsikt var aldrig att få fram att MP kommer öka jmf med EU-valet. MP har alltid varit starkare i EU-valet, det är sant. Men jag är övertygad om att MP kommer öka skapligt mycket i riksdagsvalet. Lika övertygad om att MP lockar väljare i riksdagsvalet som en motpol till SD's politik och som går på Fridolins meningslösa malande om rasismen och allas lika värde. Någon som egentligen inte har ett skit med SD's politik att göra, men som ändock många (för många) väljare köper i dagsläget.

Svårt att gissa men kanske runt 10%. Hoppas så klart att dom inte kommer högre än så utan snarare lägre.
2014-06-16, 09:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD in i stadshuset, starkt framåt i Stockholms kommun sedan förra valet

SD 5,9% i Stockholms kommun. Jämfört med 2,6% i kommunvalet 2010.

Med tanke på underskattningen i mätningarna kan det nog vara uppåt 7% i Stockholms kommun idag!

http://www.metro.se/nyheter/opinionsmatning-over-7-procent-for-fi-i-stockholm/EVHnfo!Ulk5RSdMnATj6/

Stockholm har 6 valkretsar vilket gör det svårt att bedöma mandatutfallet. Med ledning av EU valet kan man säga följande om de mindre partierna Fi, V, Sd, C, Kd.

1. Södermalm Enskede. Säkert mandat: Fi + Sd + V Tveksamt: C Inget: Kd

2. Bromma Kungsholmen. Säkert mandat: Kd + Fi Tveksamt: Sd Inget: Kd

3. Norrmalm Östermalm. Säkert mandat: Kd + C + Fi Tveksamt: Sd Inget: V

4. Östra Söderort. Säkert mandat Sd+ V + Fi Inget: C + Kd

5. Västra Söderort. Säkert mandat Sd + V + Fi Inget C + Kd

6. Yttre Västerort. Säkert mandat Sd + V Tveksamt Fi + Kd Inget: C

V förlorar på Fi;s framgångar men de klarar sig bra ändå tävla med Sd om 6-7 mandat.
Fi kan ta 10 mandat.
Kd och C är små i ytterområden där de inte får några mandat. Kd tar nog 2 mandat, Centern bara 1 Stureplansmandat! Så grisen Ankersjö blir vi inte av med.

Sd !!! Grattis! Får mandat i alla valkretsar, minst 6 mandat men vittring på ytterligare 2-3 mandat i respektive ytterförort.

Just framgången i innerstadsvalkretsarna är överraskande. 2010 hade Sd väldigt lite sympatier där.
2014-06-16, 10:48
Medlem
Pitcairns avatar
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5 890206&playaudio=4983991

New Labour ömsar skinn igen?
2014-06-16, 11:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitcairn
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5 890206&playaudio=4983991

New Labour ömsar skinn igen?

Tvesammt om det hör hemma i denna tråd. Men tänk om något liknade hände i Sverige att andra partier kände att ett invandringskritiskt SD flåsar dem i nacken. Nej heller går de under som Kd kommer att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in