Citat:
Ursprungligen postat av
The Beach boy
Du verkar helt ignorera att han vars inlägg jag svarade på skrev att homosexualitet var naturligt utan i sig några argument för det.
Det faktum att någon annan begår ett logiskt felslut legitimerar inte ditt argument som också var ett logiskt felslut. Två fel ger inte ett rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
The Beach boy
Det har tidigare i tråden länkats till vetenskapliga rapporter om att homosexualitet är skadligt
Det finns ingen evidens som pekar på att homosexualitet per se är skadligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
The Beach boy
dessutom finns det undersökningar som visar på att pedofili(som också är en sexuell böjelse) inte är skadligt. Så varför klassas pedofili som en psykisk störning och inte pedofili ?
Till att börja med så skall jag påpeka att jag inte har tillräcklig kunskap inom ämnet för att ge en fullständig förklaring. I annat fall får du kontakta psykologiförbund. Det är meningslöst att föra spekulationer i en sådan fråga.
Så vitt jag vet är dock att pedofili inte ses som en störning i sig men att det är en psykiatriska diagnos. För att få diagnosen pedofil krävs dock inte att du har begått ett övergrepp utan enbart att du har attraktionen till barn.
Om det finns någon biologisk förklaring som gör en korrelation mellan att vara pedofil och att (direkt) ta fysisk eller mental skada
på grund av läggningen (och inte något annat, som till exempel människors hat mot pedofiler) vet jag inte, men det tvivlar jag på.
När det gäller homosexualitet finns det dock ingen evidens som pekar på att homosexualitet
per se orsakar skada för den homosexuelle individen. Däremot finns det massvis med evidens för att homosexuella i allmänhet har sämre psykisk och fysisk hälsa än heterosexuella, är mer självmordsbenägna, löper större risk att drabbas av diskriminering, våld, och hot, än heterosexuella. Detta har dock ingen direkt korrelation med sexualiteten. Det har en tydlig korrelation mellan hur homosexuella uppfattas i samhället. I Sverige har vi, på grund av den i allmänhet höga acceptansen för homosexualitet, gjort det möjligt att förbättra hälsan för homosexuella.
När det gäller pedofiler är det mer problematiskt. Pedofiler som lever ut sin läggning är farliga för samhället därför att de åsamkar barn och deras anhöriga enorm psykologisk och fysisk skada.