2014-06-14, 22:26
Medlem
Sameshs avatar
Hej,

Jag behöver skaffa en mobiltelefon, har aldrig ägt en tidigare och är lite osäker på vad som är bäst, skaffa mobilen genom abonnemang eller köpa den istället?

Jag kommer inte att vara någon stor användare av telefonen utan jag skaffar den mest för att det tyvärr är ett krav numera att man anger ett mobilnummer när man beställer något på nätet eller för att kunna använda tradera t.ex., så någon värsting modell är jag inte intresserad av, därmed inte sagt att jag vill kunna använda den till lite av allt ,kamera,surf,spel m.m. när man åker buss eller tåg t.ex.

Så vad passar mig bäst?, tack på förhand för svar/hjälp, kan säga också att jag endast är intresserad av telefoner med android, inget apple/ios för mig.
Citera
2014-06-14, 22:27
Medlem
Köp en billig kontatkortsmobil.
Du bör kunna få bättre vägledning hos någon återförsäljare, men där är väl samtidigt chansen stor att de lyckas lura på dig något annat.
Citera
2014-06-14, 22:29
Bannlyst
Denna passar nog dig som handen i handsken http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONYXPE1BK/sony-xperia-e1-smartphone-svart

Inte haft den själv men det verkar vara riktigt mycket mobil för slantarna.
Citera
2014-06-14, 22:31
Medlem
Samsung galaxy trend, ligger på 1000kr är väl något för dig.
Jag tycker inte det är värt att skaffa en billig telefon på abonnemang, har man inte pengarna till att lägga ut 1-3000 kontant förstår jag det såklart!

Men vill du kunna ta bra bilder och kanske surfa mycket på den samt ha tillgång till 4G får du nog lägga lite mer, kanske 3000kr. Vad har du för budget?
Citera
2014-06-14, 23:35
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvadsambo
Samsung galaxy trend, ligger på 1000kr är väl något för dig.
Jag tycker inte det är värt att skaffa en billig telefon på abonnemang, har man inte pengarna till att lägga ut 1-3000 kontant förstår jag det såklart!

Men vill du kunna ta bra bilder och kanske surfa mycket på den samt ha tillgång till 4G får du nog lägga lite mer, kanske 3000kr. Vad har du för budget?

Tänkte mig väl som mest 2k, med tanke på hur vanligt mobilstölder är så vill jag inte gå runt med en mobil som är värd 4-6k på stan och det vore bortslängda pengar med tanke på att den inte ska användas så mycket, bild t.ex. spelar inte så stor roll men skall givetvis ha kamera (fast det kanske alla har idag?), hur pass viktigt är det med 4G?

Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Denna passar nog dig som handen i handsken http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONYXPE1BK/sony-xperia-e1-smartphone-svart

Inte haft den själv men det verkar vara riktigt mycket mobil för slantarna.

Ser ju bra ut, tack för tipset.

Vad skulle ni säga om denna?

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONYXPERIAZPU/sony-xperia-z-smartphone-lila#tab-specs
Senast redigerad av Samesh 2014-06-15 kl. 00:03.
Citera
2014-06-15, 00:39
Medlem
Xperia Z är en mycket bra mobil. fanns på cdon för 2490kr men verkar inte säljas där längre :S.
Citera
2014-06-15, 00:42
Medlem
Men i den prisklassen skulle jag rekommendera Nexus 5
Citera
2014-06-15, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GadgetCrazy
Xperia Z är en mycket bra mobil. fanns på cdon för 2490kr men verkar inte säljas där längre :S.

Den finns fortfarande att beställa från andra hemsidor. Electroworld (har ingen erfarenhet av Electroworld men de har högt betyg på Prisjakt) har den för 2490 kronor. En affär som jag har erfarenhet som har den är Webhallen för 2790 kronor.
Citera
2014-06-15, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Tänkte mig väl som mest 2k, med tanke på hur vanligt mobilstölder är så vill jag inte gå runt med en mobil som är värd 4-6k på stan och det vore bortslängda pengar med tanke på att den inte ska användas så mycket, bild t.ex. spelar inte så stor roll men skall givetvis ha kamera (fast det kanske alla har idag?), hur pass viktigt är det med 4G?

Ser ju bra ut, tack för tipset.

Vad skulle ni säga om denna?

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SONYXPERIAZPU/sony-xperia-z-smartphone-lila#tab-specs

Sony är kända för bra kameror och generellt sätt bra mobil för allt-i-allo användning så den ska nog passa dig utmärkt. Stort plus är ju att den är vattentålig och dammtålig
Citera
2014-06-15, 09:08
Medlem
köpa en mobil kontant eller med abonnemang är lite vad man föredrar själv.
Jag personligen brukar köpa mobil kontant även om det är lite dyrare men då använder jag knappt min mobil heller, surfar aldrig,skickar knappt sms,det enda jag gör igentligen är ringa till polare ett par ggr/vecka.
Det bra med kontantkort är att du är aldrig bunden till betala en avgift varje månad,du kan kasta din mobil eller skita i tanka på den nån månad om du inte vill av någon anledning fast i verkligheten händer detta aldrig,man måste ju i princip tanka skiten varje månad.

abonnemang är ju smidigt då du alltid har cash på mobilen om du behöver ringa,skicka sms/mms eller vad du nu gör.
Ska du surfa lite,skicka en del sms/mms,ladda ner appar och skit kanske abonnemang med fri surf är mer fördelsaktigt och det är ju mycket smidigare.
Visst du betalar lite mer om du slår ut det på alla månader du måste binda dig på jämfört med kontant betalning men tänk också på att kontant måste du fylla på varje månad och jag tror då priset jämnar ut sig och det skiljer nog inget direkt i slutpris för samma mobil,tidsperiod kontant eller abonnemang.
Citera
2014-06-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh

Ne precis! Asså 4G tycker jag är lite överskattat, blir bättre bild när du streamar och går lite snabbare när man surfar men vad jag upplevt är det ingen WOW skillnad..
Citera
2014-06-15, 14:12
Medlem
Som en tidigare skrev att skaffa abonnemang ger dig fri surf med mera och du slipper ladda på hela tiden. Men då kan jag som haft abonnemang och hatar det tipsa om Hallon som är 3s dotterföretag. De har både abonnemang och kontantkort. Men ingen bindningstid, faktura eller sånt skit. Väljer du deras abonnemang så är det som spotify typ. Det laddas på varje månad till du avslutar det liksom. De har två olika prisplaner.

99kr
60 fria samtal
5000 sms/mms
512mb surf

249kr
obegränsat med samtal
obegränsat med sms/mms
5GB surf

De kör på 3G only men har aldrig haft något problem. Det är riktigt stabilt och snabbt jämfört med typ telias skit 3G. Du kan läsa mer på Hallon.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in